Gå til innhold

Kjøkkenbenk i tre. Olje?

Anbefalte innlegg

Gjest trenger svar litt fort
Skrevet

Har en treplate på kjøkkenbenken som er blitt litt smårotten av vannskade omkring vasken.

Hvilke krav er det egentlig til slike plater? Er det vanlig å bruke treplate til kjøkkenbenk, i tilknytning til vasken?

Kan jeg klage til selger vdr roten? Har vært påpasselig med å tørke vann, men det har allikevel råtnet en del i løpet av et halvt år.

mil1365380270
Skrevet

Helt vanlig med treplate rundt vasken. Silikon i skjøten. Du skal olje treplaten ofte hvis det er mye vannsøl. Før man begynner å bruke den skal den settes inn med olje flere ganger.

Hvis skaden har skjedd, la tørke godt og puss ned. Pass på å få det jevnt, du vil ikke ha ujevnheter i platen. Så setter du den inn med olje.

Skrevet

Helt vanlig med treplate rundt vasken. Silikon i skjøten. Du skal olje treplaten ofte hvis det er mye vannsøl. Før man begynner å bruke den skal den settes inn med olje flere ganger.

Hvis skaden har skjedd, la tørke godt og puss ned. Pass på å få det jevnt, du vil ikke ha ujevnheter i platen. Så setter du den inn med olje.

opg det er en rask og og billig lett sak å få gjort?

mil1365380270
Skrevet

opg det er en rask og og billig lett sak å få gjort?

Du gjør det selv. Fint pussepapir eller en pussekloss og treolje. Få tak i en som er giftfri, hos IKEA f.eks. Du ryker kanskje på 300 kroner.

Skrevet

Du gjør det selv. Fint pussepapir eller en pussekloss og treolje. Få tak i en som er giftfri, hos IKEA f.eks. Du ryker kanskje på 300 kroner.

tall for svar, hvor lang tid tror du det tar? dvs hvor mange lag olje? ca 1,5 m lang benk

mil1365380270
Skrevet

tall for svar, hvor lang tid tror du det tar? dvs hvor mange lag olje? ca 1,5 m lang benk

Det som kanskje tar litt tid er pussingen. Kommer an på hvordan den ser ut nå, du må jo få den slett.

Olje går kjempefort, du bare smører på med svamp eller pensel. Etter en time eller to ser du om alt har trukket seg inn, da tar du på litt mer. Og kanskje enda en gang. Når benken er fin og blank, venter du til neste dag med å bruke den.

Første gangen kan du ta på en del olje hvis benken er veldig tørr. Etterpå ser du hvor det har trukket seg inn. Bedre å ta flere ganger. Oljen blir hard, og det er ikke så pent om du kliner på for tykt.

Men skulle du gjøre det, bare venter du til oljen er tørr, så kan du pusse og olje litt til. Ikke krise :-)

Senere oljer du når du ser benken trenger det. Da trenger du ikke så mye, ikke over alt, og det tørker inn fort. Er du flink med det, trenger du ikke pusse.

Skrevet

Det som kanskje tar litt tid er pussingen. Kommer an på hvordan den ser ut nå, du må jo få den slett.

Olje går kjempefort, du bare smører på med svamp eller pensel. Etter en time eller to ser du om alt har trukket seg inn, da tar du på litt mer. Og kanskje enda en gang. Når benken er fin og blank, venter du til neste dag med å bruke den.

Første gangen kan du ta på en del olje hvis benken er veldig tørr. Etterpå ser du hvor det har trukket seg inn. Bedre å ta flere ganger. Oljen blir hard, og det er ikke så pent om du kliner på for tykt.

Men skulle du gjøre det, bare venter du til oljen er tørr, så kan du pusse og olje litt til. Ikke krise :-)

Senere oljer du når du ser benken trenger det. Da trenger du ikke så mye, ikke over alt, og det tørker inn fort. Er du flink med det, trenger du ikke pusse.

Du ser, grunnen til at jeg spør er at jeg kjøpte en leighet i høst (flyttet inn i august) og reagerer på at benken allerede er så råtten at den må fikses. Tror du det er sannsynlig at den har vært dårlig fra før, eller kan mitt bruk ha slitt den så mye at den er sort av råte ved vasken? Vi bor to i leigheten og ingen av oss er rotete av oss. Tørker vannet av benken ved vasken hvis det er noel.

mil1365380270
Skrevet

Du ser, grunnen til at jeg spør er at jeg kjøpte en leighet i høst (flyttet inn i august) og reagerer på at benken allerede er så råtten at den må fikses. Tror du det er sannsynlig at den har vært dårlig fra før, eller kan mitt bruk ha slitt den så mye at den er sort av råte ved vasken? Vi bor to i leigheten og ingen av oss er rotete av oss. Tørker vannet av benken ved vasken hvis det er noel.

Er du sikker på at det er råte? Du kan få sånne svarte flekker på overflaten, som du kan pusse bort.

Vil tro at hvis benken så fin ut da du kjøpte, så er det deres feil. Du får ikke en trebenk til å se pen ut på overflaten hvis den er råtten inni.

På den annen side høres det rart ut at den er veldig ille hvis dere aldri har latt det ligge vann der. Men det kan skje hvis benken ikke var satt inn med olje da du begynte bruke den. Da tar det ikke så lang tid ...

Hvis jeg var deg ville jeg pusset litt ett sted for å se om det bare er på overflaten :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...