Gå til innhold

Å stenge jentunger inne til de er gifteklare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten å relativisere det vekk:

Er det vanlig i Norge (fler enn 5000 tilfeller i Norge) å stenge jentunger mellom 8 - 18 år inne på kveldstid og i helger, nekte dem å treffe gutter, nekte dem sex, nekte dem å gå ut uten følge av far eller brødre?

I tilfelle ja, hvem har interesse av det, hvorfor?

Altså: hvem nekter dem å gå ut?

Skrevet

Hvis en etnisk norsk far eller mor gjør det, vil du dømme dem annerledes enn hvis det viser seg å være en fremmedkulturell?

Vil du være mer motivert til å anmelde disse til barnevernet hvis de er etnisk norske?

Hvilken etnisitet ville du tillate at gjør slikt, og hvilke ikke?

Vil en etnisk norsk jente tåle mindre frihetsberøvelse enn f eks en etnisk albansk?

Kan vi kalle dette en varm potet?

Skrevet

Hvis en etnisk norsk far eller mor gjør det, vil du dømme dem annerledes enn hvis det viser seg å være en fremmedkulturell?

Vil du være mer motivert til å anmelde disse til barnevernet hvis de er etnisk norske?

Hvilken etnisitet ville du tillate at gjør slikt, og hvilke ikke?

Vil en etnisk norsk jente tåle mindre frihetsberøvelse enn f eks en etnisk albansk?

Kan vi kalle dette en varm potet?

En etnisk norsk far (her i min vestlandske avkrok) stengte både datteren og kona inne nesten hele livet. Kona har jeg aldri sett, selv om jeg hadde nok bodd her på stedet rundt 20 år før hun døde. Dattera så jeg på butikken en gang, og hun virket noe rar. Tyrannen døde for noen få år siden. Men nå er dattera 67 år, så hun våger selvsagt ikke gå ut! Hun bor sammen med to brødre som er et par år eldre, de forsetter nok å underkue henne.

Jeg har hørt det skal ha vært "verre en noen kunne forestille seg" hjemme hos denne familien, men dessverre grep ingen av bygdefolket inn. Det var visstnok en hjemmehjelp el.l. som hadde sett noe, men hun har taushetsplikt.

Skrevet

En etnisk norsk far (her i min vestlandske avkrok) stengte både datteren og kona inne nesten hele livet. Kona har jeg aldri sett, selv om jeg hadde nok bodd her på stedet rundt 20 år før hun døde. Dattera så jeg på butikken en gang, og hun virket noe rar. Tyrannen døde for noen få år siden. Men nå er dattera 67 år, så hun våger selvsagt ikke gå ut! Hun bor sammen med to brødre som er et par år eldre, de forsetter nok å underkue henne.

Jeg har hørt det skal ha vært "verre en noen kunne forestille seg" hjemme hos denne familien, men dessverre grep ingen av bygdefolket inn. Det var visstnok en hjemmehjelp el.l. som hadde sett noe, men hun har taushetsplikt.

Denne velsignede taushetsplikten. Den stopper effektivt all kommunikasjon.

Gjest girasol
Skrevet

Til opplysning: mann har ikke tasuhetsplikt når man oppdager vannskjøtsel, man har meldeplikt!

Hilsen

Skrevet

Ekstremt religiøse folk uansett religion antar jeg. Både Smiths venner og læstadianere er ganske strenge sammen med endel ekstreme muslimer.

Gjest undres på det
Skrevet

Praktiseres dette av muslimer også?

Skrevet

Praktiseres dette av muslimer også?

Ikke muslimer spesielt. Men av de som kommer fra områder hvor patriarkalsk kultur hersker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...