Gå til innhold

Hvorfor

Gjest teskjekjerringa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda. Ihh. til vesteuropeisk kultur var dette bare bagateller - det trykkes verre karrikaturtegninger i både dagbladet og vg hver helg.

De er ikke vesteuropeere....

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amerikafareren

26

• Zombiebob

14

• Sør

13

• mrxx

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det avhenger vel av hvor stor den er?

Når man har en gruppe på 1,2 millarder mennesker (ca 3 ganger Europas befolkning) må man regne med at noen av dem er fanatikere.

Med vennlig hilsen

Merkelig at du ønsker å gjøre alle verdens muslimer til ansvarlig for disse handligene.

For det bor ikke "1,2 milliarder" mennesker hverken i damaskus eller beirut.

Likevel var det i disse byene store menneskemasser som sto bak brenningene, åpenbart støttet av regimene.

Dette var ikke "enkelte fanatikere".

Skrevet

Nettopp!!!

Ergo er ikke hva vesteuropeere mener er en "bagatell" relevant i det hele tatt....

Skrevet

Ergo er ikke hva vesteuropeere mener er en "bagatell" relevant i det hele tatt....

Nei, tvert imot!

Nettopp fordi dette var en ytring i en vestlig kulturell kontekst, er dette en bagatell.

Skrevet

Nei, tvert imot!

Nettopp fordi dette var en ytring i en vestlig kulturell kontekst, er dette en bagatell.

Det er lenge siden verden ble global.

Vi bryr oss om hva "de gjør der", og de bryr seg om hva vi gjør her.

Skrevet

Merkelig at du ønsker å gjøre alle verdens muslimer til ansvarlig for disse handligene.

For det bor ikke "1,2 milliarder" mennesker hverken i damaskus eller beirut.

Likevel var det i disse byene store menneskemasser som sto bak brenningene, åpenbart støttet av regimene.

Dette var ikke "enkelte fanatikere".

Det er millionbyer det er snakk om.

Skrevet

Det er millionbyer det er snakk om.

Nemlig, noen få millioner, en liten brøkdel av de 1,2 milliardene du trakk fram. Og da er det helt klart at deltagelsen går langt ut over "enkelte fanatikere".

amerikafareren
Skrevet

Joda. Ihh. til vesteuropeisk kultur var dette bare bagateller - det trykkes verre karrikaturtegninger i både dagbladet og vg hver helg.

Verre sammenlignet med hva. Det hadde ikke gjort noe at vestlige hadde litt respekt for andre.

amerikafareren
Skrevet

Hei,

Du skriver: "Muslimer er i dag mere aggressive enn noen andre."

Men det er kun fra vårt ståsted.

Hvis du ser objektivt på det, så er det jo ikke Indonesia som utplasserer tropper i Storbritannia, eller Pakistan som okkuperer Kanada....

Vi får ørene fulle av hvor agressive "de" er, men vi er da ikke noe bedre. ("Vi" = Vesten)

Med vennlig hilsen

Dette er ikke en relevant sammenligning. Muslimer er de mest aggressive i dag, og da snakker jeg om folkegrupper. Det finnes mange andre grupper i verden enn muslimer og vestlige.

Skrevet

Det er lenge siden verden ble global.

Vi bryr oss om hva "de gjør der", og de bryr seg om hva vi gjør her.

Med mindre du mener vi har en global kultur, uten kulturforskjeller, så har det faktisk ikke noe med saken å gjøre.

amerikafareren
Skrevet

*oppgulp for meg

Så hyggelig, at jeg i det hele tatt kunne bidra med noe.

Nei det var faktisk veldig lite hyggelig.

Skrevet

Verre sammenlignet med hva. Det hadde ikke gjort noe at vestlige hadde litt respekt for andre.

Verre sammenlignet med muhammed-tegningene.

Det hadde heller ikke gjort noe at andre hadde kikket på vestlig kultur og hva disse ytringene faktisk bety i vår kulturelle kontekst, før de tyr til vold, brann og drap.

Det er merkelig at den kulturelle forståelsen kun skal gå en vei...

Noen ville kalle det et meningsdiktatur.

amerikafareren
Skrevet

Verre sammenlignet med muhammed-tegningene.

Det hadde heller ikke gjort noe at andre hadde kikket på vestlig kultur og hva disse ytringene faktisk bety i vår kulturelle kontekst, før de tyr til vold, brann og drap.

Det er merkelig at den kulturelle forståelsen kun skal gå en vei...

Noen ville kalle det et meningsdiktatur.

Tenk så enkelt det hadde vært hvis alle hadde vært enige med deg, ja. Dette er for naivt til å diskutere. Vestlige fører krig også, og muhammedtegningene har invitert til krig.

Takk og pris for at ikke alle oppfører seg som oss, eller at vi skal bestemme over alle andre.

Gjest teskjekjerringa
Skrevet

Nei det var faktisk veldig lite hyggelig.

Sytete fyr du gitt.

amerikafareren
Skrevet

Med mindre du mener vi har en global kultur, uten kulturforskjeller, så har det faktisk ikke noe med saken å gjøre.

Vi har en global kultur, med kulturforskjeller. Vi har også en norsk kultur, med små kulturnyanser. Vi har en amerikansk kultur, med kulturforskjeller.

Gjest aslak h
Skrevet

Dette er ikke en relevant sammenligning. Muslimer er de mest aggressive i dag, og da snakker jeg om folkegrupper. Det finnes mange andre grupper i verden enn muslimer og vestlige.

Jeg har ingenting i mot muslimer, bare de holder seg der de hører hjemme.

Jeg har ikke tenkt meg til deres "teritorium" heller, aldri.

amerikafareren
Skrevet

Det er ikke et territorium for deg, og annet for "dem". Verden er for oss alle sammen, og jeg har ikke mer rett til å bo i hjemmet mitt enn mine muslimske naboer.

amerikafareren
Skrevet

Det er ikke et territorium for deg, og annet for "dem". Verden er for oss alle sammen, og jeg har ikke mer rett til å bo i hjemmet mitt enn mine muslimske naboer.

amerikafareren
Skrevet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...