Gå til innhold

Hvorfor

Gjest teskjekjerringa

Anbefalte innlegg

Gjest aslak h
Skrevet

Det er ikke et territorium for deg, og annet for "dem". Verden er for oss alle sammen, og jeg har ikke mer rett til å bo i hjemmet mitt enn mine muslimske naboer.

Nå trøkte du alt for mange ganger i din iver:-)

Når det gjelder muslimer, kan de ryke og reise med de svære nesegrevene sine.

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amerikafareren

26

• Zombiebob

14

• Sør

13

• mrxx

6

Mest aktive i denne tråden

amerikafareren
Skrevet

Sytete fyr du gitt.

Hankjønn har jeg aldri vært;) Ellers synes jeg ikke du skal ødelegge Prøysens figurer med våset ditt.

Gjest aslak h
Skrevet

Hankjønn har jeg aldri vært;) Ellers synes jeg ikke du skal ødelegge Prøysens figurer med våset ditt.

Jeg mener hva jeg vil, Muslimneser orker jeg bare ikke.

Skrevet

Det er ikke et territorium for deg, og annet for "dem". Verden er for oss alle sammen, og jeg har ikke mer rett til å bo i hjemmet mitt enn mine muslimske naboer.

Det er feilaktig. Nasjonalstatene danner grenser og territorier som gir borgerne spesielle rettigheter i forhold til folk fra andre land. Heldigvis, ikke sant?

amerikafareren
Skrevet

Nå trøkte du alt for mange ganger i din iver:-)

Når det gjelder muslimer, kan de ryke og reise med de svære nesegrevene sine.

Nei jeg var ikke ivrig, jeg hadde problemer med pc'n:)

Selv kan du ryke og reise. Jeg vet ikke hvilken kategorisering jeg skal sette deg i for å få noen flere sammen med deg. Jeg har noen naboer som jeg gjerne vil be ryke og reise til et visst sted og det er ikke de muslimske. En nabo faller under kategorien alkoholikere, en annen under kategorien kultursnobbere.

amerikafareren
Skrevet

Det er feilaktig. Nasjonalstatene danner grenser og territorier som gir borgerne spesielle rettigheter i forhold til folk fra andre land. Heldigvis, ikke sant?

Det er ingen grenser i forhold til religion. Å være norsk statsborger kan innebære flere religioner.

amerikafareren
Skrevet

Jeg mener hva jeg vil, Muslimneser orker jeg bare ikke.

Hmmm, to nick i samme tråd.

Skrevet

Det er ingen grenser i forhold til religion. Å være norsk statsborger kan innebære flere religioner.

Jeg skjønner ikke mye av det du skriver, men du nevnte territorier?

amerikafareren
Skrevet

Jeg skjønner ikke mye av det du skriver, men du nevnte territorier?

Det er ingen vits å svare hvis du ikke forstår.

Skrevet

Det er ingen vits å svare hvis du ikke forstår.

Nei, det er sikkert like greit.

Så vidt jeg skjønner er hovedpoenget ditt at vi alle i hele verden er en eneste stor familie og at det er veldig dumt med krig. Og at det er veldig viktig med fred og miljø og sånn.

amerikafareren
Skrevet

Nei, det er sikkert like greit.

Så vidt jeg skjønner er hovedpoenget ditt at vi alle i hele verden er en eneste stor familie og at det er veldig dumt med krig. Og at det er veldig viktig med fred og miljø og sånn.

Hvis du hadde vært en tiåring hadde jeg svart deg. Jeg antar at du er eldre og skriver som du er en slik.

Gjest aslak h
Skrevet

Nei jeg var ikke ivrig, jeg hadde problemer med pc'n:)

Selv kan du ryke og reise. Jeg vet ikke hvilken kategorisering jeg skal sette deg i for å få noen flere sammen med deg. Jeg har noen naboer som jeg gjerne vil be ryke og reise til et visst sted og det er ikke de muslimske. En nabo faller under kategorien alkoholikere, en annen under kategorien kultursnobbere.

Jeg vil bo i fred her på berget, jeg gir stort sett faen i hva naboen gjør.

Saken er bare den at jeg føler at nesegrevene er truende til hva som helst, også der jeg bor.

Ser at noen er flytta inn her i nabolaget, derfor har jeg henta ned bestefars gamle heimehvernmauser.

Jeg hogger tak i den hver gang det ringer på døra.

Skrevet

Vi har en global kultur, med kulturforskjeller. Vi har også en norsk kultur, med små kulturnyanser. Vi har en amerikansk kultur, med kulturforskjeller.

Nemlig!

amerikafareren
Skrevet

Nemlig!

Derfor er vi en helhet;)

Skrevet

Derfor er vi en helhet;)

Men det er nettopp dette mangfoldet som gjør at ytringene må sees i sammenheng med kulturen rundt. Og i en vestlig setting er disse tegningene bagateller.

amerikafareren
Skrevet

Men det er nettopp dette mangfoldet som gjør at ytringene må sees i sammenheng med kulturen rundt. Og i en vestlig setting er disse tegningene bagateller.

I mine øyne (og min omgangskrets) er ikke disse tegningene bagateller og jeg er i høyeste grad vestlig.

Det er blitt ganske klart for hele verden at dette har ikke vært bagateller, om noen har trodd det før.

Det kan neppe regnes som fair at vestlige mennesker skal bestemme hva som er bagateller eller ikke.

Skrevet

I mine øyne (og min omgangskrets) er ikke disse tegningene bagateller og jeg er i høyeste grad vestlig.

Det er blitt ganske klart for hele verden at dette har ikke vært bagateller, om noen har trodd det før.

Det kan neppe regnes som fair at vestlige mennesker skal bestemme hva som er bagateller eller ikke.

"I mine øyne (og min omgangskrets) er ikke disse tegningene bagateller og jeg er i høyeste grad vestlig."

Har du sett tegninene?

Mener dere disse tegningene er verre enn f.eks. Finn Graffs tegninger i Dagbladet eller Morten Ms i VG? Hvorfor?

"Det kan neppe regnes som fair at vestlige mennesker skal bestemme hva som er bagateller eller ikke."

Jo, slik må det faktisk være.

For mange av jordens mennesker er det ikke en bagatell å drepe kyr og spise kukjøtt. For andre kan det oppleves som krenkende å bli ustatt for banning, seksuelle skildringer etc. i media. Og jeg er helt sikker på at mye annet av det vi gjør her i vesten sees på med forakt og avsky i ulike kulturer både i sør-amerika, afrika og asia. Dette er det faktisk umulig å forholde seg til.

Disse tegningene er bagateller i en vestlig sammenheng, og det er det vi kan forholde oss til.

Ser du det som rimelig at vi ikke skal kunne kritisere Islam fordi noen mennesker med en annen kulturell bakgrunn føler seg støtt av det?

amerikafareren
Skrevet

"I mine øyne (og min omgangskrets) er ikke disse tegningene bagateller og jeg er i høyeste grad vestlig."

Har du sett tegninene?

Mener dere disse tegningene er verre enn f.eks. Finn Graffs tegninger i Dagbladet eller Morten Ms i VG? Hvorfor?

"Det kan neppe regnes som fair at vestlige mennesker skal bestemme hva som er bagateller eller ikke."

Jo, slik må det faktisk være.

For mange av jordens mennesker er det ikke en bagatell å drepe kyr og spise kukjøtt. For andre kan det oppleves som krenkende å bli ustatt for banning, seksuelle skildringer etc. i media. Og jeg er helt sikker på at mye annet av det vi gjør her i vesten sees på med forakt og avsky i ulike kulturer både i sør-amerika, afrika og asia. Dette er det faktisk umulig å forholde seg til.

Disse tegningene er bagateller i en vestlig sammenheng, og det er det vi kan forholde oss til.

Ser du det som rimelig at vi ikke skal kunne kritisere Islam fordi noen mennesker med en annen kulturell bakgrunn føler seg støtt av det?

Ja jeg har sett tegningene og mener at de er usmakelige. Jeg mener som mange andre, deriblant mange kjente ledere som Kofi Annan f.eks., at alle religioner skal respekteres. Tegningene var respektløse, selv om jeg vet at ingen kunne forvente de voldsomme reaksjonene, så kunne det blitt forutsett at noen følte seg forulempet.

Det bor en stor gruppe muslimer i vesten. De er i sin fulle rett til å være muslimer og bli respektert som slike. Det er religionsfrihet og den støtter jeg.

Gjest tenkehjerne
Skrevet

Ja jeg har sett tegningene og mener at de er usmakelige. Jeg mener som mange andre, deriblant mange kjente ledere som Kofi Annan f.eks., at alle religioner skal respekteres. Tegningene var respektløse, selv om jeg vet at ingen kunne forvente de voldsomme reaksjonene, så kunne det blitt forutsett at noen følte seg forulempet.

Det bor en stor gruppe muslimer i vesten. De er i sin fulle rett til å være muslimer og bli respektert som slike. Det er religionsfrihet og den støtter jeg.

Lurer på en ting. Hvis jeg, og et par tusen kristne hadde flytta til Iran, (f.eks) hadde de bygd et statskjerke til oss da?

amerikafareren
Skrevet

Lurer på en ting. Hvis jeg, og et par tusen kristne hadde flytta til Iran, (f.eks) hadde de bygd et statskjerke til oss da?

Nei det hadde de ikke gjort. Det landet har ikke religionsfrihet. Jeg støtter ikke regimet i Iran.

Når nordmenn flyttet til USA så bygget de sine egne kirker, opprettet sine egne menigheter og holdt fast på sin kultur. I begynnelsen var det religiøse grupper som flyktet fra Norge som ble forfulgt der.

Det er ikke alle muslimer i vesten som har 'flyttet' dit. Mange er født der. De og vi andre lever i et land med religionsfrihet og den vil jeg verne om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...