Gå til innhold

Bøkene vi bør lese før vi dør - hvor mange har du lest?

Anbefalte innlegg

Gjest liede
Skrevet

Og hvor er Graham Greene? Hemingway? Shakespeare? Goethe?

Forresten kunne jeg godt ha tenkt meg å se Mikkjel Fønhus og Bergljot Hobæk Haff på den lista. Og jo, gjerne Hamsun også. Og hvorfor ikke Ibsen. Og Strindberg, ikke minst.

så sant!

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

35

• amerikafareren

33

• ShitDiddelyDo

7

• Moraki

4

Skrevet

Lenge til jeg kan dø da i alle fall:

Bøkene vi bør lese før vi dør

Bibelen – HAR IKKE LEST HELE MEN MYE

The Lord of the Rings Trilogy, JRR Tolkien– HAR IKKE LEST MEN SETT FILMENE

Pride and Prejudice, Jane Austen– HAR IKKE LEST MEN SETT FILMEN

Winnie the Pooh, AA Milne- JA, HAR LEST GITT!

Gone With the Wind, Margaret Mitchell– HAR IKKE LEST MEN SETT FILMEN

David Copperfield, Charles Dickens– HAR IKKE LEST MEN SETT FILMEN

The Alchemist, Paulo Coelho - JA, HAR LEST GITT! (RÆVA BOK)

Hvor mange ble det da? Bare 7 – men egentlig bare 2…

*kikker bort på en hel vegg full med ANDRE bøker jeg har lest*

Jeg er nok ingen åndssnobb….

amerikafareren
Skrevet

Forresten kunne jeg godt ha tenkt meg å se Mikkjel Fønhus og Bergljot Hobæk Haff på den lista. Og jo, gjerne Hamsun også. Og hvorfor ikke Ibsen. Og Strindberg, ikke minst.

Det er fritt frem å endre på lista, eller lage en ny. Det sier seg selv at en slik liste er for moro skyld og ikke noen rangering av verdens beste forfattere.

Skrevet

Her var det mange som manglet, gitt. F.eks må det være med minst én bok av Jules Verne (fortrinnsvis 20 Leagues Under the Sea). Og War of the Worlds, av H.G.Wells. Prosessen av Kafka er også et "must". The Chronicles of Narinia, av C.S.Lewis. A Brief History of Time, av Stephen Hawking. Bare for å nevne noen.

"............................................."

amerikafareren
Skrevet

Her var det mange som manglet, gitt. F.eks må det være med minst én bok av Jules Verne (fortrinnsvis 20 Leagues Under the Sea). Og War of the Worlds, av H.G.Wells. Prosessen av Kafka er også et "must". The Chronicles of Narinia, av C.S.Lewis. A Brief History of Time, av Stephen Hawking. Bare for å nevne noen.

For all del denne listen er ikke noe å ta seriøst. Jeg har lest mange andre bøker som jeg ville hatt der.

Det var likevel litt pussig at jeg holder akkurat på med første boka på listen : To Kill a Mockingbird. Det er et mesterverk.

Skrevet

For en tullete, amerikanisert liste. Helt uenig. Har lest 8 av dem. Romantisk vås! Hvor er Kafka, Dostojevskij, Flaubert, Homer, Goethe og Conrad for å nevne noen?

De fleste av de du nevner der, er bare "opphøyde" fordi de er gamle. Ikke nødvendigvis fordi de er bra. (Det gjelder selvfølgelig mange av de på den listen også.)

Skrevet

Shakespeare kan egentlig ikke puttes i en kategori sammen med vanlige romaner - det er tross alt skuespill, og noe ganske annet å lese.

Skrevet

For all del denne listen er ikke noe å ta seriøst. Jeg har lest mange andre bøker som jeg ville hatt der.

Det var likevel litt pussig at jeg holder akkurat på med første boka på listen : To Kill a Mockingbird. Det er et mesterverk.

Selvfølgelig. Alle slike lister er lite annet enn ren synsing. Er det akademikere som har laget dem, så er det en eller flere akademikeres synsing, og lite annet (selv om det da gjerne blir fremstilt som noe mer, av folk som tror de kan måle "kvalitet" på subjektive opplevelser). Men det er jo flere gode titler på den listen, da.

"............................................"

Skrevet

Denne listen er kopiert fra Dagbladet og jeg vet ingenting om de har tatt den fra amerikansk kilde. Det er forfattere fra mange land på den så jeg er uenig i at den er "amerikanisert".

Naboene mine har også denne uvanen å bruke ordet "amerikanisering" når de skal uttrykke noe spesielt snobbete om det de er uenige i. De er det verste SV kulturelle snobbere som jeg har møtt i mitt liv.

De bøkene jeg har lest på denne listen er store literære verk alle sammen.

Alt "amerikanisert" er jo ikke nødvendigvis negativt :-)

Men det har en lei tendens til å være overfladisk, og å mangle dybde på de fleste områder.

"..............................................."

Skrevet

Det er det delte meninger om. Bøkene hans griper ihvertfall ikke meg dypt.

Og det gjør Gone With the Wind? Uff :-)

".........................................."

amerikafareren
Skrevet

Selvfølgelig. Alle slike lister er lite annet enn ren synsing. Er det akademikere som har laget dem, så er det en eller flere akademikeres synsing, og lite annet (selv om det da gjerne blir fremstilt som noe mer, av folk som tror de kan måle "kvalitet" på subjektive opplevelser). Men det er jo flere gode titler på den listen, da.

Nå kopierte jeg den fra det norske Dagbladet, og la ikke merke til om det sto hvem som hadde laget den. Tror ikke det. Jeg har lest mere enn halvdelen av disse titlene og må si at dette er skikkelig litteratur. Det sto ingenting i overskriften heller at vi ikke kunne lese andre bøker også før vi døde;)

Skrevet

Bibelen.

Det mest innfløkte og usammenhengende eventyret på listen, ihvertfall :-)

Skrevet

Nå kopierte jeg den fra det norske Dagbladet, og la ikke merke til om det sto hvem som hadde laget den. Tror ikke det. Jeg har lest mere enn halvdelen av disse titlene og må si at dette er skikkelig litteratur. Det sto ingenting i overskriften heller at vi ikke kunne lese andre bøker også før vi døde;)

Neida - jeg aner ikke om den er amerikanisert eller ikke :-)

Jeg driter egentlig langt i slikt - hvis jeg liker noe, så liker jeg det. Om det er amerikanisert eller pakistanisert er meg ravende likegyldig.

".............................................."

Skrevet

Og det gjør Gone With the Wind? Uff :-)

".........................................."

Den leste jeg da jeg var 12 og jeg har lest den mange ganger :o)

Men så har jeg vært ganske altetende når det gjelder litteratur da. Nå leser jeg i hvert fall stort sett bare søppelbøker som er lettleste.

amerikafareren
Skrevet

Neida - jeg aner ikke om den er amerikanisert eller ikke :-)

Jeg driter egentlig langt i slikt - hvis jeg liker noe, så liker jeg det. Om det er amerikanisert eller pakistanisert er meg ravende likegyldig.

Hva hvis det er norsk, blir det da norskarisert?

Skrevet

Den leste jeg da jeg var 12 og jeg har lest den mange ganger :o)

Men så har jeg vært ganske altetende når det gjelder litteratur da. Nå leser jeg i hvert fall stort sett bare søppelbøker som er lettleste.

Vet du - du kan faktisk lese lettleste bøker som ikke er "søppel" også :-)

Skrevet

Hva hvis det er norsk, blir det da norskarisert?

Å, det finnes nok en del norskifisering også. Det er bare det at det er ikke så lett for oss nordmenn å spotte. Og så er det jo mer passende med norskifisering i Norge, enn amerikanisering :-)

amerikafareren
Skrevet

Alt "amerikanisert" er jo ikke nødvendigvis negativt :-)

Men det har en lei tendens til å være overfladisk, og å mangle dybde på de fleste områder.

"Men det har en lei tendens til å være overfladisk, og å mangle dybde på de fleste områder."

Det er slik nordmenn som aldri har kommet til USA og kjenner det bare fra såpeserier på tv definerer amerikansk kultur. Utefra den defineringen foregår det mye "amerikanisering" i disse tider i Norge.

Skrevet

Vet du - du kan faktisk lese lettleste bøker som ikke er "søppel" også :-)

Jeg er sånn på bokklubbnivå. Hele soverommet mitt er fullt av bokhyller med bøker. Jeg klarer ikke å kaste noen og leser dem gjerne flere ganger.

Skrevet

"Men det har en lei tendens til å være overfladisk, og å mangle dybde på de fleste områder."

Det er slik nordmenn som aldri har kommet til USA og kjenner det bare fra såpeserier på tv definerer amerikansk kultur. Utefra den defineringen foregår det mye "amerikanisering" i disse tider i Norge.

Nei, det er ikke slik jeg definerer det. Det er det, kombinert med utallige amerikanere (fra forskjellige samfunnslag og steder) jeg har kjent, og amerikansk politikk. Man kan ikke definere et land eller en livsstil ut i fra tullete ting som såpeoperaer etc. - men slike ting er tross alt, uansett hvordan man snur og vender på det, et produkt av der det kommer fra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...