Gå til innhold

Bøkene vi bør lese før vi dør - hvor mange har du lest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sånn på bokklubbnivå. Hele soverommet mitt er fullt av bokhyller med bøker. Jeg klarer ikke å kaste noen og leser dem gjerne flere ganger.

Uff...bokklubber...*grøsser*

Jeg liker pocketbøker, som ser ut som om man har kjøpt de fordi innholdet er det viktige (og lp-plater) :-)

":..........................................."

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

35

• amerikafareren

33

• ShitDiddelyDo

7

• Moraki

4

Skrevet

Uff...bokklubber...*grøsser*

Jeg liker pocketbøker, som ser ut som om man har kjøpt de fordi innholdet er det viktige (og lp-plater) :-)

":..........................................."

Du skulle vært her. Jeg har sånn skattejakt for tida. Plukker ned bøker og lper fra loftet som har vært der i flere år fordi jeg ikke har hatt bokhyller og platespiller på noen år.

Jeg finner utrolig mye rart som jeg har glemt. Jeg hadde bøkene i dobble rader i bokhyllene i den gamle leiligheten og de bak hadde jeg knapt sett på sikkert 12 år.

amerikafareren
Skrevet

Nei, det er ikke slik jeg definerer det. Det er det, kombinert med utallige amerikanere (fra forskjellige samfunnslag og steder) jeg har kjent, og amerikansk politikk. Man kan ikke definere et land eller en livsstil ut i fra tullete ting som såpeoperaer etc. - men slike ting er tross alt, uansett hvordan man snur og vender på det, et produkt av der det kommer fra.

"............................................"

Når en kollega forteller meg at hun aldri skal reise til USA fordi der er det slik og sånn, og da jeg spør henne nærmere så henviser hun hele tiden til en slektning som var sånn og slik da tar jeg det ikke alvorlig.

Det finnes mange amerikanere som er uenige i utenrikspolitikken. USA er en verdensdel, kulturforskjellene er store. Jeg ble spurt i Irak om jeg var amerikaner og da jeg sa nei fikk jeg høre at jeg så ut som en amerikaner. Den hvite amerikaneren er ikke et bilde på amerikanere. Det finnes millioner med kinesisk utseende f.eks.

Å si at en bokliste er amerikanisert fordi ikke Ibsen og Shakespeare er der er tull.

Skrevet

Når en kollega forteller meg at hun aldri skal reise til USA fordi der er det slik og sånn, og da jeg spør henne nærmere så henviser hun hele tiden til en slektning som var sånn og slik da tar jeg det ikke alvorlig.

Det finnes mange amerikanere som er uenige i utenrikspolitikken. USA er en verdensdel, kulturforskjellene er store. Jeg ble spurt i Irak om jeg var amerikaner og da jeg sa nei fikk jeg høre at jeg så ut som en amerikaner. Den hvite amerikaneren er ikke et bilde på amerikanere. Det finnes millioner med kinesisk utseende f.eks.

Å si at en bokliste er amerikanisert fordi ikke Ibsen og Shakespeare er der er tull.

Jeg har kjent ikke-hvite amerikanere også :-)

Det jeg har oppdaget med utrolig mange av dem (muligens de fleste) er: De er gjerne like vanlige eller uvanlige som hvem som helst fra norge, sverige eller danmark. Men på enkelte områder, hvis man kommer litt innpå dem og begynner å diskutere enkelte ting, så er det et eller annet som skurrer veldig for meg. Det er ikke alltid så lett å "pinpointe" nøyaktig hva det er.

".........................................."

Skrevet

Du skulle vært her. Jeg har sånn skattejakt for tida. Plukker ned bøker og lper fra loftet som har vært der i flere år fordi jeg ikke har hatt bokhyller og platespiller på noen år.

Jeg finner utrolig mye rart som jeg har glemt. Jeg hadde bøkene i dobble rader i bokhyllene i den gamle leiligheten og de bak hadde jeg knapt sett på sikkert 12 år.

*Sikle* :-)

"......................................"

amerikafareren
Skrevet

Jeg har kjent ikke-hvite amerikanere også :-)

Det jeg har oppdaget med utrolig mange av dem (muligens de fleste) er: De er gjerne like vanlige eller uvanlige som hvem som helst fra norge, sverige eller danmark. Men på enkelte områder, hvis man kommer litt innpå dem og begynner å diskutere enkelte ting, så er det et eller annet som skurrer veldig for meg. Det er ikke alltid så lett å "pinpointe" nøyaktig hva det er.

Jeg vet ikke hva det er som skurrer for deg med "alle" amerikanere. Det jeg vet er at de som flytter til Norge opplever den norske kulturen som veldig lukket i mange tilfeller. Noe eget og sært. Da snakker jeg om vestlige innflyttere like mye som ikke-vestlige.

Jeg tror det er mye enklere å uttale seg om norsk kultur som enhet enn det amerikanske mangfoldet. Det er det som fasinerer meg i New York, det utrolig varierte mangfoldet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg skummet bare raskt gjennom, men jeg tror faktisk ikke jeg har lest noen av dem.

Hver gang jeg begynner på et såkalt "stort mesterverk", f.eks. Don Quiote, blir jeg skuffet og legger boka fra meg etter 100 sider.

Jeg holder meg i stor grad til norske forfattere.

amerikafareren
Skrevet

Jeg skummet bare raskt gjennom, men jeg tror faktisk ikke jeg har lest noen av dem.

Hver gang jeg begynner på et såkalt "stort mesterverk", f.eks. Don Quiote, blir jeg skuffet og legger boka fra meg etter 100 sider.

Jeg holder meg i stor grad til norske forfattere.

Jeg tror ikke jeg har lest noen av de bøkene på norsk.

Jeg leste The Life of Pi i november og nå holder jeg på med To Kill a Mockingbird. The life of Pi er ny og skal filmes etter jeg best vet. To Kill a Mockingbird er mer enn 40 år gammel, og ble filmet på 60-tallet. Jeg aner ikke om den finnes i norsk oversettelse, men den er aldeles fantastisk.

The Life of Pi er en meget spesiell bok, og ikke lett å lese. Den er et mesterverk også.

Jeg kan ikke huske at jeg har lest Gone with the Wind, men jeg har sett filmen. Kan ikke si at jeg føler noe som helst behov for å lese boka, men kanskje den er forskjellig fra filmen.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg leste The Life of Pi i november og nå holder jeg på med To Kill a Mockingbird. The life of Pi er ny og skal filmes etter jeg best vet. To Kill a Mockingbird er mer enn 40 år gammel, og ble filmet på 60-tallet. Jeg aner ikke om den finnes i norsk oversettelse, men den er aldeles fantastisk.

The Life of Pi er en meget spesiell bok, og ikke lett å lese. Den er et mesterverk også.

Jeg kan ikke huske at jeg har lest Gone with the Wind, men jeg har sett filmen. Kan ikke si at jeg føler noe som helst behov for å lese boka, men kanskje den er forskjellig fra filmen.

Jeg gjetter på at The Life of Pi er boka som på norsk heter Historien om Pi.

Den har jeg lest. Likte den godt.

Ute på tur med en søt tiger, ikke sant?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har for øvrig sett mange av filmene basert på bøkene nevnt i artikkelen.

To Kill a Mockingbird er f.eks. en av mine favorittfilmer.

amerikafareren
Skrevet

Jeg gjetter på at The Life of Pi er boka som på norsk heter Historien om Pi.

Den har jeg lest. Likte den godt.

Ute på tur med en søt tiger, ikke sant?

Jo det er den. Jeg viste ikke at den var oversatt allerede.

amerikafareren
Skrevet

Jeg har for øvrig sett mange av filmene basert på bøkene nevnt i artikkelen.

To Kill a Mockingbird er f.eks. en av mine favorittfilmer.

Vet du hvor jeg kan få tak i den når jeg kommer hjem til våren? Jeg vil gjerne se den, men har ikke video eller dvd-spiller her.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jo det er den. Jeg viste ikke at den var oversatt allerede.

Tror det er over ett år siden jeg leste den, og jeg fikk den i en innmeldingspakke i en bokklubb. Altså er det nok en stund siden den ble oversatt.

En latterlig bok å lage film av. Det kan umulig bli bra.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Vet du hvor jeg kan få tak i den når jeg kommer hjem til våren? Jeg vil gjerne se den, men har ikke video eller dvd-spiller her.

Den ble nylig utgitt i en nydelig spesialutgave med et sabla godt bilde og god lyd, i hvert fall til en så gammel film å være, så den får du nok kjøpt overalt.

amerikafareren
Skrevet

Tror det er over ett år siden jeg leste den, og jeg fikk den i en innmeldingspakke i en bokklubb. Altså er det nok en stund siden den ble oversatt.

En latterlig bok å lage film av. Det kan umulig bli bra.

Jeg trodde den ble utgitt i fjor, men det er mer enn mulig at jeg tar feil.

Jeg er enig i at jeg ikke forstår hvordan det skal lages film av den, men mener å ha lest et sted at det lages film av den nå.

amerikafareren
Skrevet

Den ble nylig utgitt i en nydelig spesialutgave med et sabla godt bilde og god lyd, i hvert fall til en så gammel film å være, så den får du nok kjøpt overalt.

ok da jeg kan jeg kanskje kjøpe den her og ta den med meg hjem til våren;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

ok da jeg kan jeg kanskje kjøpe den her og ta den med meg hjem til våren;)

Det kan du ganske sikkert.

Hvis ikke får du f.eks. bestilt den her: www.play.com

amerikafareren
Skrevet

Det kan du ganske sikkert.

Hvis ikke får du f.eks. bestilt den her: www.play.com

Takk for tipset. Tror jeg går og legger meg nå, det blir ikke mer vettugt arbeid på meg i kveld;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg trodde den ble utgitt i fjor, men det er mer enn mulig at jeg tar feil.

Jeg er enig i at jeg ikke forstår hvordan det skal lages film av den, men mener å ha lest et sted at det lages film av den nå.

Jeg mener å ha lest det jeg også, så jeg tror du har rett.

Boka ble en bestselger av dimensjoner, og sånne bøker lages det nesten alltid film av.

Skrevet

Og det gjør Gone With the Wind? Uff :-)

Nei. Jeg bare nevnte de to fordi jeg er så forbløffet over hvor mange som faktisk synes det er stor kunst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...