Gå til innhold

Bøkene vi bør lese før vi dør - hvor mange har du lest?

Anbefalte innlegg

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Det er det delte meninger om. Bøkene hans griper ihvertfall ikke meg dypt.

Men når du ser hvor stor interessen for hans forfatterskap er, så kan du ikke se bort i fra at det er helt reelt når folk sier de blir grepet. Det er ikke noe vi bare finner på.

Uansett vil det alltid være delte meninger om en forfatter, om den har vunnet aldri så mange priser og kommet inn på alskens slike rankinglister.

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

35

• amerikafareren

33

• ShitDiddelyDo

7

• Moraki

4

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Jeg trodde den ble utgitt i fjor, men det er mer enn mulig at jeg tar feil.

Jeg er enig i at jeg ikke forstår hvordan det skal lages film av den, men mener å ha lest et sted at det lages film av den nå.

Er nok et par år siden historien om Pi kom på norsk, for jeg kjøpte den på mammut-salg for et år siden.

Forresten, nå ser jeg her i omslaget at den kom på norsk i 2003. Den vant Booker-prisen i 2002, og ble opprinnelig utgitt i 2001.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Jeg vet ikke hva det er som skurrer for deg med "alle" amerikanere. Det jeg vet er at de som flytter til Norge opplever den norske kulturen som veldig lukket i mange tilfeller. Noe eget og sært. Da snakker jeg om vestlige innflyttere like mye som ikke-vestlige.

Jeg tror det er mye enklere å uttale seg om norsk kultur som enhet enn det amerikanske mangfoldet. Det er det som fasinerer meg i New York, det utrolig varierte mangfoldet.

Enig med deg. Amerika har mye variert å by på. Her sitter vi mye med stereotypene - hvis vi ikke liker George Bush og macDonalds, og kanskje synes at Hollywood-filmer er bittelitt grann kjedelige, så innbiller vi oss at vi vet alt om USA.

Personlig kan jeg godt tenke meg å utforske det kontinentet nærmere. Har vært i New York, det var en flott by (London og Paris er kjedelige i forhold, synes jeg). Har også blitt litt kjent med noen fra Minnesota, de er hyggelige og reflekterte personer. (Bare sånn for å generalisere motsatt vei...)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

De fleste av de du nevner der, er bare "opphøyde" fordi de er gamle. Ikke nødvendigvis fordi de er bra. (Det gjelder selvfølgelig mange av de på den listen også.)

"............................................."

Når det er mange gamle bøker på sånne lister, så skyldes nok det at det er bøker som viser at de har overlevd tidens endringer, og fortsatt er interessante å lese.

Ofte kan det være litt vanskelig å se på nye bøker om de kommer til å overleve tidens tann. Uansett er det natulig å tenke at det må være nokså få - tross alt er det liksom ikke en mengde bøker fra 1890-årene for eksempel som vi leser idag, for å si det sånn... De bøkene som fortsatt leses er nok ganske spredt over årene.

Hvis du er mer interessert i nyere litteratur, kan du jo bare holde deg til bestsellerlistene...

amerikafareren
Skrevet

Er nok et par år siden historien om Pi kom på norsk, for jeg kjøpte den på mammut-salg for et år siden.

Forresten, nå ser jeg her i omslaget at den kom på norsk i 2003. Den vant Booker-prisen i 2002, og ble opprinnelig utgitt i 2001.

ok da er det åpenbart at jeg roter med årstall. Jeg leser sjelden norske oversettelser fra engelsk.

Det er egentlig innlysende når jeg tenker på det at når den blir filmet nå så er den ikke helt ny;)

Skrevet

Når det er mange gamle bøker på sånne lister, så skyldes nok det at det er bøker som viser at de har overlevd tidens endringer, og fortsatt er interessante å lese.

Ofte kan det være litt vanskelig å se på nye bøker om de kommer til å overleve tidens tann. Uansett er det natulig å tenke at det må være nokså få - tross alt er det liksom ikke en mengde bøker fra 1890-årene for eksempel som vi leser idag, for å si det sånn... De bøkene som fortsatt leses er nok ganske spredt over årene.

Hvis du er mer interessert i nyere litteratur, kan du jo bare holde deg til bestsellerlistene...

Jeg er ikke interessert i et spesiellt sjikt av litteratur, eller en spesiell alder. Men jeg er ikke med på at en bok er så usannsynlig god bare fordi den er gammel.

"............................................"

Skrevet

Jeg vet ikke hva det er som skurrer for deg med "alle" amerikanere. Det jeg vet er at de som flytter til Norge opplever den norske kulturen som veldig lukket i mange tilfeller. Noe eget og sært. Da snakker jeg om vestlige innflyttere like mye som ikke-vestlige.

Jeg tror det er mye enklere å uttale seg om norsk kultur som enhet enn det amerikanske mangfoldet. Det er det som fasinerer meg i New York, det utrolig varierte mangfoldet.

Så lenge du nekter å være med på at jeg ikke forholder meg til stereotyper, så er det meningsløst å snakke om det :-)

".............................................."

amerikafareren
Skrevet

Enig med deg. Amerika har mye variert å by på. Her sitter vi mye med stereotypene - hvis vi ikke liker George Bush og macDonalds, og kanskje synes at Hollywood-filmer er bittelitt grann kjedelige, så innbiller vi oss at vi vet alt om USA.

Personlig kan jeg godt tenke meg å utforske det kontinentet nærmere. Har vært i New York, det var en flott by (London og Paris er kjedelige i forhold, synes jeg). Har også blitt litt kjent med noen fra Minnesota, de er hyggelige og reflekterte personer. (Bare sånn for å generalisere motsatt vei...)

Nå er New York det eneste stedet i USA hvor jeg har bodd, men den byen slutter aldri å fasinere meg:) Det er mange amerikanere som mener at newyorkere er store på pære og at det regner opp i neseborene på dem:) Det er mange spesielle mennesketyper her, jf. dama jeg bodde hos i begynnelsen. Kontrastene er enorme og kan ikke sammenlignes med lille Norge.

amerikafareren
Skrevet

Så lenge du nekter å være med på at jeg ikke forholder meg til stereotyper, så er det meningsløst å snakke om det :-)

".............................................."

Jeg forstår ikke hva du sikter til, men så lenge du er sikker på at du vet mye mer enn jeg om temaet er det nyttesløst å diskutere det;)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Jeg er ikke interessert i et spesiellt sjikt av litteratur, eller en spesiell alder. Men jeg er ikke med på at en bok er så usannsynlig god bare fordi den er gammel.

"............................................"

Jo, men bare tenk på hvor mange bøker som tross alt er blitt silt vekk gjennom årenes løp... Det er ganske mye gammelt som ville interessere de fleste midt bak.

De som fortsatt har en plass i litteraturhistorien er tross alt bøker som fortsetter å glede mennesker den dag i dag.

Skrevet

Jeg forstår ikke hva du sikter til, men så lenge du er sikker på at du vet mye mer enn jeg om temaet er det nyttesløst å diskutere det;)

Hvor i all verden har jeg påstått noe sånt? Det eneste jeg kommenterte var at du åpenbart ikke godtok at jeg ikke forholdt meg til stereotyper. Og da blir det meningsløst å diskutere.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Nå er New York det eneste stedet i USA hvor jeg har bodd, men den byen slutter aldri å fasinere meg:) Det er mange amerikanere som mener at newyorkere er store på pære og at det regner opp i neseborene på dem:) Det er mange spesielle mennesketyper her, jf. dama jeg bodde hos i begynnelsen. Kontrastene er enorme og kan ikke sammenlignes med lille Norge.

Bodde du der lenge? Hva gjorde du, var det studier?

amerikafareren
Skrevet

Hvor i all verden har jeg påstått noe sånt? Det eneste jeg kommenterte var at du åpenbart ikke godtok at jeg ikke forholdt meg til stereotyper. Og da blir det meningsløst å diskutere.

Hvor har jeg påstått noe om deg og stereotyper? Skurrer det kanskje noe inn i hodet på deg;)

amerikafareren
Skrevet

Bodde du der lenge? Hva gjorde du, var det studier?

Jeg studerer og har vært her siden januar. Jeg har vært her i fire perioder før fra ca. en måned til ca. seks måneder.

Skrevet

Hvor har jeg påstått noe om deg og stereotyper? Skurrer det kanskje noe inn i hodet på deg;)

Du har stort sett gjentatt at "folk flest" gjør seg opp meninger fra det de ser i såpeoperaer etc., selv om jeg poengterte at jeg ikke har mine oppfatninger derfra. Ei heller har jeg påstått at "alle amerkanere" er sånn og sånn, men påpekt visse tendenser hos veldig mange.

amerikafareren
Skrevet

Du har stort sett gjentatt at "folk flest" gjør seg opp meninger fra det de ser i såpeoperaer etc., selv om jeg poengterte at jeg ikke har mine oppfatninger derfra. Ei heller har jeg påstått at "alle amerkanere" er sånn og sånn, men påpekt visse tendenser hos veldig mange.

De tendensene er jeg sikker på at er inne i hodet på deg:) De har muligens lignende høflighetsfraser (veldig forskjellige fra skandinaviske), og that's it.

Skrevet

De tendensene er jeg sikker på at er inne i hodet på deg:) De har muligens lignende høflighetsfraser (veldig forskjellige fra skandinaviske), og that's it.

Selvføgelig er du sikker på det.

"..........................................."

amerikafareren
Skrevet

Selvføgelig er du sikker på det.

"..........................................."

Skulle bare mangle

Skrevet

Skulle bare mangle

Og ergo er det ikke noe poeng å diskutere, når du blankt avviser det som ikke er din egen oppfatning.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Jeg studerer og har vært her siden januar. Jeg har vært her i fire perioder før fra ca. en måned til ca. seks måneder.

Oj, høres spennende ut. Har du noen gode anbefalinger utenom de vanlige turist-aktivitetene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...