Gå til innhold

Bøkene vi bør lese før vi dør - hvor mange har du lest?

Anbefalte innlegg

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

35

• amerikafareren

33

• ShitDiddelyDo

7

• Moraki

4

amerikafareren
Skrevet

Oj, høres spennende ut. Har du noen gode anbefalinger utenom de vanlige turist-aktivitetene?

Det finnes mange små museum og gallerier på Manhattan. Bl.a. er jeg veldig glad i Museum of American Folk Art. Det hender også at jeg kommer over gratis konserter i kirker o.l.

Jeg besøker noen ganger den norske sjømannskirken og prater med de som er der. De vet ofte hva som skjer. Jeg kjøper også New York Times av og til og der står hva som skjer. New York er full av kulturelle begivenheter. Det er også morsomt å vandre rundt i Chinatown eller East Village. Det er flere områder med forskjellige, spennende butikker og restauranter.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Og ergo er det ikke noe poeng å diskutere, når du blankt avviser det som ikke er din egen oppfatning.

"............................................."

Men hvorfor fortsetter dere å diskutere, da?? Dere har allerede sagt flere ganger at det ikke nytter å diskutere med hverandre. Likevel har dere holdt det gående i hele dag.

(Ganske underholdende, egentlig-!)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Det finnes mange små museum og gallerier på Manhattan. Bl.a. er jeg veldig glad i Museum of American Folk Art. Det hender også at jeg kommer over gratis konserter i kirker o.l.

Jeg besøker noen ganger den norske sjømannskirken og prater med de som er der. De vet ofte hva som skjer. Jeg kjøper også New York Times av og til og der står hva som skjer. New York er full av kulturelle begivenheter. Det er også morsomt å vandre rundt i Chinatown eller East Village. Det er flere områder med forskjellige, spennende butikker og restauranter.

Kult! Skal jeg huske neste gang jeg evt. drar dit.

Var der i 2001, det ga mersmak. Særlig hadde jeg sans for Central Park. Og rusla et godt stykke av Broadway. Og så var jeg i Chinatown, da.

Forresten fikk jeg også oppleve twin towers - det var en mektig opplevelse. Og utrolig rart og trist og skremmende å se på nyhetene bare noen måneder senere at de ble bombet.

Skrevet

Har lest 12 av disse, men det er ikke de beste bøkene jeg har lest til nå.

Det finnes jo alltid folk som vil være uenige i en slik liste, jeg er en av dem. Kafka, Goethe, Hemningway, Wilde, Virginia Wolf, Dante Alighieri og Umberto Eco (!) hadde iallefall fått plass på min liste!!

Gjest liede
Skrevet

De fleste av de du nevner der, er bare "opphøyde" fordi de er gamle. Ikke nødvendigvis fordi de er bra. (Det gjelder selvfølgelig mange av de på den listen også.)

"............................................."

ikke enig.

amerikafareren
Skrevet

Kult! Skal jeg huske neste gang jeg evt. drar dit.

Var der i 2001, det ga mersmak. Særlig hadde jeg sans for Central Park. Og rusla et godt stykke av Broadway. Og så var jeg i Chinatown, da.

Forresten fikk jeg også oppleve twin towers - det var en mektig opplevelse. Og utrolig rart og trist og skremmende å se på nyhetene bare noen måneder senere at de ble bombet.

Det er sterkt å stå på Ground Zero nå og tenke på Twin Towers. Jeg var to ganger på toppen, men var kanskje gjennomsnittlig en gang i uken i underetasjen. Hadde bl.a. en favorit Barnes and Nobles butikk på flere etasjer der.

Å tusle rundt på Broadway er herlig, og det er mulig å få billige billetter på musicalene. South Street Seaport er også et fint sted om våren og sommeren.

Skrevet

ikke enig.

Skjønner det. Men det går jo hånd i hånd med den tullete påstanden din om "amerikanisert liste". Dette er utelukkende synsing, og overhodet ingenting annet.

".............................................."

Gjest liede
Skrevet

Skjønner det. Men det går jo hånd i hånd med den tullete påstanden din om "amerikanisert liste". Dette er utelukkende synsing, og overhodet ingenting annet.

Det er jo helt åpenbart at det ikke er dagbladet som har laget den listen.

Jeg synes forøvrig at slike lister er noe tull.

Skrevet

Det er jo helt åpenbart at det ikke er dagbladet som har laget den listen.

Jeg synes forøvrig at slike lister er noe tull.

Synsing er det uansett - det gjelder bare å ta det for nettopp det, og ikke prøve å konstruere en objektiv kvalitet ut av synsingen.

Gjest liede
Skrevet

Synsing er det uansett - det gjelder bare å ta det for nettopp det, og ikke prøve å konstruere en objektiv kvalitet ut av synsingen.

litteraturvitenskap _er_ synsing :)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Det er sterkt å stå på Ground Zero nå og tenke på Twin Towers. Jeg var to ganger på toppen, men var kanskje gjennomsnittlig en gang i uken i underetasjen. Hadde bl.a. en favorit Barnes and Nobles butikk på flere etasjer der.

Å tusle rundt på Broadway er herlig, og det er mulig å få billige billetter på musicalene. South Street Seaport er også et fint sted om våren og sommeren.

Jeg husker jeg så Chicago da jeg var der - det var en utrolig opplevelse. Etter det blir liksom norske musicaler litt amatøraktige...

Men fy fader, tror nok at skuespillerne der borte lever under et utrolig press. Er nok ingen dans på roser å takle konkurransen der.

South Street Seaport har jeg ikke hørt om, tror jeg. Er det et havneområde?

Forresten, har du fløyet i helikopter over Manhattan? Det så veldig morsomt ut, men jeg har ikke prøvd det.

Skrevet

litteraturvitenskap _er_ synsing :)

Jepp :-) Men fryktelig mange tror de har grunnlag for å komme med objektive argumenter.

Gjest liede
Skrevet

Jepp :-) Men fryktelig mange tror de har grunnlag for å komme med objektive argumenter.

Objektivitet finnes knapt, og forveksles ofte med intersubjektivitet.

Dol er også 80% synsing, synes jeg. :)

Og Jane Eyre suger.

amerikafareren
Skrevet

Jeg husker jeg så Chicago da jeg var der - det var en utrolig opplevelse. Etter det blir liksom norske musicaler litt amatøraktige...

Men fy fader, tror nok at skuespillerne der borte lever under et utrolig press. Er nok ingen dans på roser å takle konkurransen der.

South Street Seaport har jeg ikke hørt om, tror jeg. Er det et havneområde?

Forresten, har du fløyet i helikopter over Manhattan? Det så veldig morsomt ut, men jeg har ikke prøvd det.

South Street Seeport er et havneområde ja, på Manhattan. Jeg har ikke fløet i helikopter, men seilet rundt Manhattan to ganger.

Gjest liede
Skrevet

Når en kollega forteller meg at hun aldri skal reise til USA fordi der er det slik og sånn, og da jeg spør henne nærmere så henviser hun hele tiden til en slektning som var sånn og slik da tar jeg det ikke alvorlig.

Det finnes mange amerikanere som er uenige i utenrikspolitikken. USA er en verdensdel, kulturforskjellene er store. Jeg ble spurt i Irak om jeg var amerikaner og da jeg sa nei fikk jeg høre at jeg så ut som en amerikaner. Den hvite amerikaneren er ikke et bilde på amerikanere. Det finnes millioner med kinesisk utseende f.eks.

Å si at en bokliste er amerikanisert fordi ikke Ibsen og Shakespeare er der er tull.

Det jeg mente var at mange av de bøkene regnes som store klassikere "over there", men ikke regnes som særlig spesielle i europeisk kulturtradisjon. Intet negativt om amerikanisering forøvrig.

Man kan lage slike lister på forskjellige grunnlag. Enten pga underholdningsverdi, etter den klassiske "dannelsestradisjonen", etter litteraturvitenskapelige kriterier hvor nyskaping er i sentrum eller etter politisk betydning. etc.

Dette synes jeg var en rotete miks. Det må være lov. :)

Det viktigste er uansett å opprettholde leselysten.

Skrevet

Har lest ringenes herre og deler av bibelen (i kristendomstimene stort sett).

Etter min mening burde Neil Gaimans bok "Neverwhere" stå på lista. Min favoritt iallefall!

amerikafareren
Skrevet

Det jeg mente var at mange av de bøkene regnes som store klassikere "over there", men ikke regnes som særlig spesielle i europeisk kulturtradisjon. Intet negativt om amerikanisering forøvrig.

Man kan lage slike lister på forskjellige grunnlag. Enten pga underholdningsverdi, etter den klassiske "dannelsestradisjonen", etter litteraturvitenskapelige kriterier hvor nyskaping er i sentrum eller etter politisk betydning. etc.

Dette synes jeg var en rotete miks. Det må være lov. :)

Det viktigste er uansett å opprettholde leselysten.

Jeg aner ikke hvor Dagbladet fikk denne lista fra, og bryr meg lite om det. Slike lister blir laget av en eller annen for moro skyld.

Jeg forstår ikke hvor du har det fra at dette regnes som store "klassikere" her, i motsetning til Europa. Bibelen og Gone with the Wind har ingenting felles. Noen av bøkene er nye som The Life of Pi f.eks.

Hvem har sagt at vi må absolutt lese det som regnes som klassikere før vi dør? Jeg måtte lese Shakespeare på gymnaset, og kunne godt ha vært foruten. Har aldri lest Goethe og har ikke tenkt å gjøre det.

Gjest vioola
Skrevet

har lest mange av bøkene og alle er kjempebra.

men tror nok jeg vil dø lykkelig selv uten å ha lest endel av de

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...