Gå til innhold

Bøkene vi bør lese før vi dør - hvor mange har du lest?

Anbefalte innlegg

Gjest vioola
Skrevet

forøvrig varmer det hjertet mitt at Tolkien er med på lista. lurer på om det har neo med ringenes herre film hysteriet?

har lest letters of tolkien da. og den mannen opphøyer kvinner i real life til å bli gudinner. det reflekter forfatterskapet hans. På graven til kona hans står det min luthien. luthinen er en slags gudbenåed ufattelig vakker alveprinsesse foresten.

han har rett og slett et veldig diskrimenerende syn på oss , vi er premien og vi er uskyldsrene og vakre og se på. Vi skal ikke blande oss inn i de mer kompliserte sakene

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

35

• amerikafareren

33

• ShitDiddelyDo

7

• Moraki

4

amerikafareren
Skrevet

har lest mange av bøkene og alle er kjempebra.

men tror nok jeg vil dø lykkelig selv uten å ha lest endel av de

Jeg aner ikke om jeg kommer til å dø lykkelig eller ikke, men hvis de eneste problemene jeg kommer til å få den tida jeg har igjen er å lese akkurat disse bøkene ferdig, ja så dør jeg lykkelig;)

Gjest vioola
Skrevet

Jeg aner ikke om jeg kommer til å dø lykkelig eller ikke, men hvis de eneste problemene jeg kommer til å få den tida jeg har igjen er å lese akkurat disse bøkene ferdig, ja så dør jeg lykkelig;)

filmer har både ødelagt og vekket filminteressen hos meg. så empire of the sun på tv3 i går. eller lørdag. Og nå mååå jeg bare lese boka.

Mens den munchen greia..har ikke lyst å lese boka.. heller ikke harry potter

amerikafareren
Skrevet

forøvrig varmer det hjertet mitt at Tolkien er med på lista. lurer på om det har neo med ringenes herre film hysteriet?

har lest letters of tolkien da. og den mannen opphøyer kvinner i real life til å bli gudinner. det reflekter forfatterskapet hans. På graven til kona hans står det min luthien. luthinen er en slags gudbenåed ufattelig vakker alveprinsesse foresten.

han har rett og slett et veldig diskrimenerende syn på oss , vi er premien og vi er uskyldsrene og vakre og se på. Vi skal ikke blande oss inn i de mer kompliserte sakene

Jeg har aldri lest Ringenes herre, og kommer nok til å dø uten å ha gjort det;)

Så tidlig du er oppe, eller har du ikke lagt deg enda?

Gjest vioola
Skrevet

Jeg har aldri lest Ringenes herre, og kommer nok til å dø uten å ha gjort det;)

Så tidlig du er oppe, eller har du ikke lagt deg enda?

nei , har ikke lagt meg enda. har fått en forferdelig uvanae

amerikafareren
Skrevet

filmer har både ødelagt og vekket filminteressen hos meg. så empire of the sun på tv3 i går. eller lørdag. Og nå mååå jeg bare lese boka.

Jeg er ikke helt med på Empire of the Sun. Har ikke hørt om den. Har lest de første Harry Potter bøkene, og sett alle filmene. Jeg har ikke tid til å lese så tykke bøker som Harry Potter nå, men skal gjøre det en eller gang og da på engelsk. Det går ikke an å oversette slike bøker.

Munchen så jeg for ca. to uker siden og kunne godt tenke meg å lese boka.

Gjest vioola
Skrevet

De fleste av de du nevner der, er bare "opphøyde" fordi de er gamle. Ikke nødvendigvis fordi de er bra. (Det gjelder selvfølgelig mange av de på den listen også.)

"............................................."

for meg er det faktisk et poeng å forstå det jeg leser også. Så endel litteratur blir rett og slett for avansert og vanskelig og gammelmodig for meg å forstå.

og det skammer jeg meg ikke for

amerikafareren
Skrevet

nei , har ikke lagt meg enda. har fått en forferdelig uvanae

Du skal da forhåpentligvis ikke på jobb om en eller to timer?

Gjest vioola
Skrevet

Når det er mange gamle bøker på sånne lister, så skyldes nok det at det er bøker som viser at de har overlevd tidens endringer, og fortsatt er interessante å lese.

Ofte kan det være litt vanskelig å se på nye bøker om de kommer til å overleve tidens tann. Uansett er det natulig å tenke at det må være nokså få - tross alt er det liksom ikke en mengde bøker fra 1890-årene for eksempel som vi leser idag, for å si det sånn... De bøkene som fortsatt leses er nok ganske spredt over årene.

Hvis du er mer interessert i nyere litteratur, kan du jo bare holde deg til bestsellerlistene...

jeg pleier å høre på de hundre mest populære countrmusikksaner på cmt.com.

forbausende mange av de er fra 80.90 tallet

Gjest vioola
Skrevet

nei..fri i morra. Driver og tar et valgfag i psykologi..2 timer i uka. Hvis jeg hadde engasjert meg mer ville jeg sikkert lært mer og alt det der. Men har det liksom får å sikre meg en 6er bare,

så ufattelig enkelt. Har 40 min ganger 2 v det i dag..men vet ikke om jeg skal dra

Gjest vioola
Skrevet

Jeg er ikke helt med på Empire of the Sun. Har ikke hørt om den. Har lest de første Harry Potter bøkene, og sett alle filmene. Jeg har ikke tid til å lese så tykke bøker som Harry Potter nå, men skal gjøre det en eller gang og da på engelsk. Det går ikke an å oversette slike bøker.

Munchen så jeg for ca. to uker siden og kunne godt tenke meg å lese boka.

den er skrev av j.g ballard

egentlig science fiction forfatter.. den er delvis selvbiografisk.. om en liten gutt i shanghai som blir blir skilt fra foreldrene sine og havner i interneringsleir.den er klassikker..boka har fått masse priser , filmen også

Gjest vioola
Skrevet

foresten , mammma har kun gjenomført videregående skole og synes bush er dum.. klandrer henne ikke da..er jo sånn norsk media fremstiller han. Hvordan ser den jevne amerikaner på han. De som kanskje ikke følger så mye med i politikk og sånt?

amerikafareren
Skrevet

nei..fri i morra. Driver og tar et valgfag i psykologi..2 timer i uka. Hvis jeg hadde engasjert meg mer ville jeg sikkert lært mer og alt det der. Men har det liksom får å sikre meg en 6er bare,

så ufattelig enkelt. Har 40 min ganger 2 v det i dag..men vet ikke om jeg skal dra

Jeg skal i hvert fall legge meg nå. Er nødt til å stå opp i morra og være opplagt hele dagen. God natt, du skal vel legge deg snart du også;)

Gjest vioola
Skrevet

Jeg skal i hvert fall legge meg nå. Er nødt til å stå opp i morra og være opplagt hele dagen. God natt, du skal vel legge deg snart du også;)

hva er klokka der hvor du er nå da?

Gjest vioola
Skrevet

forøvrig kommer det neppe på den liste... men jeg digger å lese reiseskildringer. Koser meg til og med med de på vg. Men skal man lese reiseskildringer leser man bill bryson.

synes hele den greia med at man skal lese klassikere å være så intellektuell er helt teit.

men hadde det ikke vært for norsk timene på videregående ville jeg aldri begynt å like camilla collett.. så noe verdt for seg har vel sånne lister

Skrevet

Soundtracket Suo gan fra Empire of the sun er grunn god nok til å se filmen:)

Gjest vioola
Skrevet

Soundtracket Suo gan fra Empire of the sun er grunn god nok til å se filmen:)

ja , er kjempefin filmmusikk.

men mange skjønner ikke filmen..tingen er at spielberg filmer det fra en 12 årings synspunkt.. masse av det man ser er bare tull

som feks han piloten som saluterer.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

jeg pleier å høre på de hundre mest populære countrmusikksaner på cmt.com.

forbausende mange av de er fra 80.90 tallet

Det gamle er ofte det beste...

Mye fin gammel country, i hvert fall. Er mye bra fra 70-tallet, også. (uten at jeg er noen ekspert, da.)

Gjest vioola
Skrevet

Det gamle er ofte det beste...

Mye fin gammel country, i hvert fall. Er mye bra fra 70-tallet, også. (uten at jeg er noen ekspert, da.)

dessverre er countrymusikk i norge skjellsord.

spør hvilken som helst artist om hva slags musikk de liker.. de sier stort sett alt.. men ikke countrymusikk

Skrevet

Denne listen var tynn, i alle fall som lese-før-du-dør-liste.

Hvor er feks Homer, Sofokles, Platon, islendingesagaene, Dante, Cervantes, Shakespeare, Baudelaire, Rimbaud, Dostojevskij, Ibsen, Hamsun, Kafka, Beckett, Borges?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...