Gå til innhold

Bøkene vi bør lese før vi dør - hvor mange har du lest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

synes du bør vise litt mer respekt jeg. greit jeg skjønner at du ikke ikke liker countrymusikk. Men jeg kunne forøvrig aldri sitte og kalle diverse musikkarter lavmål og sånt etc. det holder med å si at det er ikke min smak.

Respekt for musikksjangrene? Aldri i livet. Jeg har da all respekt for at andre har annen smak enn meg, men det er overhodet ingen grunn til å måle ordene når man snakker om musikken. Hvis man tar seg nær av at noen uttaler seg negativt om noe en selv liker, så bør man holde seg unna alle slike sammenhenger. Hint: Jeg har ikke uttalt noe negativt om deg som person, på grunnlag av din musikksmak. Det samme kan ikke sies om deg...

Forøvrig ville du visst ikke svare på hvor du hadde argumentet om "påvirket av media" etc. når det gjalt køntri?

"............................................"

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

35

• amerikafareren

33

• ShitDiddelyDo

7

• Moraki

4

Gjest vioola
Skrevet

Respekt for musikksjangrene? Aldri i livet. Jeg har da all respekt for at andre har annen smak enn meg, men det er overhodet ingen grunn til å måle ordene når man snakker om musikken. Hvis man tar seg nær av at noen uttaler seg negativt om noe en selv liker, så bør man holde seg unna alle slike sammenhenger. Hint: Jeg har ikke uttalt noe negativt om deg som person, på grunnlag av din musikksmak. Det samme kan ikke sies om deg...

Forøvrig ville du visst ikke svare på hvor du hadde argumentet om "påvirket av media" etc. når det gjalt køntri?

og jesus kristus. Jeg har sagt unnskyld.

Gjest vioola
Skrevet

nei vet ikke. Men synes generelt at norsk media har et veldig negativt syn på coyntry og ikke er oppdatert på alle de flinke artistene som faktisk finnes. Det finnes flere historier om amerikanske artister som deltar i europeiske tv-show blir regelrett behandlet som bondetamper.

Dessverre har vi en haug med norske artiste som herper hele sjangern og kanskje gjør at folk tror at DET er dette som er countr og da forstår jeg godt at folk får et hatforhold til musikkgenren

Gjest liede
Skrevet

Har du noengang sett en liste av den typen som har vært "komplett"? Altså, som kunne representere et snitt hvor som helst i verden?

"............................................."

Som jeg skrev:

"Man kan lage slike lister på forskjellige grunnlag. Enten pga underholdningsverdi, etter den klassiske "dannelsestradisjonen", etter litteraturvitenskapelige kriterier hvor nyskaping er i sentrum eller etter politisk betydning. etc.

Dette synes jeg var en rotete miks. Det må være lov. :)"

Aner ikke hva denne listen pretenderer å gjøre, men den henger ikke på greip i min verden. Komplett kan en slik liste vanskelig bli, og jeg har allerede påpekt at jeg synes slike lister er tull.

Gjest vioola
Skrevet

Her var det mange som manglet, gitt. F.eks må det være med minst én bok av Jules Verne (fortrinnsvis 20 Leagues Under the Sea). Og War of the Worlds, av H.G.Wells. Prosessen av Kafka er også et "must". The Chronicles of Narinia, av C.S.Lewis. A Brief History of Time, av Stephen Hawking. Bare for å nevne noen.

"............................................."

jules verne har jeg lyst å lese , men aldri kommet meg til det :)

Gjest vioola
Skrevet

Jeg har lest 8 1/2. (Historien om Pi greide ikke riktig å fenge meg... Men kanskje jeg fullfører den en gang.)

Dessuten har jeg lest noen bibelvers, og sett Ringenes herre på film.

bibelen klarer jeg ikke leser , sovner rett og slett : (

amerikafareren
Skrevet

"Jeg forstår ikke hvor du har det fra at dette regnes som store "klassikere" her, i motsetning til Europa. Bibelen og Gone with the Wind har ingenting felles. Noen av bøkene er nye som The Life of Pi f.eks."

Jeg kan godt rette meg selv og kalle listen "anglo-amerikansk" hvis det hjelper. :)

Det er jo bare å se på listen! Steinbeck, Dickens og Bronte-søstrene har f.eks hatt større betydning i USA enn i det kontinentale Europa. Forståelig nok; nesten alle bøkene er opprinnelig skrevet på engelsk. Jeg har studert litterære emner på universitetet også, men dette hadde jeg nok ment uansett.

De fleste bøkene har for mye felles! Det er stor overvekt av bøker fra den romantiske perioden og det kan ikke forsvares ut fra leseverdigheten. I så fall burde "Madame Bovary" være med. (Hvor er forresten bibelen på listen? ser bare "The Poisonwood Bible")

Og så dukker plutselig Tolkien og Martel opp og da er det null sammenheng. (Da burde i alle fall Eco, proust og Wolf vært med!) Jeg sier ikke at det er dårlig litteratur, for alle del, men jeg skjønner ikke hvorfor akkurat disse romanene er så viktige. Hvilket program har listeforfatterne? Når det er sagt synes jeg ikke alle bøkene er "feil".

Du har rett, Goethers romaner kan man egentlig hoppe over, sålenge man leser lyrikken. :) Homer,

Dostojevskij, Kafka, og Cervantes ville likevel gjort listen mer komplett. Men det spørs som jeg skrev på hvilket motiv listen skal ha.

Det er lov å være uenig. Hvis Hamsun hadde vært med så hadde jeg forresten ikke klaget. ;o)

Jeg er ikke enig eller uenig i noe. Jeg satte ikke listen sammen selv, jeg kopierte den rett fra Dagbladet med overskriften;) Jeg kunne godt ha laget en liste og da med bøker jeg hadde lest og likt. Da hadde den vært utelukkende basert på min literære smak.

Det er lov å lage slike lister og presentere dem uten å påstå at andre ikke kan lage helt forskjellige lister. Ingen kan fortelle meg hvilken bøker jeg skal, må eller vil lese, men jeg likte å gå igjennom denne lista og se så mange bøker jeg hadde lest og ikke minst likt. Etter responsen å dømme så har mange andre likt å lese igjennom den også;)

Skrevet

Som jeg skrev:

"Man kan lage slike lister på forskjellige grunnlag. Enten pga underholdningsverdi, etter den klassiske "dannelsestradisjonen", etter litteraturvitenskapelige kriterier hvor nyskaping er i sentrum eller etter politisk betydning. etc.

Dette synes jeg var en rotete miks. Det må være lov. :)"

Aner ikke hva denne listen pretenderer å gjøre, men den henger ikke på greip i min verden. Komplett kan en slik liste vanskelig bli, og jeg har allerede påpekt at jeg synes slike lister er tull.

Jeg er ganske enig med deg :-)

"...................................."

Skrevet

nei vet ikke. Men synes generelt at norsk media har et veldig negativt syn på coyntry og ikke er oppdatert på alle de flinke artistene som faktisk finnes. Det finnes flere historier om amerikanske artister som deltar i europeiske tv-show blir regelrett behandlet som bondetamper.

Dessverre har vi en haug med norske artiste som herper hele sjangern og kanskje gjør at folk tror at DET er dette som er countr og da forstår jeg godt at folk får et hatforhold til musikkgenren

Joda - norske køntriartister klarer kunststykket å gjøre skam på de amerikanske. Og det er godt gjort :-)

Forøvrig har jeg hatt en del å gjøre med køntri-miljø i norge - ikke artister, men køntri-wannabe-amøber som danser linedance og drar til nashville og handler cowboyklær for 50-60.000. Jeg er ikke imponert - hverken over køntrien i seg selv, eller køntrimiljøene. Jeg må faktisk anstrenge meg ganske mye for ikke å le rått.

"..........................................."

Skrevet

jules verne har jeg lyst å lese , men aldri kommet meg til det :)

Han var litt tung, og veldig vitenskapelig beskrivende. Men veldig bra, synes jeg.

"..............................................."

Gjest liede
Skrevet

Jeg er ikke enig eller uenig i noe. Jeg satte ikke listen sammen selv, jeg kopierte den rett fra Dagbladet med overskriften;) Jeg kunne godt ha laget en liste og da med bøker jeg hadde lest og likt. Da hadde den vært utelukkende basert på min literære smak.

Det er lov å lage slike lister og presentere dem uten å påstå at andre ikke kan lage helt forskjellige lister. Ingen kan fortelle meg hvilken bøker jeg skal, må eller vil lese, men jeg likte å gå igjennom denne lista og se så mange bøker jeg hadde lest og ikke minst likt. Etter responsen å dømme så har mange andre likt å lese igjennom den også;)

Håper du skjønner at det ikke ment som noen kritikk av deg. Så ikke at det var "amerikafareren" som hadde skrevet det før etter mitt første innlegg. :)

Det er flere som er enig med meg også. Smak og religion kan ikke diskuteres vet du. :)

Gjest liede
Skrevet

Jeg er ganske enig med deg :-)

"...................................."

da er jeg ganske enig med deg også. :)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Hvorvidt man synes det er kjedelig eller ikke, eller liker det eller ikke, er egentlig irrelevant. Det er åpenbart at 80-tallet skiller seg ut stilmessig på mange områder - det er ikke en synsing, men et faktum. Hip-hop. Puddelrock. Stock, Aitken & Waterman - popen. Disse og flere andre "grener" ble til på 80-tallet. Akkurat som discoen ble til på 70-tallet. Så at det skiller seg ut er ikke noe som kan diskuteres.

Den er grei - musikkhistorien taler vel for seg...

Smak og behag er en helt annen sak...

Gjest PandaMiranda
Skrevet

forøvrig kommer det neppe på den liste... men jeg digger å lese reiseskildringer. Koser meg til og med med de på vg. Men skal man lese reiseskildringer leser man bill bryson.

synes hele den greia med at man skal lese klassikere å være så intellektuell er helt teit.

men hadde det ikke vært for norsk timene på videregående ville jeg aldri begynt å like camilla collett.. så noe verdt for seg har vel sånne lister

Enig i at det fort kan bli presentert som et pliktløp - "disse må du lese før du dør".

Kanskje NOEN av dem er ok å få med seg.

Til vanlig foretrekker jeg nok krim... Og romaner som klarer å formidle noe viktig om mennesker.

Det kan være Liza Marklund, Karin Fossum, Gunnar Staalesen, Helena von Zweigbergk, Lars Saabye Christensen, Graham Greene, Mikkjel Fønhus, Kjell Askildsen... For å nevne noen som har gitt meg noe.

Og Kjersti Scheens krimromaner er hylende morsomme... Uansett hvor mye man måtte kalle henne en lettvekter, så gir hun meg noen gode perspektiver på livet.

amerikafareren
Skrevet

Håper du skjønner at det ikke ment som noen kritikk av deg. Så ikke at det var "amerikafareren" som hadde skrevet det før etter mitt første innlegg. :)

Det er flere som er enig med meg også. Smak og religion kan ikke diskuteres vet du. :)

Det har aldri falt meg inn at det var en kritikk av meg, men jeg forstår ikke hva flere er enige med deg om. Jeg har problemer med å forstå at en slik liste kan kritiseres fordi den er det den er. Den er ikke noe vitenskapelig, den er bare en liste som noen har laget. Du sier jo selv at smak ikke kan diskuteres;)

For min del er dette en liste med gode bøker, eller god litteratur. Jeg forstår det ikke slik at du er uenig i det.

Skrevet

Du har igjen dem jeg har lest du - omtrent! hehe

...og jeg har vel sett de samme filmene som deg! ;-)

mumitrollet
Skrevet

Bibelen (more or less...)

Jane Eyre, Charlotte Bronte

Pride and Prejudice, Jane Austen

The Grapes of Wrath, John Steinbeck

Winnie the Pooh, AA Milne

Gone With the Wind, Margaret Mitchell

David Copperfield, Charles Dickens

Har "åpnet" noen av de andre, uten å bli særlig fenget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...