Gjest håper veldig Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Jeg leste et tidligere svar her inne ang vaginalplastikk. Jeg øynet plutselig håp for min egen situasjon, trodde ikke det evnt kunne være så "lett" å få gjort noe med det. Håper virkelig det gjelder for min situasjon også. Jeg fødte for 4 år siden. Det var en fin fødsel, inge komplikasjoner. Jeg revnet ikke, det eneste som kanskje kan nevnes er at babyen satt noe lenge i siste utpressingsfasen, et sted i åpningen. Om det kan ha noe å si for muskulaturen min vet jeg ikke. Problemet er: * Jeg syns selv jeg er mye videre der nede nå. Føler selve åpningen er helt åpen, at det er mer det innenfor som "tetter".. * Jeg var veldig flink med knipeøvelser før fødsel, så jeg vet hvilke muskler jeg skal bruke etc. Men jeg klarer det ikke nå. Om jeg såvidt klarer å bruke muskulaturen der nede, så er det så vidt man kan kjenne evnt med fingrene at det presser. Itillegg kjenner jeg at det lille jeg kjenner kniper, slipper opp nesten med engang. Jeg kjenner ikke at det holder. Jeg klarer heller ikke å stoppe urinstrålen i det hele tatt.. * Det siste er, at jeg syns selv det kjennes ut/og ser ut som om noe har falt ned til åpningen? Nå må det sies at jeg har hatt regelmessige gynekologiske undersøkelser hos gynekolog de siste 4 årene, men har ikke fått noen beskjed om at noe er "galt." MEN, jeg tenker kanskje det kan være litt fordi jeg ikke har nevnt noe av dette, både fordi jeg har tenkt at det "går seg til" og fordi jeg trodde det uansett ikke er noe å gjøre noe med:( Dette plager meg egentlig veldig mye nå. Både det at jeg ikke har kontroll over muskulaturen ang urinstrålen etc. Men også endel i forbindelse med sexlivet. Både pga utseende at det er så "åpent" men også selvfølgelig fordi jeg føler jeg ikke har så mye utnytte av det fordi jeg er videre. Er dette evnt virkelig en enkel sak å ordne? Måtte det evnt to inngrep til, et for å bli trangere og et for dette med muskultatur/urin etc? Jeg har bestilt time hos gynekolog for å ta opp disse tingene, men det er fint å få litt veiledning herfra først, jeg er så veldig redd for at hun ikke skal ta meg alvorlig så jeg ikke får gjort noe med det.. På forhånd takk!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221112-kan-jeg-f%C3%A5-hjelp-for-dette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Det er viktig at du nevner problemet for legen/gynekologen og får en vurdering. Det er stor forskjell på hvordan kjønnsorganet ser ut, spesielt hos kvinner som har født, og det er liten relasjon mellom plager og utseende. Hvis legen mener at forholdene kan bedres med operasjon, er det en enkel sak, man klipper bare litt bort av slimhinnen og syer sammen igjen, akkurat som hvis et skjørt er blitt for stort og må syes inn i livet. Muskulaturen blir ikke sterkere av en operasjon, men skal den virke på et mindre område, kan det som er igjen virke bedre. Her kan man sammenligne muskulaturen med en strikk. Er strikken slapp, kan den virke bedre hvis det ikke er så mye ’stoff’ den skal holde sammen på. Man vil vanligvis anbefale at kvinnen har fått de barn hun ønsker, før hun blir operert. Vennlig hilsen Mette H Moen PS det er bare snakk om en operasjon totalt sett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221112-kan-jeg-f%C3%A5-hjelp-for-dette/#findComment-1650910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest håper veldig Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Det er viktig at du nevner problemet for legen/gynekologen og får en vurdering. Det er stor forskjell på hvordan kjønnsorganet ser ut, spesielt hos kvinner som har født, og det er liten relasjon mellom plager og utseende. Hvis legen mener at forholdene kan bedres med operasjon, er det en enkel sak, man klipper bare litt bort av slimhinnen og syer sammen igjen, akkurat som hvis et skjørt er blitt for stort og må syes inn i livet. Muskulaturen blir ikke sterkere av en operasjon, men skal den virke på et mindre område, kan det som er igjen virke bedre. Her kan man sammenligne muskulaturen med en strikk. Er strikken slapp, kan den virke bedre hvis det ikke er så mye ’stoff’ den skal holde sammen på. Man vil vanligvis anbefale at kvinnen har fått de barn hun ønsker, før hun blir operert. Vennlig hilsen Mette H Moen PS det er bare snakk om en operasjon totalt sett. Takk for svar. Jeg trodde det var en operasjon for å evnt sy igjen, og en for muskulaturen som har med urinkontroll etc? Det er jo gode muligheter for at jeg blir gravid igjen engang, kommer jeg mest sannsynlig til å måtte vente? Jeg blir bekymret for at jeg ikke kan klare å knipe igjen, og tilsvarende få problemer med urinkontroll. Ikke for å snakke om sexlivet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221112-kan-jeg-f%C3%A5-hjelp-for-dette/#findComment-1652835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.