Gå til innhold

Hvorfor heter så mange fra Sør-America Maria?

Anbefalte innlegg

Gjest blue cucumber
Skrevet

Synes det er så enormt mange som heter det, som er av spansk avstamning, at jeg lurer på hvordan de klarer å skille mellom alle Maria'ene.

Noen grunn til at så mange heter Maria?

Skrevet

Kan det ha noe med Maria Magdalena å gjøre? Altså religion?

Litt det samme som at annenhver muslim heter noe med Muhammed?

Gjest baremei
Skrevet

De fleste spansktalende land er jo katolske, og der har Maria, Jesu mor en sterk posisjon. Hun er vel den fremste helgnen, tenker jeg. Så det er nok derfor.

Jeg var en gang på busstur sammen med masse søramerikanere, og der het over halvparten av kvinnene Maria. Det var noen Jesus´er med også:)

Skrevet

Katolikker og religion og jomfru Maria. En annen ting er at de gjerne gir flere av barna samme navn fordi det er et viktig familienavn som de gjerne vil føre videre, men siden det er høy barnedødelighet gir man navnet til flere av barna. Så vokser kanskje alle opp likvel. Artig :o)

Gjest girasol
Skrevet

Katolikker og religion og jomfru Maria. En annen ting er at de gjerne gir flere av barna samme navn fordi det er et viktig familienavn som de gjerne vil føre videre, men siden det er høy barnedødelighet gir man navnet til flere av barna. Så vokser kanskje alle opp likvel. Artig :o)

Ja kjempeartig med høy barnedødelighet...

Skrevet

Ja kjempeartig med høy barnedødelighet...

Ja, man kan lese det man vil, men var det det jeg mente?

Gjest girasol
Skrevet

Ja, man kan lese det man vil, men var det det jeg mente?

Nei kanskje ikke, men det var det det stod...

Hilsen

Skrevet

Nei kanskje ikke, men det var det det stod...

Hilsen

Ikke helt... Synes det er artig med slike kultur greier og at man kanskje vokser opp med en søster som heter det samme som en selv. Jeg ler meg slett ikke i hjel av andres sorg.

Gjest girasol
Skrevet

Ikke helt... Synes det er artig med slike kultur greier og at man kanskje vokser opp med en søster som heter det samme som en selv. Jeg ler meg slett ikke i hjel av andres sorg.

Nei jeg skjønner jo såpass at du ikke ler deg ihjel av baredødelighet, men jeg gjorde deg bare oppmerksom på at det faktisk stor at det var artig at mange barn ikke lever opp...

Jeg er forøvrig helt enig med deg i at det er artig med kulturer, og tror forøvrig du har rett i at grunnene til at mange heter María i Sør-Amerika er dels pga.den katolske trad.og dels pga.å sikre seg at de får et barn oppkallt etter noen.

Apropos det siste så var jo det også veldig vanlig i Norge før i tida, faktisk bare for 70-80 år sida.

M.v.h.

Mrs. Wallace
Skrevet

Kan det ha noe med Maria Magdalena å gjøre? Altså religion?

Litt det samme som at annenhver muslim heter noe med Muhammed?

Hehe, det er vel snarere Jomfru Maria de er oppkalt etter, enn Maria Magdalena. ;o)

Skrevet

Nei jeg skjønner jo såpass at du ikke ler deg ihjel av baredødelighet, men jeg gjorde deg bare oppmerksom på at det faktisk stor at det var artig at mange barn ikke lever opp...

Jeg er forøvrig helt enig med deg i at det er artig med kulturer, og tror forøvrig du har rett i at grunnene til at mange heter María i Sør-Amerika er dels pga.den katolske trad.og dels pga.å sikre seg at de får et barn oppkallt etter noen.

Apropos det siste så var jo det også veldig vanlig i Norge før i tida, faktisk bare for 70-80 år sida.

M.v.h.

Nåja, man kan like godt lese det slik at det er artig at alle vokser opp likevel. Så det er tydeligvis litt øynene som leser og det at man ønsker å tolke ting i verste mening. Men jeg har jo skjønt for lenge siden at skal man skrive noe på dol så må man ta seg vel i vare for her tolkes det på værst mulig vis... hele tiden.

Skrevet

Hehe, det er vel snarere Jomfru Maria de er oppkalt etter, enn Maria Magdalena. ;o)

Ja, jeg blanda de to.. heheh.. :)

Kan jo ikke se bort i fra at noen er oppkalt etter henne også. Hun og Maria Mena. :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...