Gå til innhold

Hvordan løsne på en forstoppelse uten bruk avføringsmidler?

Anbefalte innlegg

Gjest under utredning
Skrevet

Jeg går vanligvis på mageregulerende midler, pga trøbbel med tarmfunksjonen. Om en uke skal jeg ha en såkalt Transitt-undersøkelse, noe som innebærer at jeg skal svelge en spesiell kapsel hver dag og ta røntgen på fredag for å se hvor fort kapslene går igjennom kroppen.

Nå har jeg forferdelig vondt i magen. Jeg kan ikke bruke noen avføringsmidler mens dette pågår og føler at jeg holder på å bli gal av å ha så vondt i magen og ikke komme på do.

Har dere forslag til noe som kan virke avførende, men som samtidig ikke er et avføringsmiddel?

thinkerbell
Skrevet

frukt og fiber, kjøpes p helsekost (og i noen apoteker). Drikk mengder av vann når du tar en eller to av disse (2- 2,5 liter). Har du gjentagende problemer bør du spise disse fast.

Gjest under utredning
Skrevet

Svisker og kaffe!

Har drukket en del kaffe i dag, uten at det har hatt noen effekt. Har det noen betydning om det er pulverkaffe eller traktet kaffe?

spiser svisker nå, håper det løsner til i morgen, ellers kan jeg ikke gå på jobb på mandag.

Gjest under utredning
Skrevet

frukt og fiber, kjøpes p helsekost (og i noen apoteker). Drikk mengder av vann når du tar en eller to av disse (2- 2,5 liter). Har du gjentagende problemer bør du spise disse fast.

Fikk ikke lov til å bruke noen av de helsekospreparatene jeg ellers bruker mot treg mage, så jeg tviler på at jeg får lov til å bruke frukt og fiber heller.

Noe av poenget er å se hvordan tarmen fungerer uten bruk av såkalte avføringsmidler, enten de er fra apotek eller helsekost. Men frukt fikk jeg lov til å spise da.

thinkerbell
Skrevet

Fikk ikke lov til å bruke noen av de helsekospreparatene jeg ellers bruker mot treg mage, så jeg tviler på at jeg får lov til å bruke frukt og fiber heller.

Noe av poenget er å se hvordan tarmen fungerer uten bruk av såkalte avføringsmidler, enten de er fra apotek eller helsekost. Men frukt fikk jeg lov til å spise da.

ok, nei det ville nok kanskje ødelagt noe av undersøkelsen du holder på med.

Svisker/fiken/ noe med mengder av fiber i seg.. husk bare på å drikke rikelig med vann dersom du skal ha nytte av fiber.

Gjest dritern
Skrevet

Jeg synes det er så utrolig godt med tørkede aprikoser. En gang spiste jeg en stor pose. Dagen etter var det nummeret før dassen sprakk :-) Det gjør ihvertfall underverker mot treg mage og forstoppelse.

Skrevet

Har drukket en del kaffe i dag, uten at det har hatt noen effekt. Har det noen betydning om det er pulverkaffe eller traktet kaffe?

spiser svisker nå, håper det løsner til i morgen, ellers kan jeg ikke gå på jobb på mandag.

Drikk pulverkaffe, lag den ganske sterk. Ha oppi litt sukker også. Spis grove ryvitan knekkebrød ved siden av + litt svisker. Du kan også spise masse kokt kål, blomkål osv. Pleier å hjelpe.

Gjest under utredning
Skrevet

Drikk pulverkaffe, lag den ganske sterk. Ha oppi litt sukker også. Spis grove ryvitan knekkebrød ved siden av + litt svisker. Du kan også spise masse kokt kål, blomkål osv. Pleier å hjelpe.

takk for tipsene:)

laila21365380916
Skrevet

jeg pleier å spise druer og en kopp kaffe før frokost.Det hjelper meg.

Skrevet

Druer,svisker. Meget, meget effektivt er også svart kaffe (mørkesvart!) pluss en stor pris snus (fakta, men dropp snusen dersom du er uvant med nikotin, ellers kommer det gjerne andre veien).

Gjest under utredning
Skrevet

Druer,svisker. Meget, meget effektivt er også svart kaffe (mørkesvart!) pluss en stor pris snus (fakta, men dropp snusen dersom du er uvant med nikotin, ellers kommer det gjerne andre veien).

ja snusen dropper jeg garantert:P

Men kaffe skal jeg helle i meg i hvertfall.

Skrevet

ja snusen dropper jeg garantert:P

Men kaffe skal jeg helle i meg i hvertfall.

Uten melk. Jeg blir i allefall særdeles vill i magen (løpe på dass) når jeg dropper melken. Mest effektivt på tom mage! :) Laktulose da, får du lov å ta det? Eller klyx? Det blir jo bare en form for nedre tømning.

Gjest under utredning
Skrevet

Uten melk. Jeg blir i allefall særdeles vill i magen (løpe på dass) når jeg dropper melken. Mest effektivt på tom mage! :) Laktulose da, får du lov å ta det? Eller klyx? Det blir jo bare en form for nedre tømning.

Får ikke lov til å ta laktulose eller noen form for klux. Skal heller ikke avike fra mitt daglige kosthold. Noe av meningen er å se hvordan tarmen fungerer til vanlig (uten bruk av de avføringsmidlene jeg vanligvis bruker).

Tror jeg kunne dødd for en klux nå. Har så vondt, og er kvalm. For ikke sove fordi jeg føler meg så opstipert. Håper virkelig at jeg klarer å holde ut til fredag.

fæle greier...

Gjest blomsterløk
Skrevet

Fiber-rik klibrød som du får i dagligvareforretningen.

Har slitt mye med magen tidligere, men etter at jeg begynte å spise et par slike skiver daglig fungerer magen så bra. Men husk å drikke rikelig med vann.

Skrevet

Linfrø, kruskakli.

Linfrø hjelper min mage iallefall. Tar et par spiseskjeier i et glass vann. Dette gjør jeg et par ganger om dagen når det er en periode jeg har problemer.

Var i syden nå og fikk skikkelig forstoppelse. Et par dager på linfrø så kom alt ut!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...