Gå til innhold

FAKTA om eierløse katter...

Anbefalte innlegg

Gjest vioola
Skrevet

Hei,

Dyr er spesielt, fordi da sier man at dette dyret har større verdi enn et barn som sulter. "Jeg gir pengene til katten, og lar ungen sulte ihjel."

Det er noe annet enn å bruke pengene på mennesker.

Med vennlig hilsen

du bruker da ikke penger på mennesker. du bruker penger på noen kule designersolbriller til 2000kr eller en feriereise du vil ha. Man bruker penger på seg selv ikke på mennesker .

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

32

• Mistera

16

• Klara Q

5

• gripp

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

du bruker da ikke penger på mennesker. du bruker penger på noen kule designersolbriller til 2000kr eller en feriereise du vil ha. Man bruker penger på seg selv ikke på mennesker .

Jeg er også menneske! :D

Ja, for det man da sier er jeg bruker disse pengene på et menneske, fremfor et annet (selv om det trenger de mer). Altså, menneske mot menneske.

Det er noe annet enn å si at et dyr er mer verdifullt enn et barn.

Med vennlig hilsen

Gjest vioola
Skrevet

Ja, for det man da sier er jeg bruker disse pengene på et menneske, fremfor et annet (selv om det trenger de mer). Altså, menneske mot menneske.

Med vennlig hilsen

kanskje vi kan drepe alle kattene og sende de til afrika?

Skrevet

Det er vesentlig mer "høyverdig" å bruke penger på mennesker enn på dyr, uavhengig av om det er Sør eller andre mennesker det er snakk om.

Når du blir voksen, evt. når du har sett mennesker sulte, så forstår du. Inntil da får du fortsette å skrive våset ditt.

I følge sørs logikk skal vi altså bare kjøre videre på vårt luksusforbruk (slik sør selv gjør) fordi vi da bruker penger på mennesker.

Men nåde den som bruker penger på noen firbente....hehe, jeg tror ei bikkje må ha bitt sør i rævva i barndommen.

Gjest Rusle
Skrevet

Med vennlig hilsen

"Ja, for det man da sier er jeg bruker disse pengene på et menneske, fremfor et annet (selv om det trenger de mer). Altså, menneske mot menneske."

Dette kan vi diskutere til det gror mose på oss. Om du kjøper briller til kr 2000, er det egoistisk av deg siden du istedet kunne ha kjøpt briller til 200, og gitt 1800 til dem som trenger det mest. Så jeg skjønner ennå(etter flere år ) ikke hvorfor du alltid kaver deg opp over folk som bruker penger på å redde dyr. Mens jeg aldri(tror jeg :o))har sett deg protestere over folks unødige pengebruk enn å gi penger til fattige,syke og døende mennesker.

Singularity
Skrevet

I siden du lenker til står følgende:

"I forhold til Norge, har Danmark 6-7 ganger så mange mennesker som støtter dyrevernorganisasjoner som har katten med i sine programmer."

Det er ikke overraskende. De mest profilerte dyrevernorganisasjonene i Norge har et ganske ekstremistisk syn på enkelte problemstillinger.

Så de som vil bidra til omplassering av dyr, fornuftige krav til dyrevelferd i landbruket osv. ender opp med å måtte velge mellom ulike organisasjoner som har til felles at de i utgangspunktet ønsker at alle skal bli veganere, som vil ha forbud mot hold av gnagere og burfugler, avvikling av jakt og mye annet som strider kraftig mot manges standpunkter.

Hvis det dukket opp en mer moderat dyrevernorganisasjon ala "Dyrenes Beskyttelse" i Danmark, så tror jeg at langt flere ville engasjere seg.

Gjest webmasters venn
Skrevet

Og hva så?

Jeg minner folk på at det er mennesker som lider, og det er selvsagt tusenvis av ganger viktigere enn kattene du ser deg blind på.

I denne tråden spammer du og du holder deg ikke til saken.

Skrevet

Hei,

Men det er jo fordi ungene som sulter ikke har mulighet til å nå frem til trappen din. Men de sulter like mye uansett...

Vi, som vet det, plikter å hjelpe andre mennesker - selv om de er langt vekke.

Med vennlig hilsen

Ja - og som sagt; jeg har en foreldreløs gutt i Sri Lanka som jeg "sponser", og jeg gir litt her og litt der - avhengig av hvem som spør og hvor mye jeg har å gi.

Hvis alle hadde bidratt litt, hadde det vært mye lettere å hjelpe både mennekser og dyr. Så får det være dagens oppfordring til DOLere og verden forøvrig. ;-)

Gjest Katten er et ørkendyr
Skrevet

Les dette om katt:

- STATEN FRASKRIVER SEG ANSVARET

- KATTEN ER EN INNFØRT DYREART

- NORGE - PÅ NIVÅ MED ØST - EUROPA

- HOLDNINGSARBEIDET ER I GANG!

Les alt dette her:

http://www.hjelpesentralenforkatter.no/velkommen.htm

Ikke sitt passiv lenger!!! DU kan hjelpe! Det er på tide å gjøre noe for disse kattene, NÅ, idag!! Bli med å skape politisk og holdningsskapende dyrevern!!!

Gjør en god gjerning idag:

Du kan skrive til avisene, kontakte politikere, skrive leserinnlegg i forskjellig media, lage ditt eget kampanjemateriell etc etc:

http://dyrebeskyttelsen.no/publikum/ggg.shtml

Du kan også støtte Dyrebeskyttelsen og andre som jobber med dyrevern:

Gi donasjoner til Dyrebeskyttelsen:

http://dyrebeskyttelsen.no/publikum/donasjon.shtml

Støtt Norges eneste kattevernorganisajon for katter:

http://www.hjelpesentralenforkatter.no/heftet.htm

HUSK:

Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen.

petter smart
Skrevet

Ikke sitt passiv lenger!!! DU kan hjelpe! Det er på tide å gjøre noe for disse kattene, NÅ, idag!! Bli med å skape politisk og holdningsskapende dyrevern!!!

Gjør en god gjerning idag:

Du kan skrive til avisene, kontakte politikere, skrive leserinnlegg i forskjellig media, lage ditt eget kampanjemateriell etc etc:

http://dyrebeskyttelsen.no/publikum/ggg.shtml

Du kan også støtte Dyrebeskyttelsen og andre som jobber med dyrevern:

Gi donasjoner til Dyrebeskyttelsen:

http://dyrebeskyttelsen.no/publikum/donasjon.shtml

Støtt Norges eneste kattevernorganisajon for katter:

http://www.hjelpesentralenforkatter.no/heftet.htm

HUSK:

Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen.

Tror du angriper problemet i feil ende.

Ved å gi penger til dyrebeskyttelsen slik at disse kan ta seg av bl.a. katter så tar du fra eierne ansvaret deres. Det er de som har ansvaret og må stilles til ansvar.

En burde skrive under på en kontrakt ved anskaffelse av katt. Slik at en fikk et sertifikat med visse plikter.

Skrevet

Ved å gi penger til dyrebeskyttelsen slik at disse kan ta seg av bl.a. katter så tar du fra eierne ansvaret deres. Det er de som har ansvaret og må stilles til ansvar.

En burde skrive under på en kontrakt ved anskaffelse av katt. Slik at en fikk et sertifikat med visse plikter.

"Tror du angriper problemet i feil ende."

"Ved å gi penger til dyrebeskyttelsen slik at disse kan ta seg av bl.a. katter så tar du fra eierne ansvaret deres. Det er de som har ansvaret og må stilles til ansvar."

Jeg tror man skal gripe fatt i flere ender. Enkelte katteeiere trenger en annen holdning til katt, det må vi jobbe for, folk trenger opplysning om katt det er mange uvitende der ute tror jeg. Man har trodd i alle år at katten klarer seg i vårt klima, det stemmer ikke, katten er et ørkendyr. Kattene som allerede er dumpet må vi gjøre noe for og det kan Dyrebeskyttelsen med offentlig støtte kunne gjøre. De mangler helt støtte fra staten. All hjelp til kattene er kun basert på veldedighet og ulønnet arbeid.

"En burde skrive under på en kontrakt ved anskaffelse av katt. Slik at en fikk et sertifikat med visse plikter."

Katteeiere burde sterilisere/kastrere kattene sine, det er mange som tror at kattene har godt av å ha et kull med kattunger, det er helt feil å tro. Det stammer fra gammelt av da de trodde dette. Utviklingen er gått videre også her. En burde som du sier skrive under på en kontrakt ved anskaffelse av katt og få sertifikat med visse plikter. I likhet med hunder bør man også ta betalt for katter .

Egentlig burde de aldri la katten få kattunger. Det er alfor mange skjebner der ute til at det er forsvarlig å gjøre.

"- petter smart"

Skrevet

*klapper* Endelig en som har skjønt det;)

Jeg har gitt bort mange katter i mitt liv, men har alltid forsikret meg om at desse ikke blir hjemløse.

Men man kan ikke overse problemet heller. Villkatter kan man levere til hvilken som helst vetrinær og få dem avlivet eller omplassert. Dette blir dekt uansett, så man har ikke noen utgifter på det.

Det er bedre at villkattene får "hvile" fra det grusome livet de lever.

Burde uansett være lisens på å eie alle dyr, OG det å få barn!

Er mange som ikke er skikket til det heller!

Skrevet

Vi har akkurat like stor plikt til å hjelpe andre mennesker, helt uavhengig av om vi har hjulpet noen andre.

Man sier ikke på et sykehus i Norge at "du får ikke behandling for lungene, fordi andre har fått behandling for nyrene."

Så den som må skjerpe seg er nok deg, Mistera. Igjen.

Om jeg hjelper andre vet du ingenting om, jeg hjelper der jeg FØLER for å hjelpe...

Og ingen kan tvinge meg til noe annet.

Og jo, sykehus kan si mye rart de. For å si det på den måten.

Men jeg vil heller handle lokalt og tenke globalt.

Hva jeg velger å bruke min energi på er opp til meg og ingen andre. Jeg har valgt, og de valgene jeg har tatt er riktig for meg.

Jeg er ikke PLIKTIG til å yte over evner og sette meg selv i gjeld. Det gagner ingen!

Skrevet

Det er langt bedre å ha slike holdninger til katter (jeg har dem ikke, uansett) enn deg - som åpenbart har dem til mennesker.

Det er en skam for deg!

Jeg har den samme holdning til dyr som jeg har til mennesker.

Skrevet

Jeg har da ikke skrevet noe mot å sterilisere katter. Poenget er at det er en meget marginal problemstilling, sammenlignet med andre problemer i verden - som sult og mangel på medisiner.

Og nei - utifra det du skriver ovenfor her så vet jeg ikke at du har respekt for mennesker. Tvertimot tyder det du skrev på det motsatte.

Det er ikke bare i Afrika folk sulter det er andre steder i verden også.

Jeg har mine erfaringer med både mennesker og dyr.

Og jeg har like mye respekt for begge deler.

Skrevet

Skjebnen til hjemløse katter:

http://www.vgb.no/6379/perma/28252/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...