Gå til innhold

Tanker om å få flere barn enn man kan seg av.... (politisk ukorrekt)

Anbefalte innlegg

Gjest Ta vare på de små
Skrevet

Nå får jeg helt sikkert masse hets, men det får stå sin sak.

Til alle tider og i alle kulturer ser man at de fattigste og mest hjelpesløse får masse barn. Man skal ikke langt tilbake i norges historie før man kommer til småbruk hvor foreldrene knapt greide å brødfå de barna de allerede hadde, men likevel fikk de flere. I fattige land, hvor man ikke kan tilby ungene sine hverken klær eller mat, har mange familier stor babyproduksjon.

Jeg vet det finnes en million grunner til dette - manglende kunnskap, manglende prevensjon osv, men likevel synes jeg det er tragisk.

Skrevet

Fattigdom er den verste formen for vold.

Hvis du mener noe med det du skriver, så bør du sloss for å utrydde fattigdom. Den eneste måten å redusere befolkningsveksten på er nemlig utvikling.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Helt enig. Når jeg leser om familer der mannen har ni barn med kone nummer én og tre barn i med sin nye, unge kone nummer to (eksempel fra krigsherjet by i Irak) så blir jeg bare helt oppgitt. En kone og kanskje to barn per mann hadde gitt alle en vanvittig mye bedre livskvalitet og håp for fremtiden. If you can feed'em, don't breed'em.

Blir også sint når norske og andre i-lansfolk får 4-5 unger fordi det er "trendy" med stor famile eller whatnot - tenk hvor mye sånne som oss forbruker i løpet av livet...skrekk.

Skrevet

Fattigdom er den verste formen for vold.

Hvis du mener noe med det du skriver, så bør du sloss for å utrydde fattigdom. Den eneste måten å redusere befolkningsveksten på er nemlig utvikling.

Med vennlig hilsen

Det er helt sant, men det er en slags ond sirkel, og ikke alltid lett å få igang fremgangen. Og ofte er det mennene som setter barn på sine koner såpass ofte og så tidlig i livet, at de aldri har sjanse til å få seg en utdannelse...noe som igjen ville lede dem til å få færre barn. Utdanne kvinner er noe av det mest effektive man kan gjøre, det har jo mange forsøk vist.

Gjest blue cucumber
Skrevet

Kan det være mangelen på prevensjon som gjør at de får så mange unger? At de ikke ønsker det i utgangspunktet, men at mannen bestemmer og kvinner har ingen mulighet til prevensjon og må derfor føde de barna som kommer?

Skrevet

Det er helt sant, men det er en slags ond sirkel, og ikke alltid lett å få igang fremgangen. Og ofte er det mennene som setter barn på sine koner såpass ofte og så tidlig i livet, at de aldri har sjanse til å få seg en utdannelse...noe som igjen ville lede dem til å få færre barn. Utdanne kvinner er noe av det mest effektive man kan gjøre, det har jo mange forsøk vist.

I land hvor man ikke har et velferdssystem/pensjon så må man ha mange barn, fordi de tar vare på deg når du blir gammel.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er nesten som jeg er enig. Jeg har bodd i Storbritannia, og nylig er det ei mor til seks som ble fengslet i 7 dager for at hennes eldste på14 ikke gikk på skolen. Hun var 7mnd gravid med 7ende.

Er dette rett? Jeg er ikke enig at å fengsle mor er rett handlig, men hva skjer om denn 14 åringen ikke får utdannelse? Han vil sannynligvis vokse opp med like holdninger som foreldre og andre rollemodeller og bli solialklient som andre i familien sin. For han har vokst opp i et miljø uten ærverdighet ovenfor arbeid.

Spørsmålet er: Hva vil skje med hans barn? Jeg har sett dette skjedd med min generasjon, og nestes.... har det blitt for enkelt å leve på sosialen?

Skrevet

Kan det være mangelen på prevensjon som gjør at de får så mange unger? At de ikke ønsker det i utgangspunktet, men at mannen bestemmer og kvinner har ingen mulighet til prevensjon og må derfor føde de barna som kommer?

tviler..

I storbritannia er det overrepersentert av tenårsmødre... samtidig som det er flere "eldre" kvinner som venter med å føde barn. hvorfor?

Skrevet

I U-land er det helt klart en stort problem, selv om manglende utdanning også gjør at kvinner vet veldig lite om at de kunne ha forhindret svangerskap, og hvordan.

I mange fattige land har visst ikke menn så mange andre måter å vise sin "manndom"/virilitet på enn å smelle kona på tjukka gang på gang, dessverre...

Skrevet

I land hvor man ikke har et velferdssystem/pensjon så må man ha mange barn, fordi de tar vare på deg når du blir gammel.

Med vennlig hilsen

Men det henger også sammen med patriarkalske samfunn (jenter forsvinner til sin manns familie, så de "teller" ikke" i så måte). Og med mange fler barn enn man kan oppfostre med et minimum av deres behov dekket, så dør jo også flere enn hvis de var færre, så det blir også en selvoppfyllende profeti.

Mao. er vi tilbake til det med at fattigdom må bekjempes for at folk skal få færre barn, og folk må få færre barn for å bekjempe fattigdom (i de fleste samfunn).

Gjest Lucy Lou
Skrevet

Hallo? Er du opplyst nok så har du sikkert lest om manglende prevensjon og sånn. Hva vil de med dette innlegget da?

Gjest vil være helt anonym nå
Skrevet

Det ER tragisk. Du trenger ikke gå tilbake i tid i Norge for å finne slike tilstander, skal jeg si deg. I disse dager blir noen bekjente av oss sannsynligvis fratatt sine barn for kortere eller lengre tid. De er begge arbeidsløse, og klarer ikke holde på de jobbene de har hatt. Problemene oppsto allerede ved nr 1, og vi forsøkte å bidra på vårt vis. Etter nr 3 fikk vi kona på tanken om å sterilisere seg, men de hadde ikke råd. Nå har de 5, og har fått kniven på strupen fra barnevernet pga omsorgssituasjonen. Og de er langt ifra de eneste i bygda som har barnerike hus og elendig økonomi og evne til å kontrollere egen hverdag. Så fattigdommen finnes absolutt i dagens Norge også.

Hele situasjonen blir enda mer absurd for meg fordi vi er i ferd med å adoptere fra utlandet nå. I løpet av tida mens vi har venta og venta på å bli foreldre, har den familien klart å få fire barn som de ikke makter å ta seg av. Har grått mange tårer over de barna, men den hjelpen jeg kan gi strekker dessverre ikke til.

Gjest Flisa
Skrevet

Helt enig. Når jeg leser om familer der mannen har ni barn med kone nummer én og tre barn i med sin nye, unge kone nummer to (eksempel fra krigsherjet by i Irak) så blir jeg bare helt oppgitt. En kone og kanskje to barn per mann hadde gitt alle en vanvittig mye bedre livskvalitet og håp for fremtiden. If you can feed'em, don't breed'em.

Blir også sint når norske og andre i-lansfolk får 4-5 unger fordi det er "trendy" med stor famile eller whatnot - tenk hvor mye sånne som oss forbruker i løpet av livet...skrekk.

Skulle vi ikke få 4-5 vi i I-land som har råd og muligheter til det???

Skrevet

Hallo? Er du opplyst nok så har du sikkert lest om manglende prevensjon og sånn. Hva vil de med dette innlegget da?

Det er vel regnet som lite PC å refse folk for å ha for mange barn, fordi det liksom e underforstått at de ikke vet bedre, eller ikke har midler til å unngå alle graviditetene. Men som det kom frem her, så er det også til en viss grad et problem i land hvor informasjon og prevensjon er særdeles tilgjengelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...