Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=124237

hvorfor gjør jeg ikke noe?

Jeg skammer meg.

Fordi jeg har hørt at administrering tar mesteparten av pengene?

Fordig jeg har vokst opp med sultkatastofer i afrika? og vi blir aldri ferdig?

Jeg skjemmes, men jeg er ærllig. Jeg gir av mitt hjerte om jeg føler min hjelp kommer frem, men nå... jeg tror ærlig talt pengene ikke kommer frem.

Om noen kan gi meg ei forsikring at de faktisk gjør det, vil jeg gi igjen.

Skrevet

Høres ut som dårlige unnskyldninger spør du meg..., men det er jo klart vi må forsvare ovenfor oss selv hvorfor vi lar milioner dø i andre verdensdeler.

Gjest Flisa
Skrevet

Det må jo være de rike landene som gjør et løft her da -ikke slik at vi, hver og en skal føle noe ansvar for dette. Noen med makt må sette igang evnt. kronerulling. Det var jo ikke noe problem da Tsnumaien kom. Folk gir når de vet hvordan - og det blir fokus på det i tv etc.

Skrevet

Høres ut som dårlige unnskyldninger spør du meg..., men det er jo klart vi må forsvare ovenfor oss selv hvorfor vi lar milioner dø i andre verdensdeler.

jepp... det er det det er. Kun dårlige unskyldninger.

Men det er det jeg mener. Hvorfor gjemmer jeg/vi oss i slike dårlige unskyldninger?

Skrevet

jepp... det er det det er. Kun dårlige unskyldninger.

Men det er det jeg mener. Hvorfor gjemmer jeg/vi oss i slike dårlige unskyldninger?

Fordi det er krevende og tungt og forholde seg til den harde realiteten..., tror jeg.

MYE lettere å lulle seg inn i egen virkelighet og gjøre trivialiteter til store problemer.

...jeg tror forresten at de som klarer å ikke bry seg om mer enn seg og sitt har det lettere enn de som faktisk føler noe om disse temaene..., det forenkler jo virkeligheten betraktelig.

petter smart
Skrevet

For noe tull. Det er ikke vi som LAR noen som helst dø. Vi har ingen forpliktelser til å hjelpe andre, men gjør det likevel. Det er ikke mangel på hjelp som er årsaken til problemene deres heller.

Tror du virkelig man løser noe som helst ved å gi penger til fattige?

Skrevet

For noe tull. Det er ikke vi som LAR noen som helst dø. Vi har ingen forpliktelser til å hjelpe andre, men gjør det likevel. Det er ikke mangel på hjelp som er årsaken til problemene deres heller.

Tror du virkelig man løser noe som helst ved å gi penger til fattige?

'Tror du virkelig man løser noe som helst ved å gi penger til fattige?'

Underlig spørsmål?

Du er kapitalist, er du ikke?

Imidlertid trenger man ikke være kapitalist for å vite at penger gir mat, drikke, klær, bolig, utdanning, velferd, beskyttelse, industri, logistikk, kultur...

petter smart
Skrevet

'Tror du virkelig man løser noe som helst ved å gi penger til fattige?'

Underlig spørsmål?

Du er kapitalist, er du ikke?

Imidlertid trenger man ikke være kapitalist for å vite at penger gir mat, drikke, klær, bolig, utdanning, velferd, beskyttelse, industri, logistikk, kultur...

Men det løser ingen problemer. Alt man oppnår er å gjøre dem avhengige av penger fra oss.

Det de trenger er jobber, noe å tjene penger på. Det er ingen løsning å sende penger. De må tjene dem selv.

Og da må vi handle med dem, hjelpe dem å etablere industri. Det gjør vi ikke ved å gi dem penger. Ved å gi dem penger gjør vi dem passive.

Nesten ingen av pengene vi har gitt til fattige har blitt brukt til å etablere arbeidsplasser. De brukes på kortsiktige ting som mat.

Skrevet

Men det løser ingen problemer. Alt man oppnår er å gjøre dem avhengige av penger fra oss.

Det de trenger er jobber, noe å tjene penger på. Det er ingen løsning å sende penger. De må tjene dem selv.

Og da må vi handle med dem, hjelpe dem å etablere industri. Det gjør vi ikke ved å gi dem penger. Ved å gi dem penger gjør vi dem passive.

Nesten ingen av pengene vi har gitt til fattige har blitt brukt til å etablere arbeidsplasser. De brukes på kortsiktige ting som mat.

Millioner barn og voksne i akutte sultkatastrofer og så mener du at istedet for at den rike del av verden sender nødhjelp og 'kortsiktig' hjelp som feks mat

skal de sultrammede etablere arbeidsplasser og tjene pengene sine selv?

Kan du ikke ta arbeidsplasser og lønn i en annen runde, ikke akkurat når magene til ungene deres svulmer opp til det groteske?

Herregud... :-((

petter smart
Skrevet

Millioner barn og voksne i akutte sultkatastrofer og så mener du at istedet for at den rike del av verden sender nødhjelp og 'kortsiktig' hjelp som feks mat

skal de sultrammede etablere arbeidsplasser og tjene pengene sine selv?

Kan du ikke ta arbeidsplasser og lønn i en annen runde, ikke akkurat når magene til ungene deres svulmer opp til det groteske?

Herregud... :-((

De rike landene har sendt slik kortsiktig hjelp i mange tiår. Samtidig har de ikke gjort noe for å etablere arbeidsplasser i de fattige landene, tvert imot.

Når er det vi skal gi langsiktig hjelp da?

Det er jo bl.a. vår kortsiktige "hjelp" som skaper disse katastrofene.

Det er også et faktum at det er for mange folk i enkelte fattige land. De klarer ikke å fø dem og da blir det meningsløst å gi kortsiktig støtte som gjør at de fleste overlever katastrofen. Når da neste katastrofe oppstår er de enda flere (da de får svært mange barn).

Land som Kina og India kunne gitt dem opplæring i å begrense befolkningsveksten. Så kunne de rike landene lært dem å etablere industri.

Men først må vi få dem til å holde fred. Og det er jo ikke helt enkelt det heller.

Og med det samme vi er inne på krig. Svært mye av pengene vi gir går til krigsherrer og korrupte politikere. Av hver krone vi gir er det ikke mange ørene som når fram til de som trenger det mest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...