Gå til innhold

Hvis du har søvnproblem, hva gjør du for å løse det?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil sove
Skrevet

Er selv plaget med søvnløshet. Er svært plagsomt og blir på en måte forutinntatt når jeg skal legge meg om at jeg ikke får sove. Hvis jeg sovner kan jeg våkne opp gang på gang i løpet av natten. Dagene blir tunge å komme igjennom og som student blir hjernekapasiteten dårlig til å både huske og tenke. Har du noen gode råd? Som person er jeg følsom, lar ting gå inn på meg, stresser fort, og grubler mye. Har aldri tydd til sovetabletter, er litt redd det.

Gjest håper du får sove
Skrevet

Stå opp tidlig. Gå gjerne en tur om kvelden. Ikke ta sovemedisin! Ta en varm dusj før du legger deg, og prøv å slappe av. Legg det litt tidligere slik at du ikke stresser med at du MÅ sovne med en gang. Ha det ryddig på soverommet.

Gjest girasol
Skrevet

Jeg har meget god erfaring med et naturprodukt som heter Valeriana Forte. Har kjøpt det på apotek. Hvis jeg er virkelig "stressa" tar jeg 4 tabletter, og 1 time senere sover jeg søtt og godt. Er jeg bare "litt" gira holder det med 2 tabletter.

Dette er veldig milde, beroligende midler, og taes også for å slappe av, ikke bare sove, men jeg har brukt dem som avlapnings-før-innsovnings-midler, og de funker altså bra!

Lykke til!

Hilsen

Gjest caputt
Skrevet

Stå opp tidlig. Gå gjerne en tur om kvelden. Ikke ta sovemedisin! Ta en varm dusj før du legger deg, og prøv å slappe av. Legg det litt tidligere slik at du ikke stresser med at du MÅ sovne med en gang. Ha det ryddig på soverommet.

Jeg får aldri sove uten å lese først. Etter et par sider, sovner jeg som oftest med boka i hånda.

Litt upraktisk da jeg studerte, men dog...

Skrevet

Ikke ligg i sengen mer enn 20 min om du ikke får sove, stå heller opp igjen. Ellers er de andre tipsene du har fått her gode. :-) Håper du får sove uten piller!

Gjest håper du får sove
Skrevet

Jeg har meget god erfaring med et naturprodukt som heter Valeriana Forte. Har kjøpt det på apotek. Hvis jeg er virkelig "stressa" tar jeg 4 tabletter, og 1 time senere sover jeg søtt og godt. Er jeg bare "litt" gira holder det med 2 tabletter.

Dette er veldig milde, beroligende midler, og taes også for å slappe av, ikke bare sove, men jeg har brukt dem som avlapnings-før-innsovnings-midler, og de funker altså bra!

Lykke til!

Hilsen

Jeg prøvde de en periode, men de gjorde meg ikke søvnig! Heller mer våken følte jeg....

Gjest blue cucumber
Skrevet

har en CD med avslappende musikk. Noe klassisk med lavt volum. Så stiller jeg den til å spille i 90 minutter. Hvis jeg husker når musikken sluttet så vet jeg hvor lenge jeg har holdt meg våken. Ellers har jeg sovnet innen den tid.

Gjest girasol
Skrevet

Jeg prøvde de en periode, men de gjorde meg ikke søvnig! Heller mer våken følte jeg....

Åja... nei jeg vet ikke jeg... kaskje det er den typen som virker forskjellig fra person til person...

Jeg er heller ikke tilheger av piller forresten... men hvis alternativet er at du natt etter natt ikke får sover og ender opp med å slite ut både deg oga familien, OG du i tillegg har prøvd det meste annet, som jeg har, så var det et funn for meg å oppdage at Valeriana fantes.

Andre remedier som kan virke for meg er å stå opp igjen en halv time etter at je har lagt meg og kjenner på at jeg ikke får sove - og da drikke lit varm melk med honning eller camillee med honning, og kanskje se noe døvt på tv'n før jeg går inn og legger meg igjen. Jeg prøver også å lese litt, eller jeg skriver litt på pc'n. Prøv også å ikke spise de siste tre timene før du legger deg - og særlig ikke sukker.

Fortsatt lykke til! :-)

Skrevet

Har samme problemet (fikk det etter en hjernerystelse). det er utrolig slitsomt. Jeg vet jeg skal tidlig opp neste morgen og bør sove for å klare morgendagen. Blir ofte liggende å se på tv om jeg ikke får sove. Det er vel ikke det lureste, men jeg sovner til slutt.

Jeg pleier å ta en dusj og gjøre minst mulig før jeg går til sengs, det hjelper littegranne

Skrevet

Ta deg et passelig stort glass rødvin, vent en halvtime, og legg deg. Fungerer på endel.

Og nei, det er ikke skadelig å drikke litt vin hver dag. Men drikk ikke en flaske, hvis du skjønner!

Gjest girasol
Skrevet

Ta deg et passelig stort glass rødvin, vent en halvtime, og legg deg. Fungerer på endel.

Og nei, det er ikke skadelig å drikke litt vin hver dag. Men drikk ikke en flaske, hvis du skjønner!

"Et glass vin om dagen er godt for magen" - er det også noen som har sagt :-) Og det vil sikkert funke på meg når jeg har prolemer med å sove og, blir ofte søvning når jeg drikker rødvin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...