Gå til innhold

Metodistkirken

Gjest anonym for anledningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg hva metodister er? Ders syn på ting og tang og deres ritualer. Er det tungetalig og hallelujah roping?

Gjest girasol
Skrevet

Metodistkirken har mye til felles med den norske kirke, men de mener f.eks.at alle barn allerede ER Guds barn, derfor kan de døpes. (Mens i den norske lutherske kirke BLIR barna Guds barn i dåpen). Metodistene har et hierarkalsk styre med prester, biskoper og kirkemøter, på samme måte som den norske kirke. De har gudstjenester som kan ligne på de den norske kirke har, og ritualene og sakramentene er de samme. De praktiserer svært lite av "åndens gaver" (som tungetale etc.), under gudstjenesten ihvertfal.

En ting som også er forskjellig fra den norske kirke er at metodistkirken er løsrevet fra staten. Håper dette var litt oppklarende :-)

Hilsen

Skrevet

Metodistkirken har mye til felles med den norske kirke, men de mener f.eks.at alle barn allerede ER Guds barn, derfor kan de døpes. (Mens i den norske lutherske kirke BLIR barna Guds barn i dåpen). Metodistene har et hierarkalsk styre med prester, biskoper og kirkemøter, på samme måte som den norske kirke. De har gudstjenester som kan ligne på de den norske kirke har, og ritualene og sakramentene er de samme. De praktiserer svært lite av "åndens gaver" (som tungetale etc.), under gudstjenesten ihvertfal.

En ting som også er forskjellig fra den norske kirke er at metodistkirken er løsrevet fra staten. Håper dette var litt oppklarende :-)

Hilsen

Er dette en kirke som "passer sine egne saker" eller er den totalitær og sekterisk?

Gjest girasol
Skrevet

Er dette en kirke som "passer sine egne saker" eller er den totalitær og sekterisk?

Det var da et merkelig spørsmål å komme med til en som gav et objektivt svar på et spørsmål...

Med mindre det er du som er "anonym for anledningen" da...?

Skrevet

Det var da et merkelig spørsmål å komme med til en som gav et objektivt svar på et spørsmål...

Noe jeg lurte på bare.

Metodist høres så strengt ut.

Gjest meg 12345
Skrevet

girasol ga en god forklaring på hva metodistkirken bl.a står for. Metodistkirken er IKKE en totalitær og sekterisk kirke!!

Gjest girasol
Skrevet

Noe jeg lurte på bare.

Metodist høres så strengt ut.

M e t o d i s t - *smaker på ordet* ja det høres egetlig litt strengt ut...

De er sikkert opptatt av "metode", altså at dåpsritualet går riktig for seg, forvalting av sakramenter o.l. tenker jeg...

Men, hvis noena andre der ute veit sikkert hvorfor de kalles metodister, så hyl ut...

;-)

Gjest girasol
Skrevet

girasol ga en god forklaring på hva metodistkirken bl.a står for. Metodistkirken er IKKE en totalitær og sekterisk kirke!!

Hei, nei jeg har heller ikke noen oppfatning av at det er et spesiellt sekterisk og totalitært kirkesamfunn...

Alle metodister jeg kjenner er hyggelige og jordnære folk.

:-)

Skrevet

Det var godt å høre. Da blander altså ikke menigheten seg oppi privatlivet til folk, og ikke betaler de tiende?

Skrevet

M e t o d i s t - *smaker på ordet* ja det høres egetlig litt strengt ut...

De er sikkert opptatt av "metode", altså at dåpsritualet går riktig for seg, forvalting av sakramenter o.l. tenker jeg...

Men, hvis noena andre der ute veit sikkert hvorfor de kalles metodister, så hyl ut...

;-)

Kanskje de "har sine metoder"?

:-)

Gjest girasol
Skrevet

Det var godt å høre. Da blander altså ikke menigheten seg oppi privatlivet til folk, og ikke betaler de tiende?

Sånn som jeg har skjønt det er tiende en sak mellom mennesket og Gud, ikke egentlig mellom lederne og menighetsmedlemmene...?

Skrevet

Nei, det er ikke h*n som er meg. De døper spedbarn slik som er vanligest sant,ikke som voksne?

Vet du noe om musikk, er vanlig gospel, popmusikk med kristne tekster og slikt ok eller kun salmer?

Gjest girasol
Skrevet

Nei, det er ikke h*n som er meg. De døper spedbarn slik som er vanligest sant,ikke som voksne?

Vet du noe om musikk, er vanlig gospel, popmusikk med kristne tekster og slikt ok eller kun salmer?

Jeg vet ikke så fryktelig mye om selve praksisen under gudstjenesten... kan mest om det teoretiske akkurat her :-) Men en av de jeg kjenner som er metodist er gospelkor-leder! Så jeg tror så absolutt de er "modernisert" i forhold til at de gjerne bruker ulik musikk, ikke bare tradisjonelle salmer.

Og ja, de døper barn.

Hilsen

Skrevet

Jeg vet ikke så fryktelig mye om selve praksisen under gudstjenesten... kan mest om det teoretiske akkurat her :-) Men en av de jeg kjenner som er metodist er gospelkor-leder! Så jeg tror så absolutt de er "modernisert" i forhold til at de gjerne bruker ulik musikk, ikke bare tradisjonelle salmer.

Og ja, de døper barn.

Hilsen

Tusen takk for gode svar, du hjalp meg veldig. :-)

Gjest girasol
Skrevet

Tusen takk for gode svar, du hjalp meg veldig. :-)

Bare hyggelig :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...