Gjest anonym for anledningen Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Kan noen fortelle meg hva metodister er? Ders syn på ting og tang og deres ritualer. Er det tungetalig og hallelujah roping? 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Metodistkirken har mye til felles med den norske kirke, men de mener f.eks.at alle barn allerede ER Guds barn, derfor kan de døpes. (Mens i den norske lutherske kirke BLIR barna Guds barn i dåpen). Metodistene har et hierarkalsk styre med prester, biskoper og kirkemøter, på samme måte som den norske kirke. De har gudstjenester som kan ligne på de den norske kirke har, og ritualene og sakramentene er de samme. De praktiserer svært lite av "åndens gaver" (som tungetale etc.), under gudstjenesten ihvertfal. En ting som også er forskjellig fra den norske kirke er at metodistkirken er løsrevet fra staten. Håper dette var litt oppklarende :-) Hilsen 0 Siter
keinstein Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Metodistkirken har mye til felles med den norske kirke, men de mener f.eks.at alle barn allerede ER Guds barn, derfor kan de døpes. (Mens i den norske lutherske kirke BLIR barna Guds barn i dåpen). Metodistene har et hierarkalsk styre med prester, biskoper og kirkemøter, på samme måte som den norske kirke. De har gudstjenester som kan ligne på de den norske kirke har, og ritualene og sakramentene er de samme. De praktiserer svært lite av "åndens gaver" (som tungetale etc.), under gudstjenesten ihvertfal. En ting som også er forskjellig fra den norske kirke er at metodistkirken er løsrevet fra staten. Håper dette var litt oppklarende :-) Hilsen Er dette en kirke som "passer sine egne saker" eller er den totalitær og sekterisk? 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Er dette en kirke som "passer sine egne saker" eller er den totalitær og sekterisk? Det var da et merkelig spørsmål å komme med til en som gav et objektivt svar på et spørsmål... Med mindre det er du som er "anonym for anledningen" da...? 0 Siter
keinstein Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Det var da et merkelig spørsmål å komme med til en som gav et objektivt svar på et spørsmål... Med mindre det er du som er "anonym for anledningen" da...? Noe jeg lurte på bare. Metodist høres så strengt ut. 0 Siter
Gjest meg 12345 Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Er dette en kirke som "passer sine egne saker" eller er den totalitær og sekterisk? girasol ga en god forklaring på hva metodistkirken bl.a står for. Metodistkirken er IKKE en totalitær og sekterisk kirke!! 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Noe jeg lurte på bare. Metodist høres så strengt ut. M e t o d i s t - *smaker på ordet* ja det høres egetlig litt strengt ut... De er sikkert opptatt av "metode", altså at dåpsritualet går riktig for seg, forvalting av sakramenter o.l. tenker jeg... Men, hvis noena andre der ute veit sikkert hvorfor de kalles metodister, så hyl ut... ;-) 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 girasol ga en god forklaring på hva metodistkirken bl.a står for. Metodistkirken er IKKE en totalitær og sekterisk kirke!! Hei, nei jeg har heller ikke noen oppfatning av at det er et spesiellt sekterisk og totalitært kirkesamfunn... Alle metodister jeg kjenner er hyggelige og jordnære folk. :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 girasol ga en god forklaring på hva metodistkirken bl.a står for. Metodistkirken er IKKE en totalitær og sekterisk kirke!! Det var godt å høre. Da blander altså ikke menigheten seg oppi privatlivet til folk, og ikke betaler de tiende? 0 Siter
keinstein Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 M e t o d i s t - *smaker på ordet* ja det høres egetlig litt strengt ut... De er sikkert opptatt av "metode", altså at dåpsritualet går riktig for seg, forvalting av sakramenter o.l. tenker jeg... Men, hvis noena andre der ute veit sikkert hvorfor de kalles metodister, så hyl ut... ;-) Kanskje de "har sine metoder"? :-) 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Det var godt å høre. Da blander altså ikke menigheten seg oppi privatlivet til folk, og ikke betaler de tiende? Sånn som jeg har skjønt det er tiende en sak mellom mennesket og Gud, ikke egentlig mellom lederne og menighetsmedlemmene...? 0 Siter
Gjest anonym for anledningen Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Det var da et merkelig spørsmål å komme med til en som gav et objektivt svar på et spørsmål... Med mindre det er du som er "anonym for anledningen" da...? Nei, det er ikke h*n som er meg. De døper spedbarn slik som er vanligest sant,ikke som voksne? Vet du noe om musikk, er vanlig gospel, popmusikk med kristne tekster og slikt ok eller kun salmer? 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Nei, det er ikke h*n som er meg. De døper spedbarn slik som er vanligest sant,ikke som voksne? Vet du noe om musikk, er vanlig gospel, popmusikk med kristne tekster og slikt ok eller kun salmer? Jeg vet ikke så fryktelig mye om selve praksisen under gudstjenesten... kan mest om det teoretiske akkurat her :-) Men en av de jeg kjenner som er metodist er gospelkor-leder! Så jeg tror så absolutt de er "modernisert" i forhold til at de gjerne bruker ulik musikk, ikke bare tradisjonelle salmer. Og ja, de døper barn. Hilsen 0 Siter
keinstein Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Sånn som jeg har skjønt det er tiende en sak mellom mennesket og Gud, ikke egentlig mellom lederne og menighetsmedlemmene...? En gammeldags kirkeskatt? http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9337684 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 En gammeldags kirkeskatt? http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9337684 Ja det var den organiserte og obligatoriske religiøse tiende-ordningen gitt. Godt med alt som fjernes fra statlig-kirkelig innkrevning, synes nå jeg :-) 0 Siter
Gjest anonym for anledningen Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Jeg vet ikke så fryktelig mye om selve praksisen under gudstjenesten... kan mest om det teoretiske akkurat her :-) Men en av de jeg kjenner som er metodist er gospelkor-leder! Så jeg tror så absolutt de er "modernisert" i forhold til at de gjerne bruker ulik musikk, ikke bare tradisjonelle salmer. Og ja, de døper barn. Hilsen Tusen takk for gode svar, du hjalp meg veldig. :-) 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Tusen takk for gode svar, du hjalp meg veldig. :-) Bare hyggelig :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.