Gå til innhold

Hva tror du (mest) på?

Anbefalte innlegg

Gjest girasol
Skrevet

Gidder du fortelle kort hva du "tror" på (uten å falle for fristelsen til å kritisere hva andre tror på...- det kan du gjøre i en annen tråd, OK?)? Er du ateist (tror på ingen gud), agnostiker (vet ikke hva du tror på, stiller flere ulike muligheter åpne), humanetiker (det er likegyldig om det fins en gud, menesket er uansett målestokken for alle ting), kristen (det finnes en gud som har skapt verden og frelst den gjennom en mann som het Jesus), buddhist (vi er fanget her på jorden av tid og skjebne, og målet er å bli fri for å oppå nirvana) etc. Og hvorfor tror du på dette?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• Sør

4

• snø

2

• avtrykk

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Valisis
Skrevet

Jeg er humanetiker. Hvorfor? Fordi jeg ikke kan forestille meg at det finnes noen gud. Noe så ulogisk klarer jeg bare ikke å tro på.

Gjest Elizbeth
Skrevet

Jeg tror på Gud, og at det er en mening med at jeg er på jorden, og at jeg skal et annet sted etter dette livet.

Men så har jeg litt problemer med å forstå Jesus oppi det hele, så jeg vet ikke helt om jeg kan kalle meg kristen heller. Ikke tror jeg på alt som står i bibelen heller, og ikke ønsker jeg å tolke den fanatisk. Tror mye må tilpasses vår tidsalder.

Så jeg er vel religiøs går jeg ut i fra.

Skrevet

Tror ikke på noe egentlig, men synes gamle naturreligioner eller retninger basert på disse, som Wicca, er litt spennende. Skulle vel ønske de stemte mer enn at jeg tror det stemmer.

Gjest Meg om det
Skrevet

Jeg er kristen på min egen måte. Jeg tror på det gode og det onde, uten at det nødvendigvis trenger å hete gud og djevel. Jeg tror vi kan velge å leve med det gode, og at vi er tjent med det. Men et liv etter døden vet jeg ikke om jeg vil tro på.

Skrevet

Jeg er ikke enig i din definisjon av "agnostiker". Det er en som mener at en eller flere guder hverken kan bevises eller motbevises, og som dermed ser lite poeng (for seg selv) å hverken tro eller fornekte religion. En ateist er mer typen som fornekter alle idéer vi ikke kan bevise med vår (sannsynligvis meget begrensede) vitenskap.

............................................"

Skrevet

Jeg er humanetiker. Hvorfor? Fordi jeg ikke kan forestille meg at det finnes noen gud. Noe så ulogisk klarer jeg bare ikke å tro på.

"Noe så ulogisk klarer jeg bare ikke å tro på"

Heh-heh...logikk og tro hører dårlig sammen. Hvis noe er veldig logisk, så er det ikke så mye snakk om tro lenger. Mangel på "logikk" er en forutsetning for tro.

".............................................."

Gjest Valisis
Skrevet

"Noe så ulogisk klarer jeg bare ikke å tro på"

Heh-heh...logikk og tro hører dårlig sammen. Hvis noe er veldig logisk, så er det ikke så mye snakk om tro lenger. Mangel på "logikk" er en forutsetning for tro.

".............................................."

Sant nok.

Bibelen er uansett for meg en eventyrbok, som det er umulig å ta seriøst på noen som helst måte.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg anser meg selv som humanetiker.

Jeg trodde jeg var kristen for mange år siden, men nå vet jeg at jeg ikke er det. Jeg tror ikke på noen Gud slik den har blitt framstilt for meg. Jeg er åpen for at det en gang fantes noen som het Jesus, en karismatisk person som fikk med seg mange mennesker osv., men han betyr ikke noe for meg.

Jeg tror på det gode i mennesket :-)

Gjest liede
Skrevet

Jeg anser meg selv som kristen i den forstand at jeg er oppvokst med kristen moral og tradisjon. Jeg føler meg hjemme i kirken og kan vanskelig forestille meg et liv uten. Vært aktiv i kristen ungdomsforening.

Men jeg er vel egentlig agnostiker.

Skrevet

Jeg tror ikke på noe, men holder alle muligheter åpne. Siden ingenting kan bevises, så går jeg videre med livet mitt og lever det som best jeg kan.

Gjest riggy
Skrevet

Jeg har min barnetro, d.v.s. jeg er oppdratt til å tro på det gode i mennesket, men at det også finnes noe som ikke er fullt så bra i oss.

Jeg mener at å være en kristen er rett og slett å vise nestekjærlighet og omsorg for sine medmennesker og leve på et sett som ikke vekker anstøt hos våre medmennesker.

Om -jeg- prøver?? Åjada

Vanskelig??? Utrolig til tider;)

All fanatismen og "fariseerkristendommen" har jeg ikke noe tilovers for.

Skrevet

Jeg er agnostiker. Jeg mener at man hverken kan si med sikkerhet at det eksisterer eller ikke eksisterer en gud.

Ellers tror jeg på det naturlige og det overnaturlige, det innenomjordiske og det utenomjordiske.

Skrevet

Sant nok.

Bibelen er uansett for meg en eventyrbok, som det er umulig å ta seriøst på noen som helst måte.

For meg er både Bibelen og Koranen tekster skrevet av mennesker. Og mennesker har definert hvilke tekster som ble tatt inn i varmen, og hvilke som ble utelukket.

Derfor er det intet guddommelig over hverken Bibel eller Koran.

Jeg tror på det som kan bevises eller det som vitenskapelig sett er overveiende sannsynlig.

Gjest lysrøret
Skrevet

Jeg er kristen.Har opplevd mye i mitt liv. Midt oppi det vonde har jeg tvilt ofte. I ettertid kan jeg se at det var en mening med det hele og det ble et bedre liv etterpå.

Har blitt bønnhørt flere ganger og fått en indre ro når jeg trenger det.

I det store og hele betyr kristendommen for meg å respektere andre mennesker på godt og vondt. Og gjøre gode gjerninger for min neste.

Jeg går aldri rundt og preker for andre. Så noen ville vel ikke ha tenkt på meg som kristen. Men jeg er glad for at jeg har noe å tro på i en turbulent tid vi lever i.

Skrevet

Meget trist å lese at det er så mange her som ikke tror på Gud.

Gjest Mener jeg
Skrevet

Meget trist å lese at det er så mange her som ikke tror på Gud.

Jeg synes det er synd at du gjør det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...