Gå til innhold

Hva tror du (mest) på?

Anbefalte innlegg

Gjest irrma
Skrevet

Meget trist å lese at det er så mange her som ikke tror på Gud.

Hvorfor må vi det?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• Sør

4

• snø

2

• avtrykk

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest girasol
Skrevet

Jeg er ikke enig i din definisjon av "agnostiker". Det er en som mener at en eller flere guder hverken kan bevises eller motbevises, og som dermed ser lite poeng (for seg selv) å hverken tro eller fornekte religion. En ateist er mer typen som fornekter alle idéer vi ikke kan bevise med vår (sannsynligvis meget begrensede) vitenskap.

............................................"

Joda, for såvidt enig i det. I tilegg har man nihilisten - som fornekter at det finnes noen mening med noe som helst... tro på "ingenting", "alt" er overlatt til tilfeldigheter etc. Nihilisten vil også i stor grad la dette påvirke livsstilen - kanskje i motsetning til ateisten, som ikke nødvendigvis lar seg friste av det totale meningsløse - bortimot dekadente, av den grunn.

Også finnes alle gråsonene innimellom. Alt fra å være "litt" kristen til en blanding mellom agnostiker og tro på alt og ingenting, på en måte.

Enn du Prozak, har du tro på "noe"? ;-)

Gjest girasol
Skrevet

C.S.Lewis ville vært enig med deg :-) Han skal visstnok ha hevdet at han oppdaget at ateismen var en umulighet. Han var først ateist og ble så kristen i det han skev Drømmen om Narnia.

Men hvorfor "trist", Moraki?

Skrevet

Joda, for såvidt enig i det. I tilegg har man nihilisten - som fornekter at det finnes noen mening med noe som helst... tro på "ingenting", "alt" er overlatt til tilfeldigheter etc. Nihilisten vil også i stor grad la dette påvirke livsstilen - kanskje i motsetning til ateisten, som ikke nødvendigvis lar seg friste av det totale meningsløse - bortimot dekadente, av den grunn.

Også finnes alle gråsonene innimellom. Alt fra å være "litt" kristen til en blanding mellom agnostiker og tro på alt og ingenting, på en måte.

Enn du Prozak, har du tro på "noe"? ;-)

Jeg har "tro på" så mye rart, men for meg er det en helt personlig greie :-)

"............................................."

Skrevet

For meg er både Bibelen og Koranen tekster skrevet av mennesker. Og mennesker har definert hvilke tekster som ble tatt inn i varmen, og hvilke som ble utelukket.

Derfor er det intet guddommelig over hverken Bibel eller Koran.

Jeg tror på det som kan bevises eller det som vitenskapelig sett er overveiende sannsynlig.

"Jeg tror på det som kan bevises"

Det er en motsigelse. Man kan ikke _tro_ på noe man _vet_ (som er bevist).

Det er forøvrig helt greit, etter min mening, å ikke tro på noe som ikke er "bevist" vitenskapelig eller på annen måte. Men det er _ikke_ greit å fornekte alt som ikke kan bevises, og å tro at vår vitenskap er i stand til å bekrefte eller avkrefte absolutt alt. Det er naivt, og rett og slett dumt.

"..........................................."

Skrevet

Hva i all verden er det som er trist med det? Jeg er sjeleglad for at jeg ikke tror blindt på noe som så åpenbart er menneskeskapt og ingenting annet enn "juks". Selvfølgelig - hadde jeg vært kristen, så hadde jeg sikker vært sjeleglad for at jeg var nettopp det - men da måtte jeg jo forkastet en stor porsjon med fornuftig tankegang. For meg er de fleste religioner snakk om ansvarsfraskrivelse på et eller annet område, i en eller annen grad, og å slippe å tenke selv på mange områder.

"..........................................."

Gjest girasol
Skrevet

Jeg har "tro på" så mye rart, men for meg er det en helt personlig greie :-)

He, he, jeg visste at jeg ikke greide å lokke det ut av deg... :-)

Søren og... ;-)

Skrevet

Jeg er kristen.Har opplevd mye i mitt liv. Midt oppi det vonde har jeg tvilt ofte. I ettertid kan jeg se at det var en mening med det hele og det ble et bedre liv etterpå.

Har blitt bønnhørt flere ganger og fått en indre ro når jeg trenger det.

I det store og hele betyr kristendommen for meg å respektere andre mennesker på godt og vondt. Og gjøre gode gjerninger for min neste.

Jeg går aldri rundt og preker for andre. Så noen ville vel ikke ha tenkt på meg som kristen. Men jeg er glad for at jeg har noe å tro på i en turbulent tid vi lever i.

"I det store og hele betyr kristendommen for meg å respektere andre mennesker på godt og vondt. Og gjøre gode gjerninger for min neste."

Det er jo en sympatisk kristendom, synes jeg. Selv om jeg selvfølgelig ler i mitt indre av vrangforestillinger om å bli bønnhørt etc :-)

Imidlertid er jo den klassiske kristendommen, islam og andre liknende religioner, i all hovedsak snakk om å kontrollere folk via regler og levesett - i veldig liten grad er det snakk om at alle skal respekteres likt etc.

".........................................."

Skrevet

He, he, jeg visste at jeg ikke greide å lokke det ut av deg... :-)

Søren og... ;-)

Jeg er jo "hedning", da :-)

"....................................."

Skrevet

Bemerk at det finnes to meget forskjellige typer ateisme:

"Negativ ateisme":

Jeg tror ikke at Gud eksisterer.

og

"Positiv ateisme":

Jeg tror at Gud ikke eksisterer.

Hvis man tenker seg litt om, ser man at det er STOR forskjell mellom disse to.

Med vennlig hilsen

Gjest girasol
Skrevet

Jeg er jo "hedning", da :-)

"....................................."

Ja, men det kan jo bety så mangt!... Iflg.bibelen var jo ALLE som ikke var jøder hedninger! Og betegnelsen i dag kan muligens gjelde for alle som ikke er personlig troende...? Men troende på "hva"...?

(Prøver fortsatt å hale ut noen flere hint...;-))

Skrevet

Ja, men det kan jo bety så mangt!... Iflg.bibelen var jo ALLE som ikke var jøder hedninger! Og betegnelsen i dag kan muligens gjelde for alle som ikke er personlig troende...? Men troende på "hva"...?

(Prøver fortsatt å hale ut noen flere hint...;-))

Nemlig - jeg forsøkte da ikke å være spesifikk, heller :-)

Gjest girasol
Skrevet

Bemerk at det finnes to meget forskjellige typer ateisme:

"Negativ ateisme":

Jeg tror ikke at Gud eksisterer.

og

"Positiv ateisme":

Jeg tror at Gud ikke eksisterer.

Hvis man tenker seg litt om, ser man at det er STOR forskjell mellom disse to.

Med vennlig hilsen

Av og til kommer jeg over folk som hevder at ateisme er tro det og, nemlig troen på at Gud ikke eksiterer. Altså kan man ikke si at kristene har tro, mulsimer har tro etc.men ateister har ikke tro på noe... For det har de jo; en tro på at Gud ikke eksisterer.

Hvordan stiller du deg til det utsagnet?

Når det gjelder de to viktige positive og negative typene ateisme er det likefullt ateisme... men den ene bedyrer at det er "troen på" som gjør at ikke Gud finnes, og den andre fordrer på en måte gudstroen i det den "avkrefter" (gjør negativ) utsagnet om Guds eksistens, ikke troen på Guds eksistens egentlig...

Gjest girasol
Skrevet

Nemlig - jeg forsøkte da ikke å være spesifikk, heller :-)

Ok! Skal slutte å mase ;-)

Skrevet

Ok! Skal slutte å mase ;-)

Bare mas i vei du, hvis du får noe ut av det :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er nok agnostiker.

Holder alle muligheter åpne, men jeg tror ikke på det tradisjonelle eventyret om Kristendommen.

Skrevet

Av og til kommer jeg over folk som hevder at ateisme er tro det og, nemlig troen på at Gud ikke eksiterer. Altså kan man ikke si at kristene har tro, mulsimer har tro etc.men ateister har ikke tro på noe... For det har de jo; en tro på at Gud ikke eksisterer.

Når det gjelder de to viktige positive og negative typene ateisme er det likefullt ateisme... men den ene bedyrer at det er "troen på" som gjør at ikke Gud finnes, og den andre fordrer på en måte gudstroen i det den "avkrefter" (gjør negativ) utsagnet om Guds eksistens, ikke troen på Guds eksistens egentlig...

Hei,

Det vanlige er "negativ ateisme", og det er ikke en tro, men en *mangel* på tro. (Positiv ateisme, derimot, er en tro.)

Men negative ateister mangler troen. Vi sier at det ikke er noen årsak til å tro, og derfor gjør vi det ikke.

Bemerk også at ateisme ikke er et livssyn, men en beskrivelse av et livssyn. Livssynet mitt er humanisme. Ateismen sier bare at jeg ikke har en gud inkludert i livssynet mitt.

Tenk deg at hver religion er en hårfarge. Kristendom er brunt hår. Hinduisme er lyst hår. Buddhisme er svart hår. Osv. Da er ateister skallete!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Å si at å ikke tro er en tro i seg selv er unødvendig "akademisering". Er mørket - som ikke er noe annet enn fraværet av lys - lys det også?

".............................................."

Gjest girasol
Skrevet

Hei,

Det vanlige er "negativ ateisme", og det er ikke en tro, men en *mangel* på tro. (Positiv ateisme, derimot, er en tro.)

Men negative ateister mangler troen. Vi sier at det ikke er noen årsak til å tro, og derfor gjør vi det ikke.

Bemerk også at ateisme ikke er et livssyn, men en beskrivelse av et livssyn. Livssynet mitt er humanisme. Ateismen sier bare at jeg ikke har en gud inkludert i livssynet mitt.

Tenk deg at hver religion er en hårfarge. Kristendom er brunt hår. Hinduisme er lyst hår. Buddhisme er svart hår. Osv. Da er ateister skallete!

Med vennlig hilsen

Interessant vinkling! Vil du si det er "det religiøse" - altså inpakningspapiret om du vil - som gjør at man har hår, eller vil du si det er troen på noe utenfor mennesket som er håret?

Skrevet

Interessant vinkling! Vil du si det er "det religiøse" - altså inpakningspapiret om du vil - som gjør at man har hår, eller vil du si det er troen på noe utenfor mennesket som er håret?

Det er selve troen på en himmel-gud som er håret, mener jeg.

Man kan definitivt ikke si at (negativ) ateisme er en spesiell type tro; poenget er jo nettopp at det er fravær av tro.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...