Gå til innhold

Hva tror du (mest) på?

Anbefalte innlegg

Gjest girasol
Skrevet

Det er selve troen på en himmel-gud som er håret, mener jeg.

Man kan definitivt ikke si at (negativ) ateisme er en spesiell type tro; poenget er jo nettopp at det er fravær av tro.

Med vennlig hilsen

Hm... mulig jeg lagrer den sammeligninga om hår og ikke hår til en gylden annledning i klasserommet, hvis det er ok for deg. Og 19-åringer er ærlige, så de sier fort fra om de "kjøper" den eller ikke ;-)

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• Sør

4

• snø

2

• avtrykk

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest girasol
Skrevet

Bare mas i vei du, hvis du får noe ut av det :-)

"............................................."

Ja vet du, jeg synes det er helt knall å høre hva andre tenker og tror om de store eksistesielle spørsmålene!

Skrevet

Hm... mulig jeg lagrer den sammeligninga om hår og ikke hår til en gylden annledning i klasserommet, hvis det er ok for deg. Og 19-åringer er ærlige, så de sier fort fra om de "kjøper" den eller ikke ;-)

You're welcome.

Jeg husker ikke hvor jeg leste den først.

Ha det hyggelig med 19-åringene. De kan være skarpe på slikt!

Med vennlig hilsen

Gjest girasol
Skrevet

Tusen takk for svar folkens! Etter mine beregninger har vi noen får kristne, noen agnostikere og noen hedninger og ateister i rekka her. Tror dere vi er representative for samfunnet generellt?

Hilsen

Gjest -Ylva-06
Skrevet

Alt det jeg tror på er allerede skrevet av Prozak,kjempe bra innlegg.

Skrevet

godt spørsmål. Er fascinert av paganisme/hedensk tro. Men alt det der gud/gudinne styret blir litt vanskelig, og vet ikke hvordan jeg skal tolke det, men liker å tenke at "gud" er naturen. Det guddommelige er i oss alle, det er i et hvert dyr, hver plante, hver stein osv. Hva det "guddommelige" er har jeg fortsatt ikke grublet over. Er lenge siden jeg dreiv å leste om paganismen, men setter meg kanskje litt bedre inn i det etterhvert. En urgammel, spennende og alternativ "religion".

Gjest girasol
Skrevet

godt spørsmål. Er fascinert av paganisme/hedensk tro. Men alt det der gud/gudinne styret blir litt vanskelig, og vet ikke hvordan jeg skal tolke det, men liker å tenke at "gud" er naturen. Det guddommelige er i oss alle, det er i et hvert dyr, hver plante, hver stein osv. Hva det "guddommelige" er har jeg fortsatt ikke grublet over. Er lenge siden jeg dreiv å leste om paganismen, men setter meg kanskje litt bedre inn i det etterhvert. En urgammel, spennende og alternativ "religion".

Panteisme, høres det ut som.

:-)

Skrevet

Jeg tror jeg må være en ateist om jeg skal definere meg selv.

Vokst opp i et kristen hjem, uten at det satt varige spor. Husker at jeg hadde kanonmange kjekke diskusjoner med ei kristen venninne i oppveksten, vi satt der med hver vår bibel og prøvde å overbevise hverandre om hvem som hadde rett ;-)

Jeg skulle gjerne ha trodd jeg, men jeg får det rett og slett ikke til.

Gjest girasol
Skrevet

Jeg tror jeg må være en ateist om jeg skal definere meg selv.

Vokst opp i et kristen hjem, uten at det satt varige spor. Husker at jeg hadde kanonmange kjekke diskusjoner med ei kristen venninne i oppveksten, vi satt der med hver vår bibel og prøvde å overbevise hverandre om hvem som hadde rett ;-)

Jeg skulle gjerne ha trodd jeg, men jeg får det rett og slett ikke til.

Hva er det du ikke får til å tro på? "Eventyret" som SDD kaller det?

(Jeg er bare nysjerrig og synes det er interessant å høre hva folk tror på :-))

Skrevet

Hva er det du ikke får til å tro på? "Eventyret" som SDD kaller det?

(Jeg er bare nysjerrig og synes det er interessant å høre hva folk tror på :-))

Hva jeg ikke klarer å tro på? Hele pakken rett og slett. Og da tenker jeg ikke bare på kristendommen, men alle religioner. Jeg klarer ikke å tro at det finnes en gud for bare noen utvalgte, så hvis det fantes en Gud måtte h*n være felles for alle som tror. Men da blir det litt snodig for dem som ikke tror fordi de aldri har fått anledningen. Vi hadde mange kjekke diskusjoner om det med en sprek religonsvikar på videregående. Det og "hvis Gud er allmektig, kan han da skape en sten som er så tung at han ikke kan løfte den selv?".

Og for det andre så tror jeg ikke at vår planet er alene om å ha tenkende, følende vesen. Og nei, jeg tror IKKE at vi får jevnlige besøk av små, grønne menn som eksprimenterer på oss ;o). Men universet er stort og det er latterlig å tro at vi er alene. Og det henger ikke helt sammen med Gudstro, det heller.

Og joda, jeg aksepterer at Jesus har levd, men ikke at han er Guds sønn.

For meg er det rett og slett for mange ting som ikke henger sammen mht religioner. For mange konkurrerende og for mange stakkarser som faller utenfor fordi de aldri fikk sjansen til å tro.

Jeg tror religion bunner i menneskers behov for å forklare ting de ellers ikke kan forklare. Og jeg tror det er lettere å tro når man har lite informasjon og generelt sett har det litt vondt.

Og det er min oppriktige mening at det har skjedd ekstremt mye jævelskap i ulike guders navn. Ikke skapt av de som tror nødvendigvis, men av de som utnytter dem som tror. Man skal ikke se langt for å finne blodferske eksemper på hva blind tro kan føre til....

Når alt dette er sagt har jeg ingen problemer med å respektere at noen tror på en Gud, uansett hvilken. Skulle mine barn bli troende er det ingen katstrofe for meg, så lenge det ikke begrenser livet deres. Jeg har mange kristne venner (til og med en prest!), og ser jo at disse lever ganske likt meg, med unntak av at de legger en dypere mening bak det som for meg bare er en del av norsk kultur.

Og jeg har sluttet å diskutere folks tro, og slipper å bli forsøkt omvendt i retur ;-)

Skrevet

Jeg låner litt her og litt der.

Tror at alle mennesker har behov for å tro på noe, og at de fleste trosretninger bunner ut i ett. Godt og vondt.

Kaller meg ikke kristen, men ønsker å tro på at det finnes "noe".

Når jeg har mistet noen som har stått meg nær, ønsker jeg å tro at jeg vil møte dem igjen.

Er på en måte religiøs, men tilhører ingen religion.

Religioner skremmer meg.

Tenker på hvor mange som har rettferdiggjort grusomheter i den ene eller andre "guds" navn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...