Gå til innhold

Sentralstøvsuger

Anbefalte innlegg

Gjest Idefix!
Skrevet

Pga allergi må vi etterhvert kjøpe oss ny og bedre støvsuger..., men så kom jeg til å tenke på at kanskje sentralstøvsuger hadde vært noe for oss..?! Aldri tenkt på det før.

Er det noen av dere som HAR sentralstøvsuger? Hvilken erfaring har dere med det? Vi bor andre etg i en firemannsbolig, er det noen grunn til at vi ikke skal kunne installere sentralstøvsuger nå mens vi pusser opp? Noen som aner hvor mye vi my gi for å få et bra annlegg til hovedetg. og lite loft? Ting vi bør tenke på i prosessen? Leverandør? Noe som helst...? Kan man innstallere dette selv?

Gjest Thekla84
Skrevet

Hei!

Sentralstøvsuger er helt genialt!! I den nye leiligheten jeg og samboeren min har flyttet til, var det allerede installert det, og jeg følte at vi var kommet til himmelen!! Det blir faktisk mye renere, og er kjempe praktisk! Er ikke sikker på hvor du må henvende deg for å installere det og slikt, men anbefaler en slik støvsuger på det sterkeste!!

Gjest Heller Eidsvoll
Skrevet

Jeg bruker nesten aldri støvsugeren. Bruker omtrent bare mikrofibermoppen til Eidsvoll miljøprodukter. Børster av den med en børste. Mye enklere og bedre enn støvsugeren.

Gjest Idefix!
Skrevet

Jeg bruker nesten aldri støvsugeren. Bruker omtrent bare mikrofibermoppen til Eidsvoll miljøprodukter. Børster av den med en børste. Mye enklere og bedre enn støvsugeren.

Pga allergi MÅ vi ha støvsuger og vi MÅ ha en dyr en som ikke bare blåser alt støvet ut i lufta igjen...

Gjest saraleander
Skrevet

Pga allergi MÅ vi ha støvsuger og vi MÅ ha en dyr en som ikke bare blåser alt støvet ut i lufta igjen...

Da bør du spørre Reg@l, hun har greie på alt som er dyrt.

Gjest heller Eidsvoll
Skrevet

En tørrmopp vil jo ikke sveve støvet ut igjen i rommet.

Gjest Idefix!
Skrevet

Da bør du spørre Reg@l, hun har greie på alt som er dyrt.

Tror du det er veldig dyrt...?

Skrevet

Aner ikke noe om pris osv. Men vi har sentralstøvsuger (var i huset når vi kjøpte det), og jeg er kjempeglad i den.

Ulempen er at det er litt mer styr å dra den frem og rydde den tilbake, men ikke verre enn at det går helt greit.

Den støvsuger godt (og vår er snart 20 år gammel), og det er deilig å slippe alt støvet inne i huset.

Gjest Idefix!
Skrevet

Aner ikke noe om pris osv. Men vi har sentralstøvsuger (var i huset når vi kjøpte det), og jeg er kjempeglad i den.

Ulempen er at det er litt mer styr å dra den frem og rydde den tilbake, men ikke verre enn at det går helt greit.

Den støvsuger godt (og vår er snart 20 år gammel), og det er deilig å slippe alt støvet inne i huset.

Er det merkbart mindre støv i huset? I forhold til støvtørking og sånn også?

Hva er det som gjør at det blir mer styr når du skal ha den frem?

Jeg har ikke noe særlig peiling på dette... Har vel ikke en gang SETT en sentralstøvsuger noen gang...

Skrevet

Hvordan blir det _mer_ styr???

Vi har også sentralstøvsuger, og det er jo bare en (ekstra lang) slange og vanlig støvsugermunnstykke jo...

Gjest snikkarn
Skrevet

Hvordan blir det _mer_ styr???

Vi har også sentralstøvsuger, og det er jo bare en (ekstra lang) slange og vanlig støvsugermunnstykke jo...

Det er i hvert fall mye styr å innstalere den i en bolig.

Sentralstøvsugere blir oftest montert i nybygg.

Ved ettermontasje må man jo rive halve kåken.

Skrevet

Man kan installere sentralstøvsuger selv. Venninna mi og mannen hennes, som begge har ti tommeltotter, har klart det :-)

Anbefales på det varmeste! Vi bygget nytt hus, og da var sentralstøvsuger en naturlig del av "pakka".

De to mest kjente merkene er Foma og VillaVent. Vi har sistnevnte, og er veldig godt fornøyd. Det eneste som mangler på vår er en av-og-på-knapp på håndtaket, så jeg må trekke ut slangen fra veggen om jeg vil ta pause fra støvsugingen. Men det har visst blitt standard-utstyr siden vi fikk vår sentralstøvsuger, men bare dobbeltsjekk akkurat det, evt. bestill det ekstra om nødvendig.

Kjempedeilig uansett å slippe at støvet virvler videre rundt i huset etter støvsuging... :-)

Skrevet

Det er i hvert fall mye styr å innstalere den i en bolig.

Sentralstøvsugere blir oftest montert i nybygg.

Ved ettermontasje må man jo rive halve kåken.

Neida. I såfall hadde ikke venninna mi og mann fått det til, for de har ti tommeltotter og oppussings-vegring. Men fikk det fint til de altså.

Gjest snikkarn
Skrevet

Neida. I såfall hadde ikke venninna mi og mann fått det til, for de har ti tommeltotter og oppussings-vegring. Men fikk det fint til de altså.

Rørene ligger jo inni veggen, mens selve sugeren er plasert i bod/kjeller.

Gjest Idefix!
Skrevet

Man kan installere sentralstøvsuger selv. Venninna mi og mannen hennes, som begge har ti tommeltotter, har klart det :-)

Anbefales på det varmeste! Vi bygget nytt hus, og da var sentralstøvsuger en naturlig del av "pakka".

De to mest kjente merkene er Foma og VillaVent. Vi har sistnevnte, og er veldig godt fornøyd. Det eneste som mangler på vår er en av-og-på-knapp på håndtaket, så jeg må trekke ut slangen fra veggen om jeg vil ta pause fra støvsugingen. Men det har visst blitt standard-utstyr siden vi fikk vår sentralstøvsuger, men bare dobbeltsjekk akkurat det, evt. bestill det ekstra om nødvendig.

Kjempedeilig uansett å slippe at støvet virvler videre rundt i huset etter støvsuging... :-)

Har du noen anelse om hva din venninne og mannen hennes betalte...?

Virker ikke som det nødvendigvis er så VELDIG mye dyrere enn en kvalitetsstøvsuger (for allergikere)...

TAkk for svaret ditt!

Skrevet

Har du noen anelse om hva din venninne og mannen hennes betalte...?

Virker ikke som det nødvendigvis er så VELDIG mye dyrere enn en kvalitetsstøvsuger (for allergikere)...

TAkk for svaret ditt!

Nei, jeg er ikke sikker... Og de er på reise nå, men skal prøve å huske å spørre de ved anledning... :-)

Men ring rundt til forhandlere og spør, evt. ta det skriftlig, be i alle fall om å få skriftlig tilbud.

Gjest Idefix!
Skrevet

Rørene ligger jo inni veggen, mens selve sugeren er plasert i bod/kjeller.

MÅ selve støvsugeren (eller motoren om du vil) plasseres i bod/kjeller? Siden vi bor i andre etg med en leilighet under, så passer dette ganske dårlig. Eller er det noen åpenbar løsning på dette som jeg ikke ser? Den må ha uttrekk ut så vidt jeg har skjønt? Men vi kunne muligens hatt den på loftet hvis dette er mulig...?

Gjest snikkarn
Skrevet

MÅ selve støvsugeren (eller motoren om du vil) plasseres i bod/kjeller? Siden vi bor i andre etg med en leilighet under, så passer dette ganske dårlig. Eller er det noen åpenbar løsning på dette som jeg ikke ser? Den må ha uttrekk ut så vidt jeg har skjønt? Men vi kunne muligens hatt den på loftet hvis dette er mulig...?

Det går sikkert. Den må i alle tilfelle stå på et egnet rom, med utblåsing i det fri.

Du får hele rukelet for ca. 3000-3500,-

Pluss montering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...