Gå til innhold

Sentralstøvsuger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen anelse om hva din venninne og mannen hennes betalte...?

Virker ikke som det nødvendigvis er så VELDIG mye dyrere enn en kvalitetsstøvsuger (for allergikere)...

TAkk for svaret ditt!

4000-6000,- i byggvareforretninger. Tror det er uten montering.

Skrevet

Er det merkbart mindre støv i huset? I forhold til støvtørking og sånn også?

Hva er det som gjør at det blir mer styr når du skal ha den frem?

Jeg har ikke noe særlig peiling på dette... Har vel ikke en gang SETT en sentralstøvsuger noen gang...

Jeg synes i alle fall vi har lite støv.

Det er litt mer styr fordi støvsugeren består av bare munnstykket, det man holder i og en laaaaang slange. Når man skal rydde den på plass så må man kveile opp slangen og henge den over en krok, i stedet for å trykke på en knapp så ledningen suger seg inn i støvsugeren som man gjør på vanlige støvsugere.

Skrevet

Hvordan blir det _mer_ styr???

Vi har også sentralstøvsuger, og det er jo bare en (ekstra lang) slange og vanlig støvsugermunnstykke jo...

Jeg synes det er lettere å rydde bort en liten hendig støvsuger, enn den lange uhendige slangen.

Gjest Idefix!
Skrevet

Jeg synes i alle fall vi har lite støv.

Det er litt mer styr fordi støvsugeren består av bare munnstykket, det man holder i og en laaaaang slange. Når man skal rydde den på plass så må man kveile opp slangen og henge den over en krok, i stedet for å trykke på en knapp så ledningen suger seg inn i støvsugeren som man gjør på vanlige støvsugere.

Hvor lang er denne slangen? Og hvor er det praktisk å oppbevare den?

Mange spørsmål... :-) Men hvis det ikke er noen åpenbare grunner til at vi ikke kan ha det, så kommer vi til å gå for det.

Skrevet

Jeg synes det er lettere å rydde bort en liten hendig støvsuger, enn den lange uhendige slangen.

Hver sin smak! :)

Vi har en sak på veggen til å henge slangen på, så det er veldig enkelt synes jeg.

Gjest nosigns
Skrevet

MÅ selve støvsugeren (eller motoren om du vil) plasseres i bod/kjeller? Siden vi bor i andre etg med en leilighet under, så passer dette ganske dårlig. Eller er det noen åpenbar løsning på dette som jeg ikke ser? Den må ha uttrekk ut så vidt jeg har skjønt? Men vi kunne muligens hatt den på loftet hvis dette er mulig...?

Jeg var hos noen som hadde 'halvveis' sentralstøvsuger. Det var en støvsugerbeholder (så ut som en gammel Nilfisk) som du koblet til et vegguttak som gikk direkte ut i friluft. Da gikk utblåsningslufta ut, mens støvet ble samlet i beholderen som står inne. Da slipper du å ha beholder i bod/kjeller/loft. Du kan jo bare ta med beholderen utendørs når du skal skifte pose, for å slippe å få støv fra det i huset. Pakk støvposen ned i først en, så en plastpose til mens du er utendørs.

Husker dessverre ikke verken navn på sugeren eller hvem som hadde den, men da vet du at noe slikt finnes!

Gjest nosigns
Skrevet

Jeg bruker nesten aldri støvsugeren. Bruker omtrent bare mikrofibermoppen til Eidsvoll miljøprodukter. Børster av den med en børste. Mye enklere og bedre enn støvsugeren.

Når du børster moppen så må det vel komme mye finstøv ut i innelufta av det? Børster du utendørs så blir det jo mye lo og støv som farer rundt, det får de nok ikke lov til å borettslag og blokker.

Skrevet

Mange spørsmål... :-) Men hvis det ikke er noen åpenbare grunner til at vi ikke kan ha det, så kommer vi til å gå for det.

Husker ikke helt hvor lang vår er, 10 meter kanskje. Man kan ha ett eller flere uttak i huset, etter hva man har behov for, evt. et i hver etasje.

Du kan jo se under http://www.villavent.no/ eller http://www.foma.no/

Skrevet

Glemte det med oppbevaring, men som jeg har sagt en annen plass i tråden her, så har vi slangen på en stor plast-krok på veggen, som fulgte med. Enkelt og greit synes jeg da.

Men det optimale er å ha en mann til å ta støvsugingen. Noe som går forholdsvis greit, siden det var mannen som så veldig gjerne ville ha hund i sin tid, med løfte om å ta ekstra-arbeidet som ville følge med... hehe

Skrevet

Jeg har ikke lest de andre trådene.

Men jeg ville IKKE kjøpt sentralstøvsuger, men lagt pengene i en annen, god støvsuger.

Hvis dere likevel går for sentral, så pass på å få KORTEST mulig slange, og MANGE vegguttak i hver etasje! Det gir best sugeevne.

Og vet du, modelleire egner seg dårlig å få inn i støvsugeren... *klok av skade*

Gjest Idefix!
Skrevet

Jeg har ikke lest de andre trådene.

Men jeg ville IKKE kjøpt sentralstøvsuger, men lagt pengene i en annen, god støvsuger.

Hvis dere likevel går for sentral, så pass på å få KORTEST mulig slange, og MANGE vegguttak i hver etasje! Det gir best sugeevne.

Og vet du, modelleire egner seg dårlig å få inn i støvsugeren... *klok av skade*

Hvorfor ville du IKKE gått for sentralstøvsuger? Jeg syns det høres veldig bra ut jeg, du er den eneste som sier det... Vil veldig gjerne høre hvilke erfaringer du har, bortsett fra modell-leire.. :-)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Vi har sentralstøvsuger som vi har montert selv i et eldre hus.

Den er vi meget godt fornøyd med. Jeg skjønner heller ikke de under her som klager over at det er mye styr å hente den frem. Vi har slangen hengende i et skap, og det er mye lettere å dra rundt på den enn en vanlig støvsuger.

Dessuten er det deilig at den er så støysvak, det er bare raslingen av det som støvsuges som bråker.

Du kan helt sikkert montere den på loftet. Vi har bare et uttak pr etasje, og det holder.

Skrevet

Tror slangen vår er ca. 10 meter. Vi har den i garderoben som er ved siden av soverommet vårt.

Jeg vil absolutt anbefale sentralstøvsuger.

Gjest heller eidsvoll
Skrevet

Når du børster moppen så må det vel komme mye finstøv ut i innelufta av det? Børster du utendørs så blir det jo mye lo og støv som farer rundt, det får de nok ikke lov til å borettslag og blokker.

Jeg pleier å børste den ute. Ikke noe problem her. Men kan også børste den inne. Da børster jeg den i søppelkorga inne i skapet på kjøkkenet. Holder skapdøren inntil. Kommer veldig lite støv i lufta da. Ellers går det jo ann å bare kaste den på vask når den er full av støv og lo men da må du ta bort det våte loet som evt. samler seg i maskina. For meg har det ikke vært noe problem med at støvet virvler i lufta.tørrmoppen er også fin til å fjerne støv fra tak og vegger. Mye mere effektivt enn en støvsuger. Men hver sin smak:)

Skrevet

Hvorfor ville du IKKE gått for sentralstøvsuger? Jeg syns det høres veldig bra ut jeg, du er den eneste som sier det... Vil veldig gjerne høre hvilke erfaringer du har, bortsett fra modell-leire.. :-)

Problemet oppstår vel når slangen blir for lang, tenker jeg.

Men, som jeg sier, med mange uttak pr etasje trenger man kortere slange. Og da blir sugeevnen grei, vil jeg tro.

Gjest nosigns
Skrevet

Problemet oppstår vel når slangen blir for lang, tenker jeg.

Men, som jeg sier, med mange uttak pr etasje trenger man kortere slange. Og da blir sugeevnen grei, vil jeg tro.

Ja, og da blir ikke slangen så tungvint å bale med heller!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...