Gå til innhold

Ang. sutrete søringer

Anbefalte innlegg

Gjest Midt i landet
Skrevet

Diskusjonen har jo gått her om Oslo-folk sutrer for mye ang. været. Var innom netsidene til en avis fra Nord-Norge og fant dette innlegget. Hehe. ;)

'En mild bris med antydninger til snø i lufta har vært nær ved å besørge katastrofetilstander på Østlandet de siste dagene.

Snøfillene har nærmest gitt Narve-tilstander på begge sider av Oslo-fjorden. Kanskje vi bør vurdere å sende ulltepper!

Det er kostelig underholding hvert bidige år, når disse sutrete søringene får stopp på 0,4 prosent helling i motbakkene. Der spinner de rundt som miksmastere, før de ender opp i grøfta med gråten i halsen, mens beskyldningene hagler mot storsamfunnet som har sviktet dem igjen. Er ikke veiene saltet? Hvor er hjelpemannskapene? Hadde ingen meldt fra om dette ekstrem-været? Hvor er Gud og hva er meningen med livet?

Og mens det sluddet som verst, kom heldigvis hjelpemannskapene til unnsetning. Åtte mann med spader, varm kakao og startkabler. Gradestokken var nær ved å krype ned mot minus fire og flere var i sjokktilstand etter ti minutter med snøinferno og begrenset sikt. P4 skurret og det var tross alt et snøballkast til nærmeste hus der det for øvrig bor folk som de aldri har truffet før.

Katastrofesituasjonen toppet seg av at melka i handleposen var spekt, postkassa var fuktig, Aftenposten Aften var forsinket og kastanjene i Bygdøy allè hadde mistet litt av grønnfargen. Hvem varsler klimaforskerne?'

Selv er jeg hverken fra nord eller sør, men denne synes jeg var bra. ;)

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

12

• mrxx

3

• Piraye

2

• keinstein

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Altaposten
Skrevet

Ja, var fra den avisa. Helt tilfeldig at jeg dumpet innom der (skulle lese om Finnmarksløpet), men syntes den teksten var artig. :-)

Hvorfor så viktig å "unnskylde" at du leste altaposten? Trenger vel ikek noen god grunn vel? Jeg bare spør.

Gjest Midt i landet
Skrevet

Hvorfor så viktig å "unnskylde" at du leste altaposten? Trenger vel ikek noen god grunn vel? Jeg bare spør.

Ingen unnskyldning. Bare for at noen ikke skal tro at jeg selv er derfra og dermed 'fronter min egen sak'. Har nemlig ingen formening om de sørpå sutrer eller ikke.

Gjest riggy
Skrevet

Tja, hva skal -jeg- si?Har det sånn hver bidige vinter her som jeg bor. Blir vi nevnt i nyhetene for det? Neida;);)

Men så bor jeg nord om Dovre da....:)

Skrevet

Tja, hva skal -jeg- si?Har det sånn hver bidige vinter her som jeg bor. Blir vi nevnt i nyhetene for det? Neida;);)

Men så bor jeg nord om Dovre da....:)

Det er jo det som er poenget. Når man er vant til det, så er mye innrettet etter det. Når man knappt er vant til snø i det hele tatt, så sier det seg selv at det blir for dumt å sammenlikne med de som bor i et snøhull mesteparten av året.

".............................................."

Skrevet

Morsomt nok skrevet, men omtrent like uintelligent som å si at folk på tahiti er pysete hvis det plutselig blir -5 grader der nede.

"............................................."

Gjest Aimabel
Skrevet

morsomt skrevet!

Ja, det sutres og sytes her nede. Det er jo egentlig strålende vintervær. Noe vi skal være glad for, ettersom vi ofte syter og klager på at vi ikke får gått på ski,og brukt akebrett.

Det er jo helt utrolig fint i helgene og på ettermiddagene nå. Kan gå på ski rett utenfor døra. Solen kinner og vi har puddersnø.

MEN, når jeg sitter i snilekø de få kilometrene hjem fra jobb. Og den korte turen strekker ut over to timer. DA er jeg lei!

Har faktisk vurdert å bruke skiene på vei til jobb. Da er man iallefall sikker på og komme frem ;-)

Gjest melloming
Skrevet

Morsomt nok skrevet, men omtrent like uintelligent som å si at folk på tahiti er pysete hvis det plutselig blir -5 grader der nede.

"............................................."

Men dette skjer jo HVERT JÆVLA ÅR! Når skal de lære da?

Skrevet

Foreslår at DU kommer ned hit til østlandet og lærer alle håpløse køkjørere her kunsten å kjøre bil ved neste store snøfall.

P.S. Kan hende du blir litt overveldet av ANTALLET biler her i de sentrale strøk.

Skrevet

Uhm...nei, det gjør ikke det. Det er meget sjelden vi opplever så mye snø på så kort tid i Oslo-området.

"............................................"

Skrevet

Foreslår at DU kommer ned hit til østlandet og lærer alle håpløse køkjørere her kunsten å kjøre bil ved neste store snøfall.

P.S. Kan hende du blir litt overveldet av ANTALLET biler her i de sentrale strøk.

Heh-heh. Det blir som om finnmarkingene ler av hvor dårlige oslo-folk er til å kjøre snøscooter i gatene :-)

"............................................"

Gjest liede
Skrevet

hehe. Det er like teit å sutre over sutrete søringer hvert eneste år.

Skrevet

Sånne holdninger gjør meg faktisk litt irritert.

Ja, jeg bor i Oslo - og ja, jeg har stått i endeløse bilkøer i det siste.

Men der er faktisk store forskjeller på Alta og Oslo.

Den aller største er trafikktettheten. Og den er faktisk årsaken til flestepraten av problemene også.

Tenk f.eks. på alle trafikklysene. På en dag uten glatte veier går det kanskje 10 biler over på grønt lys i et tilfeldig valgt lyskryss. Når veien er glatt, går det plutselig bare 5-6 biler over før det skifter til rødt. Det alene skaper fort store køer. Og slike lyskryss har vi hundrevis av.

I Oslo er det påbudt med piggfrie dekk. Det gjør at så lenge brøytebilene ikke kommer godt nok til (det også ofte på grunn av trafikktettheten - og økonomiske prioriteringer, selvsagt), så blir det til at bilene sklir lettere på snøen som blir liggende på veiene. Det finnes nesten ingen dekk med pigg som rubber opp litt for de uten heller.

Alle disse utenlandske trailerene uten kjettinger som lager totalt kaos på innfartsveiene kommer aldri så langt som til Alta uten kjettinger. De stopper her - og gjør det ufremkommelig for alle andre bilister.

Det er klart at man kan le, men kom først hit og se og prøv først. Kanskje setter latteren seg litt fast?

Og det er klar at det finnes dårlige bilister, dårlige biler og dårlige dekk i Oslo. Men det gjør det nok i Alta også. Følgene blir bare ikke like store.

Gjest TinaEE
Skrevet

Sånne holdninger gjør meg faktisk litt irritert.

Ja, jeg bor i Oslo - og ja, jeg har stått i endeløse bilkøer i det siste.

Men der er faktisk store forskjeller på Alta og Oslo.

Den aller største er trafikktettheten. Og den er faktisk årsaken til flestepraten av problemene også.

Tenk f.eks. på alle trafikklysene. På en dag uten glatte veier går det kanskje 10 biler over på grønt lys i et tilfeldig valgt lyskryss. Når veien er glatt, går det plutselig bare 5-6 biler over før det skifter til rødt. Det alene skaper fort store køer. Og slike lyskryss har vi hundrevis av.

I Oslo er det påbudt med piggfrie dekk. Det gjør at så lenge brøytebilene ikke kommer godt nok til (det også ofte på grunn av trafikktettheten - og økonomiske prioriteringer, selvsagt), så blir det til at bilene sklir lettere på snøen som blir liggende på veiene. Det finnes nesten ingen dekk med pigg som rubber opp litt for de uten heller.

Alle disse utenlandske trailerene uten kjettinger som lager totalt kaos på innfartsveiene kommer aldri så langt som til Alta uten kjettinger. De stopper her - og gjør det ufremkommelig for alle andre bilister.

Det er klart at man kan le, men kom først hit og se og prøv først. Kanskje setter latteren seg litt fast?

Og det er klar at det finnes dårlige bilister, dårlige biler og dårlige dekk i Oslo. Men det gjør det nok i Alta også. Følgene blir bare ikke like store.

'Alle disse utenlandske trailerene uten kjettinger som lager totalt kaos på innfartsveiene kommer aldri så langt som til Alta uten kjettinger'.

Unnskyld meg, men ikke uttal deg om ting du ikke har greie på.

Jeg er oppvokst i Oslo, men bodde i Alta for noen år siden, og minst tre ganger i uka sto det utenlandske trailere på tverra i bakken i veien vi bodde i. Samboeren min er flyver, og det var ikke få ganger han ikke kunne dra på jobb fordi ingen biler kom seg forbi. Da nyttet det ikke å ta en telefon til arbeidsgiver å si at 'Du, jeg blir litt forsinket..'. Og tro ikke at trailerne sto der bare noen timer. Neida, de kunne stå der opp til ett døgn. Og folk kom seg verken fra eller til hjemmet.

Så å tro at utenlandske trailere bare er et problem på Østlandet, er direkte feil. De nordpå er vel heller MER plaget med dem, ettersom det oftere er snø/is på veiene der.

Skrevet

Det at veiene er saltet skaper hele problemet. Jeg vet ikke hvor kult du hadde synes det hadde vært å være inne og ikke få handlet mat i flere uker pga all snøen som ikke blir brøyta bort.

Så jeg klager og synes jeg har all grunn. Tro forresten ikke at hjemmehjelper i Oslo handler mat til folk, bortkastet tid mener bystyret. Medisiner og annet nødvendig er heller ikke nødvendig.

Jeg trenger snart krisehjelp jeg etter å ha vært inne i samme leilighet i flere uker og nesten ikke sett en kjeft bortsett fra minstemann.

Skrevet

Hehe, litt morsomt ja. Men hvorfor dette kroniske behovet for å latterliggjøre søringene? Jeg begynner nesten å mistenke nordlendingene for å ha et mindreverdighetskompleks ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...