Gå til innhold

Ang. sutrete søringer

Anbefalte innlegg

Gjest Blondinevitser er lov, men ikek brunette:P
Skrevet

Sånne holdninger gjør meg faktisk litt irritert.

Ja, jeg bor i Oslo - og ja, jeg har stått i endeløse bilkøer i det siste.

Men der er faktisk store forskjeller på Alta og Oslo.

Den aller største er trafikktettheten. Og den er faktisk årsaken til flestepraten av problemene også.

Tenk f.eks. på alle trafikklysene. På en dag uten glatte veier går det kanskje 10 biler over på grønt lys i et tilfeldig valgt lyskryss. Når veien er glatt, går det plutselig bare 5-6 biler over før det skifter til rødt. Det alene skaper fort store køer. Og slike lyskryss har vi hundrevis av.

I Oslo er det påbudt med piggfrie dekk. Det gjør at så lenge brøytebilene ikke kommer godt nok til (det også ofte på grunn av trafikktettheten - og økonomiske prioriteringer, selvsagt), så blir det til at bilene sklir lettere på snøen som blir liggende på veiene. Det finnes nesten ingen dekk med pigg som rubber opp litt for de uten heller.

Alle disse utenlandske trailerene uten kjettinger som lager totalt kaos på innfartsveiene kommer aldri så langt som til Alta uten kjettinger. De stopper her - og gjør det ufremkommelig for alle andre bilister.

Det er klart at man kan le, men kom først hit og se og prøv først. Kanskje setter latteren seg litt fast?

Og det er klar at det finnes dårlige bilister, dårlige biler og dårlige dekk i Oslo. Men det gjør det nok i Alta også. Følgene blir bare ikke like store.

hihi, så seriøst vi tok dette da. Det er derfor det er morsomt å le litt av dere. Så mange som ikke tåler det.

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

12

• mrxx

3

• Piraye

2

• keinstein

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Sånne holdninger gjør meg faktisk litt irritert.

Ja, jeg bor i Oslo - og ja, jeg har stått i endeløse bilkøer i det siste.

Men der er faktisk store forskjeller på Alta og Oslo.

Den aller største er trafikktettheten. Og den er faktisk årsaken til flestepraten av problemene også.

Tenk f.eks. på alle trafikklysene. På en dag uten glatte veier går det kanskje 10 biler over på grønt lys i et tilfeldig valgt lyskryss. Når veien er glatt, går det plutselig bare 5-6 biler over før det skifter til rødt. Det alene skaper fort store køer. Og slike lyskryss har vi hundrevis av.

I Oslo er det påbudt med piggfrie dekk. Det gjør at så lenge brøytebilene ikke kommer godt nok til (det også ofte på grunn av trafikktettheten - og økonomiske prioriteringer, selvsagt), så blir det til at bilene sklir lettere på snøen som blir liggende på veiene. Det finnes nesten ingen dekk med pigg som rubber opp litt for de uten heller.

Alle disse utenlandske trailerene uten kjettinger som lager totalt kaos på innfartsveiene kommer aldri så langt som til Alta uten kjettinger. De stopper her - og gjør det ufremkommelig for alle andre bilister.

Det er klart at man kan le, men kom først hit og se og prøv først. Kanskje setter latteren seg litt fast?

Og det er klar at det finnes dårlige bilister, dårlige biler og dårlige dekk i Oslo. Men det gjør det nok i Alta også. Følgene blir bare ikke like store.

"Det er klart at man kan le, men kom først hit og se og prøv først. Kanskje setter latteren seg litt fast?"

Heh-heh...da hadde han sikkert bare klaget over alle "søringene" som gjorde det umulig for ham å komme seg frem :-)

"............................................"

Skrevet

hihi, så seriøst vi tok dette da. Det er derfor det er morsomt å le litt av dere. Så mange som ikke tåler det.

Ah, men nå har du åpenbart problemer med å skjønne hva som er saken, og hva som er en annen sak. Her er det klaging på "søringer" som ikke tåler snø som var utgangspunktet - ikke søringer som ikke tåler at fjoller ler av at de ikke tåler snø.

"..............................................."

Skrevet

Blablabla.

Sutrete? Hvem sutrer?

Det som har skjedd er at media har vist frem unntakstilstander. De ville gjort det samme om unntakstilstander et annet sted i landet.

Hvem pokker sutrer? Vi sutrer da ikke fordi vi kjører oss fast 14 ganger på vei hjem fra jobb pga ubrøyta veier? Når man kjører flere kilometer på småveier hvor det faktisk ikke er PLASS til å møte biler, så er det fint lite annet man kan gjøre enn å prøve, og gud og hvermannsen kjører da ikke traktorer sånn at man fikser 1,5 meter høy brøytekant innunder hjulbuen.

Men nå blir jeg vel ledd av siden jeg lar meg provosere. Vel vel.

Skrevet

'Alle disse utenlandske trailerene uten kjettinger som lager totalt kaos på innfartsveiene kommer aldri så langt som til Alta uten kjettinger'.

Unnskyld meg, men ikke uttal deg om ting du ikke har greie på.

Jeg er oppvokst i Oslo, men bodde i Alta for noen år siden, og minst tre ganger i uka sto det utenlandske trailere på tverra i bakken i veien vi bodde i. Samboeren min er flyver, og det var ikke få ganger han ikke kunne dra på jobb fordi ingen biler kom seg forbi. Da nyttet det ikke å ta en telefon til arbeidsgiver å si at 'Du, jeg blir litt forsinket..'. Og tro ikke at trailerne sto der bare noen timer. Neida, de kunne stå der opp til ett døgn. Og folk kom seg verken fra eller til hjemmet.

Så å tro at utenlandske trailere bare er et problem på Østlandet, er direkte feil. De nordpå er vel heller MER plaget med dem, ettersom det oftere er snø/is på veiene der.

Ikke enig. Om det så var like mange utenlandske trailere uten kjetting i oslo som i alta, så ville problemet _naturligvis_ vært større i Oslo. Trafikktettheten i alta er så latterlig liten og puslete at det er kanskje noe vi "her nede" kan le av :-)

Skrevet

Blablabla.

Sutrete? Hvem sutrer?

Det som har skjedd er at media har vist frem unntakstilstander. De ville gjort det samme om unntakstilstander et annet sted i landet.

Hvem pokker sutrer? Vi sutrer da ikke fordi vi kjører oss fast 14 ganger på vei hjem fra jobb pga ubrøyta veier? Når man kjører flere kilometer på småveier hvor det faktisk ikke er PLASS til å møte biler, så er det fint lite annet man kan gjøre enn å prøve, og gud og hvermannsen kjører da ikke traktorer sånn at man fikser 1,5 meter høy brøytekant innunder hjulbuen.

Men nå blir jeg vel ledd av siden jeg lar meg provosere. Vel vel.

Ikke sutrer vi over at vi står og venter i tre timer på t-banen, fordi det ville tatt 14 timer å ta taxi i stedet, heller :-)

Eller, forresten, det gjør jeg ihvertfall :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er enkelt å røre i nord. Der oppe har de ikke sett en t-bane. Togforbindelsene er naturligvis ikke i nærheten av hva de er her nede. Hvor mange busser er det i hele Nord-Norge? Sannsynligvis færre enn i en bydel i Oslo. Hvor mange biler finnes det oppe i Sameland? Sannsynligvis færre totalt enn antall biler som i løpet av 30 minutter kjører inn i Oslo.

Det sier seg selv at det blir kaos ut av en annen verden når været er som det var her nede i forrige uke, tatt i betraktning hvor ekstremt mange mennesker som befinner seg i- og rundt Oslo-by.

Gjest TinaEE
Skrevet

Ikke enig. Om det så var like mange utenlandske trailere uten kjetting i oslo som i alta, så ville problemet _naturligvis_ vært større i Oslo. Trafikktettheten i alta er så latterlig liten og puslete at det er kanskje noe vi "her nede" kan le av :-)

Var ikke det jeg sa. Jeg sa at trailere oftere kjører seg fast nordpå, enn i Oslo, nettopp pga. at det er mer snø nordpå.

Så å si at trailere uten kjettinger aldri kommer så langt som til Alta, blir feil.

Skrevet

Var ikke det jeg sa. Jeg sa at trailere oftere kjører seg fast nordpå, enn i Oslo, nettopp pga. at det er mer snø nordpå.

Så å si at trailere uten kjettinger aldri kommer så langt som til Alta, blir feil.

Men iom. at det oftere er mye snø der, og at dette oftere skjer, så burde det skape mindre kaos - fordi man bør være mer forberedt på det. Det er nettopp det som er poenget her nede; Det er nesten aldri snøfall av denne størrelsen, noe som i seg selv gjør at det blir problematisk. I tillegg er det en trafikktetthet som er usammenliknbar med både trondheim og alta - og vi får dermed umulige situasjoner.

For ordens skyld: Jeg er langtfra imponert over manges evne til å takle disse uforutsette situasjonene her sørpå.

Gjest TinaEE
Skrevet

Men iom. at det oftere er mye snø der, og at dette oftere skjer, så burde det skape mindre kaos - fordi man bør være mer forberedt på det. Det er nettopp det som er poenget her nede; Det er nesten aldri snøfall av denne størrelsen, noe som i seg selv gjør at det blir problematisk. I tillegg er det en trafikktetthet som er usammenliknbar med både trondheim og alta - og vi får dermed umulige situasjoner.

For ordens skyld: Jeg er langtfra imponert over manges evne til å takle disse uforutsette situasjonene her sørpå.

Selvsagt skaper det mer kaos der, det sier seg selv. :)

Var bare den 'trailerne kommer aldri så langt', jeg ville frem til.

Skrevet

Selvsagt skaper det mer kaos der, det sier seg selv. :)

Var bare den 'trailerne kommer aldri så langt', jeg ville frem til.

Det er selvsagt utenlandstransport der oppe, også. Men det er vel mest her nede? Og hvis 9 av 10 trailere stopper i oslo, og resten stopper i alta, så er det jo det fleste som ikke kommer dit opp :-)

"............................................."

Skrevet

Ikke sutrer vi over at vi står og venter i tre timer på t-banen, fordi det ville tatt 14 timer å ta taxi i stedet, heller :-)

Eller, forresten, det gjør jeg ihvertfall :-)

Å fy søren, kanskje jeg skal skrive et innlegg i avisa over hvor sutrete du er.

*himler*

Gjest Blondinevitser er lov, men ikek brunette:P
Skrevet

Ah, men nå har du åpenbart problemer med å skjønne hva som er saken, og hva som er en annen sak. Her er det klaging på "søringer" som ikke tåler snø som var utgangspunktet - ikke søringer som ikke tåler at fjoller ler av at de ikke tåler snø.

Hva saken Er kommer vel an på hva man vil at den skal være. For meg var dette humoristisk tull, men ser at mange tar det veldig seriøst.

Skrevet

Hehe, den er gørrbra! Han som skrev den harselerer med alt og alle, også med nordlendingene. Tror nesten jeg skal sende ham en link til denne tråden. Han kommer til å le seg fillete av alle de hissige innleggene:-)

Skrevet

Pøh. Nordlandsdialekt er skapt for å sutre og klage. Sa Eia i dag.

Skrevet

Forresten er snøfonnene tett oppunder gateskilta her (mer enn 2 m), uten at jeg klager.

Skrevet

Joda den var fin den.

Men jeg ler meg i hjel av de i Nord Norge som tror at det er like mye biler ute å kjøre samtidig i Oslo som der de bor.

De tror at det kommer en bil i timen der også.

Gjest Lissgre
Skrevet

Joda den var fin den.

Men jeg ler meg i hjel av de i Nord Norge som tror at det er like mye biler ute å kjøre samtidig i Oslo som der de bor.

Det tror vi ikke.

Men vi vet nok til å bytte til vinterdekk den dagen de melder snø på værmeldinga. Det har tydeligvis mange i sør store problemer med.

Skrevet

Joda den var fin den.

Døh! Jeg bor i Gokk for tida, og jeg kan forsikre deg om at folk flest skjønner hva problemene skyldes:-) Det aller meste av "søringmobbinga" er humoristisk ment. Gladmobbing kalles det;-)

Gjest pekka
Skrevet

Et ømtålig tema dette, kan ikke annet enn å smile jeg ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...