Gå til innhold

Hus som synker?

Anbefalte innlegg

Gjest huseier
Skrevet

Vi har kjøpt et gammelt hus fra 50 tallet, det er nyoppusset så det ser fint ut. Drenering rundt huset er også ny.

Problemet er at det i grunnmuren er en sprekk, vi så den før vi kjøpte også, men tenkte ikke mer over det. Etterhvert har vi lagt merke til mer, sprekker i fliser på begge bad, og ting som at utgnagsdøren har begynt å gå tungt. Sprekkene kan selvsagt ha vært der hele tiden, og det kan selvsagt være vinteren som gjør døra treg.

Hvordan kan man finne ut om huset synker, eller flytter på seg? Det ligger i en slags bakke.. men har jo ligget der lenge da. Jeg er sikkert litt paranoid her nå, men hva hvis, dekkes dette av noe? Er tidligere eiere ansvarlige?

Gjest Bor i tømmerhus
Skrevet

Trehus beveger seg gjerne i forhold til årstid og vær. Dette kan i sjeldne tilfeller føre til sprekker i ubevegelige materialer som f.eks fliser, og også føre til at dører går tregere.

Skjer ofte her at dører går tregere i perioder, og da vi hadde vannseng på soverommet sprakk flisene på kjøkkenet som ligger rett under.

Tror nok jeg ville fått dette undersøkt, bare for å være på den sikre siden. Om hvem som eventuelt er ansvarlige aner jeg ikke noe om.

Skrevet

Lenge siden dere kjøpte? Hva stod det i taksten om grunnmuren? Flisene på badet skal være lagt opp på dødt materiale slik som gips. Derfor er det vel ikke sannsynlig at dette beveger seg slik som tremateriale vil gjøre. Er det gjort noe med dreneringen, kanskje den må blåses opp? Hva slags grunnmur har dere leca, er sprekken jevn eller større oppe enn nede? Det går jo an å klage på kjøpet hvis dere har oppdaget skadene innen rimelig tid. Uansett så er sprekker i flisene på badet noe jeg ville ha hatt en takstmann til å se på, vanninntregning på bad blir fort dyrt.

Gjest huseier
Skrevet

Lenge siden dere kjøpte? Hva stod det i taksten om grunnmuren? Flisene på badet skal være lagt opp på dødt materiale slik som gips. Derfor er det vel ikke sannsynlig at dette beveger seg slik som tremateriale vil gjøre. Er det gjort noe med dreneringen, kanskje den må blåses opp? Hva slags grunnmur har dere leca, er sprekken jevn eller større oppe enn nede? Det går jo an å klage på kjøpet hvis dere har oppdaget skadene innen rimelig tid. Uansett så er sprekker i flisene på badet noe jeg ville ha hatt en takstmann til å se på, vanninntregning på bad blir fort dyrt.

1 år siden vi kjøpte. Grunnmur sprekken stod i taksten, og var betegnet som ufarlig eller noe.

Sprekkene i flisene er midt på gulvet, og vil derfor ikke være utsatt for vann...

Gjest Persille
Skrevet

1 år siden vi kjøpte. Grunnmur sprekken stod i taksten, og var betegnet som ufarlig eller noe.

Sprekkene i flisene er midt på gulvet, og vil derfor ikke være utsatt for vann...

Har sprekken blitt større da?

Dersom den er nevnt i taksten som ufarlig, men nå har økt og videre vil bli årsak til problemer, så har dere jo blitt lurt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...