Gå til innhold

Kvalitetssikring av karakterer

Anbefalte innlegg

Gjest usikker nå om jeg tør
Skrevet

Jeg spør her fordi jeg har skjønt det er flere studenter her inne. Kanskje noen undervisere, også?

Jeg går på høgskole og har levert inn en hjemmeoppgave jeg fikk veiledning i mens jeg skrev den (samfunnsfaglig). Alt virket såre vel og jeg har aldri vært så fornøyd med arbeider jeg har gjort noen gang. Gledet meg til å få karakteren. Men så fikk jeg lavere karakter enn jeg hadde forventet - og nå vil jeg klage.

Men - så viser det seg jo at det kan være veldig risikabelt å gjøre slikt. Jeg kan risikere å stryke, får jeg høre!

Noen søk på internett bekrefter denne risikoen:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=242271

http://forbruker.no/jobbogstudier/studier/article1105776.ece

http://www.bt.no/meninger/article82839.ece

Mitt spørsmål er: Hva med kvalitetssikring i slike tilfeller? Hvis det virkelig er mulig å stryke etter en klage på eksamen - når man har D og så falle 2 karakterer ned, fra å være god nok til å ikke være det - må det jo ha med kvalitetssikring å gjøre?

For hvis en D egentlig er en F - hva da med alle de andre som får C og D - har egentlig ikke de stått, heller?

Og i så fall - hva er det for noen lærere, sykepleiere og sosionomer vi uteksaminerer og sender ut i jobb - er det de som _ikke_ klager som belønnes med vitnemål?

Min mening: Om det spriker med 2 karakterer eller mer når man setter karakter, må oppgaven sensureres enda en gang. Når det spriker så mye, er det _sensor_ det er noe galt med, og ikke studenten.

Jeg skjønner at det kan være diskusjon mellom A og B, B og C osv., men ikke to hopp i karakterskalaen . og i hvert fall ikke mellom en god ståkarakter og stryk. Bare de med en E kan risikere å falle ned, mener jeg. Ellers er det noe alvorlig i veien - ikke med studenten, men med evalueringen!

Det skal ikke straffe seg å klage - eller lønne seg å la det være. Da går det ut over demokratiske rettighet til å klage og være uenig. Det skal ikke "hevne" seg å si fra?

Har andre synspunkter på dette? Og - hvor kan jeg henvende meg med slike meninger - spørre på egen høgskole tør jeg i hvert fall ikke!

Gjest printa
Skrevet

Spørsmålet er hvilken høgskole du hører til, og om de har et tilstrekkelig kvalitetssikringsstystem.

Systemet skulle vært oppe å gå allerede høsten 2003 iht. innføringen av kvalitetsreformen, men mange høgskoler synder nok på innklagingssystem enda.

Har du spørsmål om å klage på karakter, og er redd mht. å stryke fordi du er missfornøyd med sensur. Kan det være en ide å ta kontakt med studentorganisasjonen din. Studentleder eller organisasjonskonsulent, for å få råd om hvordan du skal håndtere denne saken.

I praksis skal det være en referanseperson i klassen din, som skal ivareta studentene sin interesse. Og som videre skal være kanal til studentråd som skal formidle dette videre. Men, som vi ser og som vi har sett, fungere heller ikke dette overalt.

Jeg fikk også akkurat utdelt en gruppeoppgave, hvor alle medlemmene var uenig om hvordan oppgaven skulle løses. Det ble endel konflikter, som vi gjerne skulle hatt hjelp til. Men siden alle veildere var bortreist på ferie, fikk vi ikke denne hjelpen.

Kvalitetsreformen er dessverre ikke kommet så langt, at vi kan se de helt store resultatene enda. Og det syndes mye på små avdelinger.

Skrevet

Her er mitt råd til deg: består du, klag ikke! Det er kjempefarlig! Du vet aldri hvilken sur gammal kjerring som retter den i etterkant..

Skrevet

Den vanlige prosedyren er at du først ber om begrunnelse fra sensor på karaktersettingen.

Så leser du den, tenker gjennom sakene - og bestemmer deg for om du vil levere formell klage.

Gjør du det, sendes besvarelsen din til ny sensor som ikke kjenner den karakteren som ble gitt av første sensor.

Karakteren fra sensor nr 2 blir stående.

Hvor store 'sjanser' det er for at du går ned i karakter aner jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...