Gå til innhold

Kan dette være lus?

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Tantebarnet mitt har hatt lus, og hun var her på besøk for litt over ei uke siden.

Mor til jenta skulle ta den første lusekuren. Broren min brukte lusekammen i ei uke, og moren skulle ta andre lusekur da det igjen var hennes tur til å ha henne.De har delt omsorg.

Siden jeg mistenker begge for å skyve ansvaret litt over på hverandre tok jeg for sikkerhets skyld en sjekk av henne da hun var her på besøk. Hun var da ferdig med kurene. (hvis kur nr. 2 ble tatt)

Jeg fant mange egg, men ingen lus. Jeg slo meg til ro med at dette kunne være døde egg som satt igjen..

Men minstedatteren har begynt å klø mer og mer i håret utover uka. jeg har sjekket og sjekket. Har ikke funnet noe. jeg så ett det samme som jeg fant for ett år siden. Da var lusene så store at jeg så at de beveget på seg.

I dag klaget hun på at det klødde i håret hele tiden, og jeg sjekker enda en gang. jeg serbitte små prikker som ligger i hodebundet. Mye mindre enn da hun sist hadde lus.Ser ingen bevegelse.Ser nærmest ut som sorte prikker. Har ingen førstørrelsesglass.

Lusekammen plukker dem ikke med seg.

Kan det likevel være lus?

Starter det å klø bare få dager etter smitte?

amerikafareren
Skrevet

Jeg ville vært redd for at det var lus ja. Det starter å klø fort, men dette kan også være en allergisk reaksjon. Hvis dere har hatt besøk av en med lus så anser jeg mulighetene for store for at dette er lus. Det smitter veldig fort.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg ville vært redd for at det var lus ja. Det starter å klø fort, men dette kan også være en allergisk reaksjon. Hvis dere har hatt besøk av en med lus så anser jeg mulighetene for store for at dette er lus. Det smitter veldig fort.

Det er så annerledes enn forrige gang hun hadde lus. Da var dte ingen tvil. lusene havnet på lusekammen, og jeg så det beveget seg.

Nå er det bare sorteprikker som sitter fast i hodebunnen. Ingen tegn til bevegelse og jeg kan skrape de bort med neglen.

Jeg får bare gå ut i fra at der -er- lus uansett.

*Skynder meg på apoteket nå før det stenger*

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg blir ikke klok på dette her jeg.

Nå har jeg vært på apoteket og kjøpt kur og en ny lusekam m/ forstørreslsesglass. Jeg ser ingen bevegelse gjennom glasset heller. Kan det være sorte egg?

Sist var eggene hvite.

Prikkene sitter i bakodet på henne.Noen få på siden. Ikke bak øret eller i nakken.

På apteket tvilte de og sa at det kunne være flass, for lusa beveger seg.

Jeg vet at jeg var slarkete med å skylle ut shampoen ordentlig sist jeg vasket håret hennes. Kanskje derfor det klør. Jeg spurte om det klødde i sted da jeg undersøkte, men da klødde det ikke. Hmmm, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå.

Kan vel ikke bare sende henne i barnehagen i morgen heller med litt mistanke om lus.

Gjest lusa sjøl
Skrevet

Nå har jeg vært på apoteket og kjøpt kur og en ny lusekam m/ forstørreslsesglass. Jeg ser ingen bevegelse gjennom glasset heller. Kan det være sorte egg?

Sist var eggene hvite.

Prikkene sitter i bakodet på henne.Noen få på siden. Ikke bak øret eller i nakken.

Jeg vet at jeg var slarkete med å skylle ut shampoen ordentlig sist jeg vasket håret hennes. Kanskje derfor det klør. Jeg spurte om det klødde i sted da jeg undersøkte, men da klødde det ikke. Hmmm, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå.

Kan vel ikke bare sende henne i barnehagen i morgen heller med litt mistanke om lus.

Det tar mye lengre tid enn en uke fra du blir smittet til det begynner å klø,2-4 mnd, så ta det med ro.

amerikafareren
Skrevet

Sist var eggene hvite.

Luseegg er vanligvis hvite. Kanskje dette er allergi?

Lus formerer seg veldig fort så det går ikke lang tid fra eggene er lagt til det kommer lus.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det tar mye lengre tid enn en uke fra du blir smittet til det begynner å klø,2-4 mnd, så ta det med ro.

Takk for svar! Hvem av dere skal jeg tro på?

Enda mer forvirret:)

Skrevet

Så ut som svarte prikker da min datter hadde det for mange år siden. Da jeg tok fram forstørrelsesglasset så jeg det var lus, de krøp rundt i hodebunnen, fysj....var en slitsom tid, men etter to kurer med lusemiddel ble det borte.

Gjest togli
Skrevet

Det er så annerledes enn forrige gang hun hadde lus. Da var dte ingen tvil. lusene havnet på lusekammen, og jeg så det beveget seg.

Nå er det bare sorteprikker som sitter fast i hodebunnen. Ingen tegn til bevegelse og jeg kan skrape de bort med neglen.

Jeg får bare gå ut i fra at der -er- lus uansett.

*Skynder meg på apoteket nå før det stenger*

Det kan ikke være sandkorn da? Jeg vil tro du kan se bevegelse hvis det er lus?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det kan ikke være sandkorn da? Jeg vil tro du kan se bevegelse hvis det er lus?

Sankassa i barnehagen er dekt av snø:)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Så ut som svarte prikker da min datter hadde det for mange år siden. Da jeg tok fram forstørrelsesglasset så jeg det var lus, de krøp rundt i hodebunnen, fysj....var en slitsom tid, men etter to kurer med lusemiddel ble det borte.

Ingen tegn til bevelgelse her.

Det som er så rart.

Gjest togli
Skrevet

Sankassa i barnehagen er dekt av snø:)

Stemmer det, ja ;-)

Skrevet

Er det ikke rart at det begynner å klø i hodet når man leser om lus?

Ugh...

amerikafareren
Skrevet

Det er den tiden det tar å begynne å klø pga. den allergiske reaksjonen if. Lommelegen. Når lusa begynner å kravle rundt på hodet på deg så er det naturlig å klø.

Akkurat nå klør jeg bare ved tanken på å lus;(

amerikafareren
Skrevet

Takk for svar! Hvem av dere skal jeg tro på?

Enda mer forvirret:)

Tro på oss alle sammen;) Jeg klør som bare det i øyeblikket bare ved tanken. Jeg klødde mye før enn to måneder når det kravlet i håret på meg, og så allergisk som jeg er så tar det ikke lang tid før jeg klør av alt utenforstående i nærheten av min hud.

Skrevet

Ingen tegn til bevelgelse her.

Det som er så rart.

Det er jo bra,håper dere slipper unna. Du burde jo sett bevegelsen. Kanskje du kan forhøre deg litt med en helsesøster. Synes dem kan være flinke på det området, her ihvertfall.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Tro på oss alle sammen;) Jeg klør som bare det i øyeblikket bare ved tanken. Jeg klødde mye før enn to måneder når det kravlet i håret på meg, og så allergisk som jeg er så tar det ikke lang tid før jeg klør av alt utenforstående i nærheten av min hud.

Nå er hun dusja og putta i seng.

Jeg tror ikke det kan være lus jeg. Tror det må være rusk.

Jeg får følge med fremover.

Skrevet

Mener og ha lest at kløen ikke kommer før noen uker etter smitte? og at den er en form for allergisk reaksjon på det lusa sprøyter inn i huden når den suger blod... kan godt være jeg tar feil, men, men..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...