Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt billetter i høstferien, vi er 12 jenter som skal til London. Nå får vi beskjed om at hjemreisetidspunktet er endret fra kl 10.55 til 06.35. Synes i utgangspunktet 10.55 var tidlig nok vi... Billettene kan refunderes, men det nytter jo ikke når hotell og alt annet er på plass alt. *Knurre*

Skrevet

Tja... man får det man er villig til å betale for....

Her kan du lese om en av grunnene til at Ryanair er så billig:

http://www.boarding.no/art.asp?id=20611

Forventer meg svært lite av Ryanair, er bare litt oppgitt over ruteendringen. Har forresten flydd med Ryanair noen ganger, har ikke noe å utsette på dem jeg. SAS derimot...

Skrevet

Forventer meg svært lite av Ryanair, er bare litt oppgitt over ruteendringen. Har forresten flydd med Ryanair noen ganger, har ikke noe å utsette på dem jeg. SAS derimot...

Nei, jeg tviler ikke på at kundetilfredsheten er på topp - jeg har bare lyst til å peke på hva slags forretningsmoral vi snakker om her.

Er vi tjent med en aktør som behandler sine ansatte uten anstendighet?

Er arbeidsforholdene i Ryanair akseptable? Synes du konkurransen i lufta er fair når en aktør oppnår resultater ved å tilby arbeidsvilkår vi ikke vil godta her i landet? Fremtiden blir kanskje at vi alle (alle bransjer) får vilkår som f.eks at det ikke aksepteres mer enn 4 sykedager før du får sparken? Fjerne alle faglige rettigheter kanskje?

Sukk. Skulle ønske folk så litt lenger enn sin egen lommebok.

Skrevet

Nei, jeg tviler ikke på at kundetilfredsheten er på topp - jeg har bare lyst til å peke på hva slags forretningsmoral vi snakker om her.

Er arbeidsforholdene i Ryanair akseptable? Synes du konkurransen i lufta er fair når en aktør oppnår resultater ved å tilby arbeidsvilkår vi ikke vil godta her i landet? Fremtiden blir kanskje at vi alle (alle bransjer) får vilkår som f.eks at det ikke aksepteres mer enn 4 sykedager før du får sparken? Fjerne alle faglige rettigheter kanskje?

Brukte bevisst SAS i mange år, helt til vi ble stående i utlandet og SAS ikke ville ta ansvar for noe som helst. Det ble en jævlig dyr erfaring for å si det sånn. Det har blitt skrevet mye dritt om Ryanair gjennom tidene, hva som er sant og ikke er en annen sak. VG er jo ikke akkurat kjent for å være så alt for seriøse i sin omgang med "fakta"

Skrevet

Brukte bevisst SAS i mange år, helt til vi ble stående i utlandet og SAS ikke ville ta ansvar for noe som helst. Det ble en jævlig dyr erfaring for å si det sånn. Det har blitt skrevet mye dritt om Ryanair gjennom tidene, hva som er sant og ikke er en annen sak. VG er jo ikke akkurat kjent for å være så alt for seriøse i sin omgang med "fakta"

Nå var ikke dette en link til en VG-artikkel da... Artikkelen står i Boarding - som er et seriøst reisebransjeforum.

Skrevet

Så lenger enn sin egen lommebok?

De fleste av oss er vel sånn stilt at vi må ta hensyn til lommeboka når vi bestiller ferie.

Vi skal reise med RyanAir til London til sommeren. Må jo bare regne med at det går greit. Det er jo ikke lange turen. Og når fire stk. får tur/retur London for 1800 kr., da bestiller man med billigselskapet.

Skrevet

De fleste av oss er vel sånn stilt at vi må ta hensyn til lommeboka når vi bestiller ferie.

Vi skal reise med RyanAir til London til sommeren. Må jo bare regne med at det går greit. Det er jo ikke lange turen. Og når fire stk. får tur/retur London for 1800 kr., da bestiller man med billigselskapet.

Jeg håper du tenker det samme den dagen din egen arbeidsplass er outsourcet/ flyttet til et lavkostland eller overtatt av billige polakker eller litauere (sosial dumping).

Det er faktisk et ikke utenkelig scenario i fremtiden.

Og hva får deg til å synes at flytransport "ikke skal koste noenting"? Av en eller annen grunn synes Ola Nordmann det er helt greit at en flyreise koster 4 kr + off. avgifter, mens taxituren hjem fra byen gjerne kan koste 300-400 kr. Du må jo forstå at det koster mer enn 4 kr å produsere en flytur som er en ekstremt personellkrevende og sikkerhetsfokusert bransje. Mellomlegget mellom det du betaler og det det faktisk koster å produsere en flyreise, er det ergo noen andre som må betale for. I Ryanairs tilfelle er det bl.a. de ansatte som betaler i form av arbeidsvilkår vi overhodet ikke vil akseptere her i landet.

Vil vi at luftfarten ender opp som skipsfarten? De såkalte norske skip som ikke seiler under norsk flagg , og som ikke har en eneste nordmann ansatt. Skipene kalles norske kun fordi rederen er norsk. Men realiteten kjenner vi jo alle.

Hva skal nordmenn leve av i fremtiden synes du? Det er absolutt på tide at noen stopper opp og tenker litt lenger enn til egen lommebok. Har du ikke råd til å betale det en vare koster å kjøpe - så får du drite i å kjøpe den.

(P.S. jeg blir nå borte på jobb noen dager, og har ikke mulighet til å svare på eventuelle tilsvar på en stund).

petter smart
Skrevet

Er det en menneskerett å få billig ferie på bekostning av ansatte som blir utnyttet?

Kanskje du kan gå litt ned i lønn også, gi fra deg fridager osv. slik at vi andre kan spare litt penger?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...