Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lisan12

Jeg skal snart gifte meg med en mann som har et barn fra før, og har noen spørsmål når det gjelder arv, og lurer på om noen av dere vet følgende om far skulle falle fra:

-Huset står 50/50 på oss begge, men om det fortsatt skulle være mye gjeld igjen på det, hvordan blir da oppgjøret overfor barnet og meg ?

-Bil, båt, motorsykkel osv. står i mitt navn, men er kjøpt etter at vi ble sammen. Hva vil skje med det?

-Vi har livsforsikringer som er krysset slik at om en av oss skulle falle fra vil pengene tilfalle den andre uavhengig om det er barn inn i bildet eller ei.

Er det andre ting jeg bør tenke på for å evt. "sikre" meg selv etter at vi er gift ? Barnet må jo få det det har krav på, men jeg vil jo ikke sitte igjen helt ruinert heller om ulykken skulle være ute.

Noen som er godt kjent med slikt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221548-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-arv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest arverett

Du har din halvpart av huset + 1/3 av hans (så fremt dere er gift!), barnet arver 2/3 av hans andel.

Det er mulig dere må skrive spesielt særeie på de store tingene du never som motorsykkel og slikt.

Nei, man må skrive testamente for at ektefellen skal arve 1/3.

Det er helt korrekt at barnas pliktdelsarv er 2/3, det vil si at barnas arv kan begrenses til det. Men dersom man ikke har foretatt en slik begrensning vil barna arve 3/4 av farens boslodd, mens kona arver den siste 1/4 (som hun da får i tillegg til sitt boslodd).

En person som både er gift og barn har derfor kun testasjonsfrihet over 1/12 (dvs det som blir igjen etter at ektefelen har fått 1/4 og barna 3/4).

Jo, men jeg tenker jo som så at jeg fortsatt lever og vil bli boende.....

Må jeg da kjøpe ut barnet? Men om det er gjeld, så er jo forsåvidt ikke det noe å arve...?

Tja, jeg kan ikke så mye om dette. Men om gjeldsforsikring kan du lese her:

http://www.lofavor.no/lof/id/1554

Og arveloven finner du på lovdata.no

Håper du får svar fra noen som kan dette skikkelig.

Annonse

Gjest Turbo Tuppa

Nei, man må skrive testamente for at ektefellen skal arve 1/3.

Det er helt korrekt at barnas pliktdelsarv er 2/3, det vil si at barnas arv kan begrenses til det. Men dersom man ikke har foretatt en slik begrensning vil barna arve 3/4 av farens boslodd, mens kona arver den siste 1/4 (som hun da får i tillegg til sitt boslodd).

En person som både er gift og barn har derfor kun testasjonsfrihet over 1/12 (dvs det som blir igjen etter at ektefelen har fått 1/4 og barna 3/4).

Ok, fint du korrigerte meg.

Gjest arverett

Når det gjelder ektefelles formuesforhold ble reglene endret for noen år siden, slik at det ikke lenger er hovedregelen at boet likedeles ved skilsmisse. Man skal foreta en skjevdeling, hvoretter hver av partene beholder det man tok med seg inn i ekteskapet, eller senere har arvet eller fått. Resten likedeles.

Men jeg er usikker på om denne endringen også gjelder ved den ene ektefellens død, eller om man da likedeler boet. Det bør du undersøke.

Det er mulig at man må ha opprettet særeie for at en eiendel ikke skal inngå i likedelingen.

Ulempen med å opprette særeie for å sikre ektefellen på bekostning av særkullsbarnet er selvsagt at man risikerer å sitte med skjegget i postkassa dersom man blir skilt.

Men med forbehold for det jeg har sagt ovenfor – om det blir likedeling eller skjevdeling av boet, så vil følgende skje dersom din mann dør først:

Først må man avgjøre hva som er ditt boslodd og hva som er hans (her kommer dette med skjevdeling kontra likedeling inn). Du beholder selvsagt ditt boslodd.

Det som var mannens boslodd blir nå arvelodd etter ham, hvor du arver ¼ og barnet ¾. Dersom dere får felles barn vil alle hans barn likedele denne ¾.

Forutsatt likedeling ender du altså opp med å få først ½ som boslodd, deretter ¼ av arven etter ham, dvs totalt 0,625 av hele boet.

For å sitte i uskiftet bo med avdødes særkullsbarn, må særkullsbarnet samtykke. Er særkullsbarnet mindreårig kommer overformynderiet inn i bildet.

Tja, jeg kan ikke så mye om dette. Men om gjeldsforsikring kan du lese her:

http://www.lofavor.no/lof/id/1554

Og arveloven finner du på lovdata.no

Håper du får svar fra noen som kan dette skikkelig.

Gjeldsforsikring er en dårlig løsning med særkullbarn -det beste er å ha gjensidig forsikring slik at man kan løse ut barna det gjelder -særlig når det er mindreårige barn -for da kommer overformynderiet inn -og de godtar vel ikke uskifte - etter hva jeg vet.

Gjeldsforsikring er en dårlig løsning med særkullbarn -det beste er å ha gjensidig forsikring slik at man kan løse ut barna det gjelder -særlig når det er mindreårige barn -for da kommer overformynderiet inn -og de godtar vel ikke uskifte - etter hva jeg vet.

OK, har ikke greie på sånt jeg...

Annonse

Gjest Persille

Hm.... Sikkert viktig for noen, men slike ting har jeg aldri brydd meg om. Men så er jeg heller ikke opptatt av penger og materielle goder.

Den dagen du står der med kofferten i hånden og ikke eier annet enn klærne du har i den, fordi du har investert alt du eier og har i deres felles bolig, som siden barna hans arvet - så er det litt sent å tenke på det...

Gjest abrahamsen

Den dagen du står der med kofferten i hånden og ikke eier annet enn klærne du har i den, fordi du har investert alt du eier og har i deres felles bolig, som siden barna hans arvet - så er det litt sent å tenke på det...

Når man har felles barn og er gift får man vel ikke de problemene. Kanskje derfor jeg ikke bryr meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...