Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg er ei dame på 50 år. Eg fekk sett inn Levonova første gong i 1994 og skifta i 1999. Var til kontroll hos gyn. i 2003 og tok m.a. celleprøve og alt såg bra ut. Ho anbefalte meg å ha den og kunne berre ha den til 2006. Då slapp eg kanskje unna dei verste plagene i overgangsalderen og. No har det igjen nettopp stått masse i media om farane ved østrogen og hormon frå spiral. Eg har alltid fått opplyst at hormonet frå Levonova ikkje var farleg, men no vart eg litt skeptisk. Vil gjerne høyre kva de anbefalar meg å gjere og om dette hormonet er østrogen.

Helsing 50 åring

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221571-levonova/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det hormonet som det har vært snakket om kan være ’farlig, er østrogen, og det finnes ikke i levonova-spiralen. Den inneholder bare gestagen-hormonet. Gestagen påvirker livmorslimhinnen så det blir mindre risiko for kreft og blødningsforstyrrelser. Det siste er ganske vanlig i overgangsalderen. Jeg er helt enig med din lege i at du bare kan beholde den til 2006 eller lengre. Den hjelper nok ikke mot hetetokter. Hvis du ikke har menstruasjon og lurer på om du er kommet i overgangsalderen, er det mulig å få svar ved å måle dine hormoner i en blodprøve.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221571-levonova/#findComment-1654036
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...