Gå til innhold

Sushi - noen ernæringseksperter her?

Anbefalte innlegg

Gjest Memilie
Skrevet

Hei

Leste i dag at det ikke er bra å spise for mye shusi, fordi det er funnet mange tungmetaller i fisken. (i følge en amerikansk undersøkelse)Det var spesielt høye verdier av kvikksølv i tunfisk. Tunfisken blir beskrevet som uspiselig.

Jeg elsker suhsi, men nå vet jeg ikke lenger for kvikksølv vil jeg ikke ha i meg.

Men hovedspørsmålet mitt er:

Hvorfor er det farligere å spise rå fisk, enn kokt, med hensyn på innhold av tungmetaller. Hvis det er farlig å spise shusi så burde vi vel passe oss for stekt tunfisk også, men det sier artikkelen ingen ting om.

Hvilke andre fiskesorter bør vi holde oss unna?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville tatt det der så seriøst. Det var tross alt ikke alle de testa stedene hvor det ble påvist mye kvikksølv i fisken, og det var vel bare tunfisken det gjaldt.

I Norge er man jævla nøye på å følge lover og forskrifter, så jeg tror du kan være ganske sikker på at ikke kvikksølvkonsentrasjonen ligger over lovlig nivå.

Elsker sushi selv, og kommer ikke til å gi meg. Gleder meg til neste gang jeg skal fråtse i rå fisk! :)

Gjest Memilie
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville tatt det der så seriøst. Det var tross alt ikke alle de testa stedene hvor det ble påvist mye kvikksølv i fisken, og det var vel bare tunfisken det gjaldt.

I Norge er man jævla nøye på å følge lover og forskrifter, så jeg tror du kan være ganske sikker på at ikke kvikksølvkonsentrasjonen ligger over lovlig nivå.

Elsker sushi selv, og kommer ikke til å gi meg. Gleder meg til neste gang jeg skal fråtse i rå fisk! :)

Ja sushi er helt rått!! :-)

Og er man ikke kåt, så blir man det ihvertfall av sushi.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja sushi er helt rått!! :-)

Og er man ikke kåt, så blir man det ihvertfall av sushi.

Hvis du bor i Oslo og ikke har vært på Alex Sushi, må du ta deg en tur.

Men bor du i Oslo har du sannsynligvis vært der.

Sushien der er mildt sagt rå!

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Hvis du bor i Oslo og ikke har vært på Alex Sushi, må du ta deg en tur.

Men bor du i Oslo har du sannsynligvis vært der.

Sushien der er mildt sagt rå!

"Sushien der er mildt sagt rå!"

Ellers hadde det vel neppe vært sushie...

Gjest liede
Skrevet

Spesielt tunfisk og hval fra stillehavet er kjent for å ha for mye tungmetaller.

Flere tunfiskarter er dessuten utrydningstruet. http://www.mbayaq.org/cr/SeafoodWatch/web/sfw_regional.aspx

Aner ikke hvor tunfisken på norske sushirestauranter kommer fra. Det går jo an å spørre neste gang. Hvilken art og hvor fra?

Det samme gjelder forresten hermetisk tunfisk. Den skal være "Dolphin safe" og helst stå hvordan den er fanget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...