Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei. jeg og samboeren min ( begge 22 år) har vært sammen i 3,5 år, og vært samboere i ca 3 år. vi hadde sex ofte, dvs hver dag, det første halve året, men etter da har det bare dabbet mer og mer av, og nå er det ca et halvt år siden sist. grunnen er at det blir vondt til meg (jenta) i skjeden og underlivet i det han skal inn. jeg blir heller aldri våt lenge. jeg begynte med p-piller (trionetta) ca 3 mnd etter at vi ble sammen. jeg trodde dette kunne være grunnen til at jeg mistet lysten, så jeg sluttet med de for ca 4 mnd siden. dette har ikke hatt noen virkning. nå vet vi snart ikke hva vi skal gjøre med dette problemet, for det begynner virkelig å bli et ordentlig problem. så vær så snill og hjelp oss!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221656-manglende-sexlyst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mrs.unknown

Ettervirkninger etter p-piller kan sitte lenge i, flere mnd faktisk. Var iallefall sånn for meg.

Problemet med at du ikke blir våt kan kanskje avhjelpes med glidemiddel. Da vil det vel kanskje ikke være så vondt i det han trenger inn heller, i og med at friksjonen blir mindre. Hvis det ikke hjelper så oppsøk lege, evt få henvisning til gynekolog.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221656-manglende-sexlyst/#findComment-1655375
Del på andre sider

Gro Isachsen, Sexolog

Kjære deg! Ikke ha sex så lenge det gjør vondt! Dere kan ha all mulig annen sex enn sameie. Du bør også få en gynekolog til å sjekke årsaken til smertene. Gjør oppmerksom på smertene før undersøkelsen.

Det er mulig p-pillene hadde en medvirkende årsak til at lysten forsvant. Det er også mulig lysten forsvant et sted på veien fordi du forbinder samleie med smerte. Smerte er ikke noe vi klarer å glede oss til, dermed er en vond spiral i gang og lysten sitter lenger og lenger inne.

Det kan være mange årsaker til smerten du kjenner. En årsak til at sex gjør vondt kan være at dere ikke har brukt lang nok tid på forspill, slik at du ikke er tilstrekkelig kåt og våt før dere har sex. Gutter og menn har et annet tenningsmønster enn kvinner. De tenner raskt og har ofte lyst til å starte så raskt som mulig med samleiet som er det beste de vet. For jenter kan det å ha samleie før de er tilstrekkelig tent være temmelig ødeleggende for deres seksualitet. Skal jenter ha god sex bør partnerne vite at lange forspill er nødvendig for de fleste jenter for at hun skal ha like god sex som ham.

Mange gutter tror jenter har like mye glede av samleiet som det de har. De er ikke klar over at deres penis gir dem en helt annen nytelse enn det skjeden gir kvinner.

Husk at de aller fleste jenter må ha klitorisstimulering før de kan nyte sex fullt ut. Det holder ikke at denne stimuleringen bare skjer under forspillet. Den må koses med jevnlig også under samleiet. Dessverre er det få samleiestillinger som gjør at klitoris får sitt, selv om noen kvinner har gunstigere plassering av klitoris enn andre. Den enkleste måten å sørge for at du får glede av samleiet er at du selv sørger for klitorisstimulering.

Det kan være musklene rundt skjeden din låser seg og kroppen på denne måten selv sier fra om at den ikke ønsker inntrening, siden den forbinder inntrenging av penis med smerte.

Mange spenner musklene fordi det gjør vondt eller fordi de forbinder sex og samleie med noe negativt. Da bør du i tilfelle prøve å tøye ut musklene selv ved å starte med å tøye ut skjeden med en finger godt innsmurt i glidemiddel, for så å bruke flere fingre i uttøyingsprosessen, etter hvert som musklene ikke lenger går i forsvarsposisjon når du tøyer. Denne prosessen kan ta lang tid. Ofte mange måneder.

Dersom musklene står i spenn hver gang dere skal ha sex, kalles det vaginisme. Du bør i tilfelle få hjelp fra en sexolog for å lære å slappe av og tøye ut musklene, en uttøying som foregår som beskrevet ovenfor. Men få først og fremst en gynekolog til å sjekke hva som kan forårsake smertene dine. Dessverre er det lang ventetid på Vulvaklinikken, som har mest ekspertise på området i landet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221656-manglende-sexlyst/#findComment-1659729
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...