Gå til innhold

Skilsmisse går i arv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer ikke hos meg i hvert fall. Helt fram til i fjor var jeg den eneste i familien som var skilt.

Skrevet

man skiller seg vel ikke om følelser matcher og man er glad i hverandre???

jeg er selv skilt, mine foreldre gikk ifra hverandre 3 år etter det, har vondt for og tro at det invirker på folks følelser, løsningen er vel at mange fler tør bryte opp nå enn før:-)

Gjest passer ikke her
Skrevet

Foreldrene min var gift helt til de døde. Så det stemmer ikke på meg..som skilte meg etter ca. 10 år.

Jeg vet faktisk heller ikke om andre i nærmeste familie som er skilt. Men den er nå ikke så stor da.

Gjest veldig trist synes jeg
Skrevet

Det stemmer for min familie.

Våre foreldre er skilt.Av deres fire barn er to skilt. Så vi passer inn i den kategorien hvor halvparten skiller seg også.

Gjest nogga
Skrevet

Kjenner en dame som skilte seg da ungene var små. I dag er alle tre barna gift, har vært det i mange år og ingenting tyder på at det er skilsmiss på gang hos noen av de.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

I min slekt er ingen skilt.

Så der kan det jo se ut som at det å ikke skille seg går i arv :-)

Hos venner og bekjente har jeg ikke sett et arv-skille-seg mønster. Flere med skilte foreldre er selv (fortsatt) gift. Jeg har heller det inntrykket at om de med skilte foreldre velger å gifte seg, så er de ekstra oppsatt på at det skal gå bedre med dem enn med foreldrene.

Skrevet

Hos venner og bekjente har jeg ikke sett et arv-skille-seg mønster. Flere med skilte foreldre er selv (fortsatt) gift. Jeg har heller det inntrykket at om de med skilte foreldre velger å gifte seg, så er de ekstra oppsatt på at det skal gå bedre med dem enn med foreldrene.

Det inntrykket har jeg også. At skilsmissebarn kanskje er ekstra forsiktig ved inngåelse av giftemål og ikke ønsker å gjøre samme feilen som foreldrene.

Skrevet

Det vet jeg ikke, men det er noe som heter at historien har lett for å gjenta seg.

Skrevet

'Det har forsker Ingunn Størksen ved Nasjonalt folkehelseinstitutt funnet ut i sin doktorgrad. Hun mener å kunne påvise at vi gjør som foreldrene våre.'

Å, en bombe.

Og dette fikk damen tre eller fire års forskningsmidler for :-(

Skrevet

'Det har forsker Ingunn Størksen ved Nasjonalt folkehelseinstitutt funnet ut i sin doktorgrad. Hun mener å kunne påvise at vi gjør som foreldrene våre.'

Å, en bombe.

Og dette fikk damen tre eller fire års forskningsmidler for :-(

Det er en doktorgrad, og materialet er innsamlet fra før. Så hun har ikke fått mer enn det alle som tar doktorgraden har å leve av.

Avhandlingen tar for seg atferd hos ungdom som har opplevd at foreldrene har skilt seg. Den konklusjonen som Puls valgte å fokusere på, er en av fire hovedtendenser hun fant i materialet hun forsket på.

I media ser det svært ofte ut til at forskere har brukt mange år på å finne ut en opplagt ting. Men media griper ofte fatt i noe som er salgbart, ikke hovedpoenget ved resultatet.

Når det er sagt, så går faktisk forskning bl.a. ut på å teste om det "alle" mener er helt opplagt, stemmer med virkeligheten. Det er slett ikke alltid tilfelle.

Gjest Shira12
Skrevet

Der er jeg faktisk litt enig med deg.

For og gjøre en lang historie kort, jeg har opplevd flere samlivsbrudd i nær familie. Og jeg er veldig obs på mitt eget forhold. Tenker på at en skal gi og ta, kommunikasjon o.l

Og ikke minst, ikke la ett evnt problem vokse oss over hode.

Og jeg tror det er pga mine erfaringer i oppveksten.

Skrevet

Det er en doktorgrad, og materialet er innsamlet fra før. Så hun har ikke fått mer enn det alle som tar doktorgraden har å leve av.

Avhandlingen tar for seg atferd hos ungdom som har opplevd at foreldrene har skilt seg. Den konklusjonen som Puls valgte å fokusere på, er en av fire hovedtendenser hun fant i materialet hun forsket på.

I media ser det svært ofte ut til at forskere har brukt mange år på å finne ut en opplagt ting. Men media griper ofte fatt i noe som er salgbart, ikke hovedpoenget ved resultatet.

Når det er sagt, så går faktisk forskning bl.a. ut på å teste om det "alle" mener er helt opplagt, stemmer med virkeligheten. Det er slett ikke alltid tilfelle.

Ja, jeg vet godt hva stipendiater lever av.

Her stemte vel for øvrig det opplagte med virkeligheten: At vi ofte mimer våre foreldre (hva nå begrunnelsen enten er genetisk eller miljø).

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Det kan også slå motsatte veien. Kanskje det ikke kommer fram på statistikken, men sånn opplever i hvert fall jeg det.

Når man har opplevd problemene som kan følge av en skilsmisse, ønsker man ikke å gjenta det.

Vi er skilsmissebarn - begge mine søstre er gift og har barn. De har vært gift i sånn ca. 10-20 år, og jeg vil bli veldig overrasket hvis noen av dem skiller seg.

Selv er jeg samboer (ca 3 år), og får det bare bedre og bedre. Han har også skilte foreldre.

Vi har en innstilling om at vi vil jobbe oss igjennom det når vi møter på utfordringer, og ønsker å få samlivet til å vare livet ut. Jeg tror faktisk det må skje noe veldig drastisk før vi evt. skulle ombestemme oss på det punktet.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Det inntrykket har jeg også. At skilsmissebarn kanskje er ekstra forsiktig ved inngåelse av giftemål og ikke ønsker å gjøre samme feilen som foreldrene.

Ja, sånn opplever jeg det også. Er selv skilsmissebarn. (skrev nettopp om det som et svar til trådstarter.)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Dette har jeg hørt tidligere, og dette har jeg sett rundt meg også.

Altså ingen bombe for meg.

Gjest prust
Skrevet

Jeg vet ikke om det stemmer. Mine foreldre ble separert, og forble separert.

Søstera mi var samboer og fikk barn veldig ung. Dette ble slutt, og hun ble sammen med en noen år seinere. De giftet seg og har det veldig bra.

Jeg har vært gift i snart tolv år og ingenting tyder på skilsmisse her i gården!

Har forøvrig få venner som er skilt.

Petrine Eiffel
Skrevet

Tror heller at grunnen er at skilsmissestatisikken går oppover rent generelt, og da vil nødvendigvis noen skilsmissebarn også skille seg. Tror ikke at dette er arvelig på noen måte:-)

Skrevet

"I min slekt er ingen skilt. Så der kan det jo se ut som at det å ikke skille seg går i arv :-)"

He he, sånn har det vært oss oss også inntil for ca 1 år siden - ingen skilsmisser hos verken besteforeldre, oldeforeldre, onkler, tanter, søskenbarn og søsken.

Det søskenbarnet som skilte seg i fjor kommenterte syrlig at h*n nå fikk den tvilsomme æren å bryte "familietradisjonen"....;-)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

"I min slekt er ingen skilt. Så der kan det jo se ut som at det å ikke skille seg går i arv :-)"

He he, sånn har det vært oss oss også inntil for ca 1 år siden - ingen skilsmisser hos verken besteforeldre, oldeforeldre, onkler, tanter, søskenbarn og søsken.

Det søskenbarnet som skilte seg i fjor kommenterte syrlig at h*n nå fikk den tvilsomme æren å bryte "familietradisjonen"....;-)

"ingen skilsmisser hos verken besteforeldre, oldeforeldre, onkler, tanter, søskenbarn og søsken."

Fint at du spesifiserte hva som kan regnes for slekt. Det var akkurat disse relasjonene jeg også tenkte på.

Straks jeg hadde sendt svaret mitt, tenkte jeg at nå får jeg vel spørsmål om jeg ikke har skilte tremenninger :)

Stakkars søskenbarnet ditt, ikke hyggelig å være den første til å bryte en så god tradisjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...