Gå til innhold

skatt på usunn mat?

Anbefalte innlegg

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

12

• ShitDiddelyDo

10

• gripp

5

• flisa

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Det er ingen grense for hva som skal skattelegges i Norge med en vikarierende begrunnelse om at årsaken er helsefremmende, miljøfremmende etc.

Men hvor ofte skjer det at noe undras beskatning eller avgiftsreduseres for å oppnå det samme?

Svært skjelden - og årsaken er selvfølgelig at det i de aller fleste tilfeller bare er dårlige unnskyldninger for å få mer penger i statskassen......

Skrevet

Det er ingen grense for hva som skal skattelegges i Norge med en vikarierende begrunnelse om at årsaken er helsefremmende, miljøfremmende etc.

Men hvor ofte skjer det at noe undras beskatning eller avgiftsreduseres for å oppnå det samme?

Svært skjelden - og årsaken er selvfølgelig at det i de aller fleste tilfeller bare er dårlige unnskyldninger for å få mer penger i statskassen......

men det er da bedre at smågodt koster mer enn grønnsaker - eller Flyreiser?

om man MÅ kompensere suns jeg det er helt på sin plass å skattlegge totalt unyttige og skadelig ting. Jaggu

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det der er jeg for.

I dag er det sånn at en halvannenliters flaske med Cola koster mindre enn 1 liter juice, en svær sjokolade koster mindre enn ett sunt brød, osv.

Skrevet

men det er da bedre at smågodt koster mer enn grønnsaker - eller Flyreiser?

om man MÅ kompensere suns jeg det er helt på sin plass å skattlegge totalt unyttige og skadelig ting. Jaggu

Men hvorfor ikke gi lavere skatt (f.eks mva) på sunne matvarer da?

Eller lavere importavgift på piggfrie vinterdekk.

Eller....osv

Gjest blomsterløk
Skrevet

Synes i grunn det er et godt forslag jeg.

Sunne matvarer er altfor dyrt i dag.

Skrevet

Det er problematisk å innføre rent teknisk og administrativt.

Hva er sunt og hva er usunt er jo det første man må bestemme seg for, og allerede her blir det selvsagt trøbbel.

Grunntanken bak er ikke ueffen. Den er kjent gjennom særavgifter på tobakk og alkohol, og kan anvendes på mye annen dritt vi stapper i oss.

Men det blir nok med de gode tanker. Kanskje kan sukkeravgiften økes som en begynnelse?

Skrevet

Men hvorfor ikke gi lavere skatt (f.eks mva) på sunne matvarer da?

Eller lavere importavgift på piggfrie vinterdekk.

Eller....osv

Jo - men om alt skal ha lavere skatt -så må man jo nødvendigvis skjære ned på noe...

Gjest vioola
Skrevet

vet ikke jeg , skulle ønske potetgull begynte å koste 100kroner pr pose. Skulle ønske jeg kun fikk rasjoneringsmerker når jeg skulle kjøpe godteri.

hehe... men sånn vil vi vel ikke ha det

Gjest minnni
Skrevet

wow. jævlig morsomt for meg som bruker en medisin som gjør at jeg blir skiiitkvalm om jeg bare spiser sunt og ikke spiser en diiiger lys baguett eller burger ved siden av!

Kan spise litt kylling og ris, men etterpå eller før må jeg ha et stort usunnt måltid ellers får jeg brekninger og går rundt kvalm. Må liksom ha ekstremt mye karbs i forhold til protein. Godteri spiser jeg heller ikke, får ikke ned en sjokolade heller.

Men en søknad på noe sånn vil neppe gå igjennom:p Jeg er ikke overvektig og trener mye så tror ikke jeg koster staten så veldig mye.

Skrevet

Bryr meg vel egentlig ikke jeg.

Tenker nok folk kjøper det de vil ha uansett.

Det vil iallefall jeg gjøre.

Akkurat som om hvis jeg vil ha ei øl til 30,- istedet for ei Seidel/Odin til 16,- , så kjøper jeg de.

Det gjør vel de fleste.

Skrevet

Jo - men om alt skal ha lavere skatt -så må man jo nødvendigvis skjære ned på noe...

Det har jeg forståelse for - men det har aldri vært en reell problemstilling så langt.

For til nå så har det alltid vært økte avgifter som har vært benyttet som "straff", og sjelden eller tilnærmet aldri reduserte avgifter som "belønning"......

Skrevet

Det har jeg forståelse for - men det har aldri vært en reell problemstilling så langt.

For til nå så har det alltid vært økte avgifter som har vært benyttet som "straff", og sjelden eller tilnærmet aldri reduserte avgifter som "belønning"......

Enig i det.

Skrevet

Da bør man i alle fall enes om hva som er usunn mat. Nå krangles det jo om bl.a. fett. Noen mener det er viktig å spise nok fett og veldig mye mindre karbohydrater. MEns andre sverger til et fettfattig kosthold med mer karbohydrater.

Men jeg synes det er helt greit om sukker blir ilagt en større avgift slik at godteri og brus blir dyrere. Det samme med potetgull osv.

Og frukt og grønnsaker bør subsidieres slik at det blir billigere.

Skrevet

Det er problematisk å innføre rent teknisk og administrativt.

Hva er sunt og hva er usunt er jo det første man må bestemme seg for, og allerede her blir det selvsagt trøbbel.

Grunntanken bak er ikke ueffen. Den er kjent gjennom særavgifter på tobakk og alkohol, og kan anvendes på mye annen dritt vi stapper i oss.

Men det blir nok med de gode tanker. Kanskje kan sukkeravgiften økes som en begynnelse?

Hei, jeg vil gjerne at så mange som mulig leser dette innlegget som ble postet til meg i dag:

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3019852

Tråden heter 'Litt kvinnfolkpjatt på kvinnedagen' (8/3)

Skrevet

Det der er jeg for.

I dag er det sånn at en halvannenliters flaske med Cola koster mindre enn 1 liter juice, en svær sjokolade koster mindre enn ett sunt brød, osv.

Hei, jeg vil gjerne at så mange som mulig leser dette innlegget som ble postet til meg i dag:

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3019852

Tråden heter 'Litt kvinnfolkpjatt på kvinnedagen' (8/3)

Skrevet

Rakk å lese det, men nå tror jeg det er sletta.

Jeg blir glad hvis du/dere _tar ham_ ved en senere anledning.

Jeg er nemlig sikker på at dette er samme syke grisestalker jeg har hatt etter meg i lang tid. Tro meg, han er ikke god.

Han signerer alltid med ulike, anonyme nick (surprise). Innlegg til meg med slike signaturer har jeg stort sett sluttet å lese, men nå gjorde jeg altså det ved en glipp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...