Gå til innhold

(Noen) muslimer og kvinnedagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et lite apropos til diskusjonen om islam er kvinnediskriminerende.

Azerbadjan er et muslimsk land. De er riktignok ganske preget av å ha vært under russerne lenge og vel, men muslimsk okke som.

I Azerbadjan er kvinnedagen en offisiell fridag, og gatene kryr av blomsterselgere. Jeg vet ikke så mye om kvinners rettigheter resten av året, men det ser i alle fall ut som om de blir tatt godt vare på den 8. mars ;-)

Og alle som tror at muslimer er ensartede og uten muligheter til å tilpasse seg "vestlig" levesett burde tatt en tur til Baku. Det er laaangt fra paradis på jord, korrupt som bare f***, mye fattigdom osv. Men der spiser muslimer svin og drikker alkohol. Damene går kledd i tettsittende klær og andelen som går i moske er ikke større enn andelen som går i kirka i Norge. De er altså ganske så "vestlige" av seg.

Og poenget mitt? Hvis russerne klarer det, må vel vi også kunne det ;-)

Skrevet

"Og poenget mitt? Hvis russerne klarer det, må vel vi også kunne det ;-)"

Klare hva da? Omvende muslimere til mer vestlige, eller bli mer like muslimerne i Azerbadjan

Gjest Azarbadsjan
Skrevet

Kvinners rettigheter er et ikke-diskusjonstema i hele tidligere Sovjetunionen, både på 8. mars og ellers. (8.mars er en slags forsterket morsdag og valentinsday, der man skal gi blomster og evt. presanger til kvinner) Kvinner skal ha "fri" 8.mars, ikke lage mat eller lignende, så derfor får alle kvinner fri halve dagen dagen før også, slik at de kan skynde seg hjem og gjøre alt klart til dagen etter :) Feminisme er et fy-ord, og likestilling er det ingen som forstår poenget med.Og slikt skal man i hvertfall ikke ødelegge festdagen 8.mars med: taler og slikt skal handle om hvor pene og sjarmerende kvinner er.

Men poenget ditt med vestlige muslimer i Azerbadsjan er jeg enig i, folket der er en finfin og merkelig blanding hvor de samtidig er påvirket av asiatiske, sovjetiske, muslimske og vestlige verdier og skikker. Midt i verden, midt i historien.

Skrevet

Norge har ikke kommet en halv prosent dit disse er en gang og slik situasjonen er her så kommer vi ikke dit heller.

Hva andre muslimer gjør i andre land er jo interssant nok, men det er mye mer interessant hva de gjør her.

Nå er jo bare 8 mars, klesplagg, spise gris og drikke bare en forsvinnende liten del av det hele også.

Skrevet

Indonesia har også vært et forholdsvis moderat muslimsk land.

Dette er hva som er i utvikling der: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147929

Hvor lenge går det før ekstremistene legger sin "elsk" på Azerbadjan også...?

Mennene lager lover som gir dem påskudd til å undertrykke kvinner. Det er de gamle menns solidaritet med yngre menn, og kameraderi menn i mellom som framelsker dette svineriet.

Ved å sette fokuset rett på mennene og deres urimelige solidaritet, så framkommer det reaksjoner som avslører plottet. Mennene holder bevisst kvinnene utenfor og i uvitenhet for å beholde makten. I Norge kan vi lett avsløre metodene når møter mellom menn hvor saker avgjøres, til og med hemmeligholdes for kvinnene.

Skrevet

Indonesia har også vært et forholdsvis moderat muslimsk land.

Dette er hva som er i utvikling der: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147929

Hvor lenge går det før ekstremistene legger sin "elsk" på Azerbadjan også...?

Hei, jeg vil gjerne at så mange som mulig leser dette innlegget som ble postet til meg i dag:

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3019852

Tråden heter 'Litt kvinnfolkpjatt på kvinnedagen' (8/3)

Skrevet

Norge har ikke kommet en halv prosent dit disse er en gang og slik situasjonen er her så kommer vi ikke dit heller.

Hva andre muslimer gjør i andre land er jo interssant nok, men det er mye mer interessant hva de gjør her.

Nå er jo bare 8 mars, klesplagg, spise gris og drikke bare en forsvinnende liten del av det hele også.

Hei, jeg vil gjerne at så mange som mulig leser dette innlegget som ble postet til meg i dag:

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3019852

Tråden heter 'Litt kvinnfolkpjatt på kvinnedagen' (8/3)

Skrevet

Hvorfor det..? Bra det ble anmeldt, men hvorfor skal flest mulig lese det før det slettes?

Fordi jeg tror dette er samme syke stalker som har sendt et uttall syke innlegg til meg før, og fordi jeg nå har bestemt meg for å 'oute' ham i stedet for å late som ingenting slik at han om mulig kan røykes ut. Webmaster er for lengst orientert om eklingen, og har slettet i det tause på min oppfording.

hare1365380455
Skrevet

Fordi jeg tror dette er samme syke stalker som har sendt et uttall syke innlegg til meg før, og fordi jeg nå har bestemt meg for å 'oute' ham i stedet for å late som ingenting slik at han om mulig kan røykes ut. Webmaster er for lengst orientert om eklingen, og har slettet i det tause på min oppfording.

Han har det nicket eller flere?

Skrevet

Ah, takk for forklaringen...og håper fyren henges ut til tørk etter sine små, innskrumpede baller...

Skrevet

Han har det nicket eller flere?

Han kaller seg alt mulig rart. Sjekk Conns og Duppen på 100 nyeste akkurat nå, jeg vedder på at det er ham i og med at det er anonyme nick under advarselen min (jeg åpner dem ikke, ikke på vilkår).

Gjest Yljali
Skrevet

8. mars er fullstendig avpolitisert og avvæpnet i de fleste tidligere sovjetstatene (ikke Russland - Sovjet). Religion har også vært lite vel ansett i samme områder i sovjettida. Det har tildels vært brukt tvang og terror, og det kan være noe av forklaringa på verdsliggjøringa av muslimer og andre religiøse fra de landene. Og selv om byene og bildet utad virker moderne, så er ofte situasjonen på landsbygda en helt annen.

Ja, kvinner over hele det tidligere Sovjet feires den 8. mars. Jeg syns det er fantastisk å være kvinne i Russland den dagen. Men medaljen har diverse baksider som du selv er inne på.

Azerbajdzjan er blant annet et av de landene vi tar i mot flyktninger fra og gir dem opphold. Så det bildet som vises utad harmonerer nok ikke alltid med situasjonen slik den oppleves fra innsiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...