Gå til innhold

Forslag til tapas-retter

Anbefalte innlegg

vi skal ha vinsmaking, og skal servere noen retter i forbindelse med det. Vi skal smake på både hvite og røde viner.

Har dere lure, smarte kvinner og menn der ute gode forslag til lettvinte og smakfulle retter, som i tillegg ikke er veldig krevende i forhold til kjøkkenutstyr!? (Vi skal arrangere dette på et grendahus, med et lite kjøkken).

Jeg har tenkt på:

Til hvite viner:

skalldyr, reker, krepsehaler i hvit saus, servert i paiskjell, med gulrøtter, erter og andre grønnsaker.

Trenger flere tips her.

Til røde viner:

Reinsdyrpai

evt. reinswok

salat, olivenbrød

-men jeg og venninna mi står en smule fast i dette her, altså!

Takker og bukker for tips og råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221748-forslag-til-tapas-retter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde en vellykket tapasaften nylig, og her er rettene vi serverte:

Ostegratinert sopp fylt med hvitløk/chilismør

Hardkokte egg fylt med tunfisk

Bacondadler

Scampi m/lime, hvitløk, chili og koriander

Stekt chorizo

Ovnsstekte potetbåter

Salat, alioli, oliven og foccacciabrød

Bacondadler

Stekt chorizo

Ovnsstekte potetbåter

Mmmm bacondadler.. *sikle*

Annonse

Bacondadler

Stekt chorizo

Ovnsstekte potetbåter

Nam! Ja der var det mye godt!

Tusen takk for et godt svar!

De rettene du skriver der er jo ikke tapas???

Hallo???

Tapas er jo egentlig bare småretter av ymse slag.

Jeg har selv vært i Madrid, tatt med til et Tapas-sted av noen "innfødte", og fått servert ymse småretter av mexicansklignende art.

For oss nordboere var det litt skuffelse å spore over at vi ikke fikk mer "tradisjonell" spansk tapas, men spanjolene i følget syntes det var topp med tapas i en litt annen variant.

Så når spanjolene selv godtar at "tapas" bare er ymse småretter, og ikke har strenge oppfatninger om hva som er "lov" eller ikke innenfor et snevert tapas.begrep, synes jeg ikke at vi skal være slike besserwissere.

Hm.. skjønte ikke helt dette jeg. Om hovedsaken er vinsmaking så er jo det dere spiser til ganske så viktig for å få frem den rette smaken i vinene. Er det ikke en med vinkunnskap som hjelper dere med dette?

Det er Vinmonopolet som kommer og hjelper oss med vin. De vil vite hva vi skal ha til mat, fo rå kunne plukke viner som passer til...

Er det så vanskelig å forstå, da?;-)

Annonse

Tapas er jo egentlig bare småretter av ymse slag.

Jeg har selv vært i Madrid, tatt med til et Tapas-sted av noen "innfødte", og fått servert ymse småretter av mexicansklignende art.

For oss nordboere var det litt skuffelse å spore over at vi ikke fikk mer "tradisjonell" spansk tapas, men spanjolene i følget syntes det var topp med tapas i en litt annen variant.

Så når spanjolene selv godtar at "tapas" bare er ymse småretter, og ikke har strenge oppfatninger om hva som er "lov" eller ikke innenfor et snevert tapas.begrep, synes jeg ikke at vi skal være slike besserwissere.

Knusklemmer deg!;-)

Jeg var på Sansespel i Vågå på august, og der fikk vi tapas:

Ovnsbakte, hele mandelpoteter, med olivenolje og grovsalt

Betaost (altså ikke Fetaost...) lokalprodusert på Lesja

reins-og elgkjøtt marinert i "lokale urto"

hjemmeproduserte salater av ymse slag

+++

diverse lokalt produserte oster med både ku- og gjeitmjølk

Det var skikkelig godt!

Men mange av disse varene er det dessverre svært vanskelig å oppdrive på denne årstida!

Jeg blir irritert når noen svarer bare for å svare! Jeg har ikke meldeplikt om hvorfor vi gjør ting sånn og sånn, men spør kun etter oppskrifter, jo!

Æsj!

Men tusen takk skal du ha, morsan!

De rettene du skriver der er jo ikke tapas???

Hallo???

Forresten; Hvorfor er ikke disse rettene tapas!?

Vet du egentlig hva tapas er/betyr?

Jeg vet at tapas er spanske småretter, som har sin opprinnelse i at de ble servert på barer i Spania, som munnfuller til et glass øl/vin.

Men det er ingen begrensinger i _hva_ som serveres! Poenget er at det skal være "smakebiter" av mange ulike retter! Og om jeg steker en rensdyrpai (som forøvrig er kjempegod, og _sterkt_ krydret, med mange ulike, unorske krydder!), deler denne opp i _små_ stykker, så kan hverken du eller noen arrestere meg for at jeg ikke serverer "tapas"!;-)

Knusklemmer deg!;-)

Jeg var på Sansespel i Vågå på august, og der fikk vi tapas:

Ovnsbakte, hele mandelpoteter, med olivenolje og grovsalt

Betaost (altså ikke Fetaost...) lokalprodusert på Lesja

reins-og elgkjøtt marinert i "lokale urto"

hjemmeproduserte salater av ymse slag

+++

diverse lokalt produserte oster med både ku- og gjeitmjølk

Det var skikkelig godt!

Men mange av disse varene er det dessverre svært vanskelig å oppdrive på denne årstida!

Jeg blir irritert når noen svarer bare for å svare! Jeg har ikke meldeplikt om hvorfor vi gjør ting sånn og sånn, men spør kun etter oppskrifter, jo!

Æsj!

Men tusen takk skal du ha, morsan!

Mmmmmm det hørtes deilig ut!

Jeg synes slik småmat er veldig godt.

Og bare for å ha sagt det: Den lille skuffelsen over den mexicanske tapasen i Madrid skyldes ikke at jeg kun hadde "godtatt" mer tradisjonell spansk tapas, men at jeg akkurat mens jeg var i Spania helst ville ha det! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...