Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er en jente på 36 år, frisk og rask, og ikke røyker!

Lever ett hektisk liv med 3 barn i alderen 6,8 og 9år!!!!

Var for 1mnd siden hos legen min for noe helt uvesentlig egentlig, men så ville hun måle trykket mitt siden det var 3år siden sist

Jeg er LiVREDD for leger og sykehus pga at jeg har opplevd å miste pappa pga feilbehandlinger!!!!

Så hun målte jo da trykket mitt

det var da 160/90,,,,,

Men gikk ned til 130/90

Hun sa at det var litt forhøyet

kom så tilbake til ny måling etter 3uker

Da var det 140/110

Da mente hun jeg måtte spise piller!!!!!!!

Jeg som missliker piller så sterkt!!!!!!

Er det ikke litt vel fort å sette meg på piller etter bare 2 målinger????

En annen lege jeg snakket med mente at jeg bare hadde så kaldt stresstrykk!!!

Har målt trykket hjemme flere ganger med en blodtrykksmåler

og da var det 110/120 flere ganger!!!!!

har ikke lyst å bruke piller om jeg ikke trenger det!!!!

Håper noen har noen innspill og komme med!!!!

Legen min sa at jeg burde ligge på 90/130(140)

Men jeg lå altså på 110/140

Er det sååå mye forhøyet da????

Skrevet

Jeg vil tro at det er det lave trykket ditt som anses for å være "uheldig høyt" - uten at jeg er noen fagperson på området.

Men jeg tror at alt over 90/100 bør tas alvorlig, og i hvert fall hvis repeterende målinger viser dette.

110 (som laveste verdi = når hjertet er i "hvile" mellom pulsslagene) tror jeg anses som "alvorlig høyt".

Og jeg ville så absolutt lyttet til hva legen sier her.

Skrevet

Mente han ikke 130/90?

Jeg trodde det første tallets to siste siffer skulle stemme omtrent med alder, og det siste bør befinne seg mellom 80 og 90 uansett alder.

Uansett: Det er fullt mulig å stresse seg opp i målingssituasjonen på en sånn måte at dette påvirker resultatet.

Man bør heller ikke drikke kaffe eller spise lakris samme dag (dvs. før målingen).

Jeg har (tror jeg) 120/80.

Det betyr ikke at jeg er 20 år, men jeg kan jo innbille meg det.