Gå til innhold

Dagens rødgrønne bidrag til lavtlønte og ubemidlede

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147964

Samferdselsminister Navarsete (SP) har vært i Stockholm og funnet ut at rushtidavgift virker. Her har man lagt 20 kroner i avgift på bompasseringer i rushtiden.

Selvsagt virker det. De som opplever 20-kroningen som økonomisk plagsom vil ikke se seg råd til dette, og sette bilen igjen hjemme.

Vi kara med fete, dyre biler og god økonomi driter i 20-kroningen og kjører som før, men nå uten kø og godt med parkeringsplasser.

Jeg kan ikke huske at det i valgkampen var noen rødgrønn kampsak å få fattigfolk bort fra veien, men siden de absolutt vil dette, får vi andre bare bukke og takke.

mil1365380270
Skrevet

Ja, han er ganske morsom. Sammenligner Oslo med London og Stockholm kollektivtransportmessig.

Synd for fattige bedrifter og privatpersoner som er avhengig av å passere da. Men de er helt sikkert i mindretall?!

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Ja, han er ganske morsom. Sammenligner Oslo med London og Stockholm kollektivtransportmessig.

Synd for fattige bedrifter og privatpersoner som er avhengig av å passere da. Men de er helt sikkert i mindretall?!

"Ja, han er ganske morsom."

Han?

mil1365380270
Skrevet

"Ja, han er ganske morsom."

Han?

Hallgeir Langeland som sto frem med det samme før i dag, tenkte på han. I aftenposten. Nå er det endret til Navarsete i samme avis. Får skjerpe meg ;-)

Skrevet

Hvis de gjennomfører dette i Oslo, så kan jeg ikke gjøre annet enn å takke og bukke:-)

Er møkk lei av køene som gjør at jeg må dra litt for tidlig på jobb enn hva min normale døgnrytme tilsier - så om dette medfører redusert trafikk i Oslo, så takker jeg for det.

Og siden jeg likevel bor rett innenfor bomringen så vil det heller ikke koste meg noe ekstra - selv om det er av mindre betydning når det gjelder dette......

Skrevet

det som er verre er at de ønsker å gjøre det samme med TOGET - så de vil at vi skal betale mer for å bruke bil -og demed "tvinge" oss over til kollektivtrafikk - helt ok det - -men så vil de altså legge på prisen på toget også - i rushen

Da vet ikke høyrehånda hva den venstre gjør.

Skrevet

det som er verre er at de ønsker å gjøre det samme med TOGET - så de vil at vi skal betale mer for å bruke bil -og demed "tvinge" oss over til kollektivtrafikk - helt ok det - -men så vil de altså legge på prisen på toget også - i rushen

Å jo da - det vet de.

Det kalles "skjult beskatning".

Skrevet

Å jo da - det vet de.

Det kalles "skjult beskatning".

jeg kaller det idioti! :)

Skrevet

De må selvsagt legge på toget også..i rushtiden, men ikke så meget som bomavgiftene for privatbil skal øke.

Dette er etterspørselsstyrt prising, dvs at man differensierer prisen ut fra kundenes betalingsvillighet.

Det er jo et fenomen som vi er godt kjent med, og som vi benytter oss av for å få tilgang til billige produkter og tjenester. Flybilletter er et godt eksempel. Vi finner det også på regiontogene, "danskebåtene" osv osv.

Spesielt utbredt altså der tilbudssiden ikke lett kan justeres med raske svingninger i etterspørsel. Ved å bruke slik prising slipper man å sitte med et veldig stort produksjonsapparat for å ta unna topper i etterspørsel. Dette er eksakt poenget med rushtidsprising både på vei og bane.

Sånn er det bare.

Skrevet

Det er skatteøkninger politikerne dvs byråkratene er ute etter. Derfor gjøres det grep for å avlede oppmerksomheten fra skattene, så vi ikke skal forstå hva som foregår. Budsjettene skal fylles. Når det ikke har konsekvenser for politikken at skattene økes, så økes de mer. Sløsing og flere offentlig ansatte har heller ingen konsekvens. Byråkratene og politikerne lever sitt eget liv, og ingen blir arrestert når de forgriper seg på skattebetalernes penger.

33% av de yrkesaktive er nå ansatt i det offentlige.

F eks så foreslår de nå å sette opp flere fotobokser for å øke inntektene til staten, og holder kjeft om at inntektene etes opp av flere ansatte. De er heller ikke intressert i å forske på om det øker trafikksikkerheten.

Skrevet

Det er skatteøkninger politikerne dvs byråkratene er ute etter. Derfor gjøres det grep for å avlede oppmerksomheten fra skattene, så vi ikke skal forstå hva som foregår. Budsjettene skal fylles. Når det ikke har konsekvenser for politikken at skattene økes, så økes de mer. Sløsing og flere offentlig ansatte har heller ingen konsekvens. Byråkratene og politikerne lever sitt eget liv, og ingen blir arrestert når de forgriper seg på skattebetalernes penger.

F eks så foreslår de nå å sette opp flere fotobokser for å øke inntektene til staten, og holder kjeft om at inntektene etes opp av flere ansatte. De er heller ikke intressert i å forske på om det øker trafikksikkerheten.

Problemet med de rødgrønne er at de ser på avgifter som kun en kilde til å fylle statskassen, altså (som du sier) å vri mer penger ut av folks lommer.

Rasjonelt brukt kan avgifter absolutt ha en misjon, ved at avgifter påvirker adferd...forutsetningsvis i en retning som er samfunnsmessig ønskelig.

Skrevet

Jeg betaler gjerne 20 kroner for å få bort køene så jeg kan kjøre fort gjennom Oslo.

Men flere jeg kjenner har ikke råd til å betale bompenger. De spekulerer i å snike på toget i stedet. Noen ganger må de hoppe av på en stasjon for å unngå kontroll, sitte og se ut av vinduet om det kommer kontrollører på, og sjekke førerkabinen om det står kontrollører der på lur. Det funker.

Å møkke til skiltet foran på bilen når de kjører gejnnom bommen funker også, eller legge seg tett etter en stor kassebil. Disse triksene skrives det ikke om, for ikke å sette folk på ideer. Men førerne av kassebiler ser det ofte. Og de som leser av passeringsbilder ser det også.

Skrevet

Problemet med de rødgrønne er at de ser på avgifter som kun en kilde til å fylle statskassen, altså (som du sier) å vri mer penger ut av folks lommer.

Rasjonelt brukt kan avgifter absolutt ha en misjon, ved at avgifter påvirker adferd...forutsetningsvis i en retning som er samfunnsmessig ønskelig.

Hadde fotobokser virket slik at det kostet noe -hver gang- noen kjørte for fort, og pengene gikk til trafikksikkerhetsarbeid, da kunne jeg forstått framferden. Det er ikke dokumentert at fotobokser øker trafikksikkerheten.

Her borte i veien bremser jeg sjøl ned til under 30 fordi jeg plutselig kommer på at det står en fotoboks der. Det gjør jeg for å senke gjennomsnittshastigheten, siden det er det boksen måler. Dermed opplever jeg at bilen bak gasser på, kjører forbi og tuter (de er hissige her i området) De glaner på meg i stedet for på veien foran seg. Dette skjer bare 30-50 meter før et kryss. Jeg sto like ved i to dager på en stand en sommer, og kunne tydelig se at omtrent hver 20. bil ga full gass etter boksen og over krysset. Antagelig i ren irritasjon av boksen eller av noen som bremset.

Det kunne vært moro å filme det som skjer der, men hvem gidder se på filmen?

Skrevet

De må selvsagt legge på toget også..i rushtiden, men ikke så meget som bomavgiftene for privatbil skal øke.

Dette er etterspørselsstyrt prising, dvs at man differensierer prisen ut fra kundenes betalingsvillighet.

Det er jo et fenomen som vi er godt kjent med, og som vi benytter oss av for å få tilgang til billige produkter og tjenester. Flybilletter er et godt eksempel. Vi finner det også på regiontogene, "danskebåtene" osv osv.

Spesielt utbredt altså der tilbudssiden ikke lett kan justeres med raske svingninger i etterspørsel. Ved å bruke slik prising slipper man å sitte med et veldig stort produksjonsapparat for å ta unna topper i etterspørsel. Dette er eksakt poenget med rushtidsprising både på vei og bane.

Sånn er det bare.

så lavtlønnede som ikke har råd til bil eller tog i rushen - må enten gå, sykle eller få en annen arbeidstid, er det du sier?

Skrevet

...og kan du skjønne hva denne Piggdekkavgiften skal være godt for? - - jeg forurenser ikke noe MINDRE ved å betale 30kr hver gang jeg er i Oslo....

Skrevet

så lavtlønnede som ikke har råd til bil eller tog i rushen - må enten gå, sykle eller få en annen arbeidstid, er det du sier?

Jeg ønsker et veinett som kan ta unna det trafikkbehovet som finnes.

Politikerne ønsker ikke dette. De ønsker å få folk bort fra veien.

Og ja...konsekvensen er at lavtlønnede får svi, og blir tvunget til å ta konsekvensen av prissettingen. Det er altså ikke mitt ønske, flisa, men resultat av et politisk ønske blant de rødgrønne. Jeg mener politikerne legger for lite vekt på de samfunnsmessige kostnader knyttet til å tvinge folk til å avsta fra transport når de faktisk har behov for det.

Mitt ønske for ettermiddagen er at folk forstår dette, og at rødgrønn skatte- og avgiftspolitikk også i dette tilfellet først og fremst rammer de som har minst fra før.

Skrevet

...og kan du skjønne hva denne Piggdekkavgiften skal være godt for? - - jeg forurenser ikke noe MINDRE ved å betale 30kr hver gang jeg er i Oslo....

Det er skatteinntekter. En s s "vikarierende årsak"- et begrep det er gått inflasjon i.

En variant er "miljøgebyr". El-butikken her ved siden av tar miljøgebyr av ca 1000 solgte mobiltelefoner i året, og tar i mot ca 5 til resirkulering. Det er godt betalt. Oppå "miljøgebyret" kommer momsen til staten da.

Helt spinnvilt er dokumnetavgiften, niesa mi måtte låne penger for å betale den, i tillegg hadde hun lånt 100% av kjøpesummen. Det er en gåte hvordan våre politikere kan rettferdiggjøre hvilken evne dama plutslig har fått til å betale 25 000 i skatt. Hun er blitt millionær, men det er i gjeld, ikke formue.

Skrevet

Det er skatteinntekter. En s s "vikarierende årsak"- et begrep det er gått inflasjon i.

En variant er "miljøgebyr". El-butikken her ved siden av tar miljøgebyr av ca 1000 solgte mobiltelefoner i året, og tar i mot ca 5 til resirkulering. Det er godt betalt. Oppå "miljøgebyret" kommer momsen til staten da.

Helt spinnvilt er dokumnetavgiften, niesa mi måtte låne penger for å betale den, i tillegg hadde hun lånt 100% av kjøpesummen. Det er en gåte hvordan våre politikere kan rettferdiggjøre hvilken evne dama plutslig har fått til å betale 25 000 i skatt. Hun er blitt millionær, men det er i gjeld, ikke formue.

Jeg kaster meg på og nevner omregistreringsavgift for biler. En jobb det tar 5 minutter (max) å gjennomføre, koster 5-15.000 kroner, på toppen av allerede hodeløse bilavgifter.

Skrevet

Jeg kaster meg på og nevner omregistreringsavgift for biler. En jobb det tar 5 minutter (max) å gjennomføre, koster 5-15.000 kroner, på toppen av allerede hodeløse bilavgifter.

Det er allerede moms på avgiftene også.

En motorsykkel med 4 hjul som brukes som traktor, koster 10 000 kr pluss 9500 kr i skatt pluss 25% moms oppå det hele.

En stakkar som tjener 10 000 i mnd må betale 2 700 kr i inntektsskatt på det. Vedkommende måte ringe til NRK og si at hun ikke hadde råd å betale TV-lisensen lenger, og at de kunne komme og hente den 15 år gamle TV-en hennes. Egentlig kan de komme hver uke, fordi hun kan få 10 gamle TVer gratis. Helt til jeg gjorde henne oppmerkesom på at hun kunne bytte TV med naboen som er like blakk hver 13. dag, og da kan de ikke kreve avgift. TVen må stå der i 14 dager før det utløses lisensavgift. Hun får ikke inn annet enn NRK veldig dårlig, fordi hun ikke har råd til parabol eller kabelTV.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...