Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært plaget med hyppige urinveisinfeksjoner etter at fikk ny partner for et år siden. Jeg har ikke klart å finne ut hvorfor jeg blir syk, men partneren min har lurt på om det skjer ved at bakterier smitter over fra munnen hans til mitt underliv. Infeksjonene har nemlig kommet de gangene vi har hatt munnsex mens han har vært forkjøla. Kan dette stemme, eller er det andre forklaringer som er mer sannsynlige?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221785-munnsex-og-urinveisinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mil1365380270

Urinveisinfeksjon skyldes bakterier, forkjølelse virus. Så de to tingene har i utgangspunktet ikke noe med hverandre å gjøre.

For å unngå urinveisinfeksjon skal du passe på å tømme blæren når du er på do, spesielt etter sex, og ikke bli kald på stumpen.

Merker du tilløp, drikk mye, gjerne appelsinjuice. Noen sverger til tranebær. Merker du ikke bedring, oppsøk lege og få antibiotika. Har du soppinfeksjon av og til, burde du ikke overdrive appelsinjuicen. Sukkeret gjør visst at du lettere får urinveisinfeksjon, så plutselig har du byttet ett problem med et annet :-)

Gjest Turbo Tuppa

Urinveisinfeksjon skyldes bakterier, forkjølelse virus. Så de to tingene har i utgangspunktet ikke noe med hverandre å gjøre.

For å unngå urinveisinfeksjon skal du passe på å tømme blæren når du er på do, spesielt etter sex, og ikke bli kald på stumpen.

Merker du tilløp, drikk mye, gjerne appelsinjuice. Noen sverger til tranebær. Merker du ikke bedring, oppsøk lege og få antibiotika. Har du soppinfeksjon av og til, burde du ikke overdrive appelsinjuicen. Sukkeret gjør visst at du lettere får urinveisinfeksjon, så plutselig har du byttet ett problem med et annet :-)

Er du sikker på at forkjølelse alltid skyldes virus? Når man har skikkelig grønn snørr som man ofte har når man er forkjøla så skyldes jo det bakterier?

mil1365380270

Er du sikker på at forkjølelse alltid skyldes virus? Når man har skikkelig grønn snørr som man ofte har når man er forkjøla så skyldes jo det bakterier?

Forkjølelse er virus. Kroppen prøver å beskytte seg mot viruset ved å lage snørr og tette igjen nesen din.

Trur ikke du får UVI av forkjølelsesvirus/bakterier, det vanligste er at bakterier fra endetarmen av noen årsak kommer inni urinveiene og på den måten lager en infeksjon.

Å tømme blæren etter sex er en måte å forebygge UVI. Eplesidereddik (utblandet i vann) skal visstnok også virke forebyggende.

Annonse

mil1365380270

Men det er da sånn at grønn-snørr=bakterier og blank-snørr=virus?

Jeg har lest at det er gjennomsiktig først, når kroppen pøser på for å motstå infeksjonen, og farget når opprenskningen pågår. Ekkelt tema ;-)

Kan hende forkjølelsen gjør at noen bakterier får spillerom til å angripe i nesen også, så det medfører det grønne? Vet ikke. Forkjølelse skyldes i hvert fall virus :-)

Jeg har lest at det er gjennomsiktig først, når kroppen pøser på for å motstå infeksjonen, og farget når opprenskningen pågår. Ekkelt tema ;-)

Kan hende forkjølelsen gjør at noen bakterier får spillerom til å angripe i nesen også, så det medfører det grønne? Vet ikke. Forkjølelse skyldes i hvert fall virus :-)

Grønt snørr = bakterieinfeksjon

I alle fall i følge det jeg har lært på sykepleierskolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...