Gå til innhold

Vanntynet oljemaling vs.oljemaling?

Anbefalte innlegg

Gjest husoppussing
Skrevet

Hva er forskjellen på disse? Jeg har fått anbud fra to ulike malefirma, og de ene foreslo vanntynnet oljemaling, de andre foreslo oljemaling. Gjelder på umalt panel. Jeg har i utgangspunktet fått anbefalt oljemaling

fordi 1) det er penest på panel 2) det er på sikt visstnok bedre for allergikere som meg, fordi det ikke avgir gasser annet enn akkurat de første dagene.

Hva ville dere valgt?

Fortsetter under...

Gjest Maling er gøy
Skrevet

Oljemaling er MYE penere på panel - uten tvil!! Så jeg ville valgt oljemaling.

Gjest prust
Skrevet

Jammen begge deler er oljemaling! De er bare ulikt bygd opp. Lurte bare på om noen av dere hadde erfaring med denne.

Her er linken:

http://jotun.no/www/no/20020050.nsf!OpenDatabase&mt=&l=no

Ja, vi malte et soverom med den malingen i vinter. Malte tak, vegger, dør og lister med den. Malingen var veldig god å arbeide med, og det var veldig enkelt å rengjøre hender og koster/ruller fordi en bare bruker vann + grønnsåpe.

Pass på at du kjøper riktig type kvistlakk til denne malingen. Jeg gjorde feil. Brukte oljeblandet kvistlakk en gang. Så kjøpte jeg vanntynnet kvistlakk (det anbefalte de på Jotun) og la over. Det som skjedde var at de to kvistlakkene reagerte med hverandre og dannet bobler, så jeg måtte pusse over alle flekkene med sandpapir og slipe ned boblene :-( Kjedelig.

Deretter var det heftgrunn. Den konsistensen var omtrent som rømme :-) Kjempelett å stryke ut. Så tok vi to lag med maling. Jeg brukte rulle - angrer litt, skulle heller brukt pensel.

Jeg likte malingen veldig godt. Det jeg IKKE liker, er at det fremdeles lukter inne på det rommet, etter mange uker. Tror vi var ferdige med å male i slutten av januar.

Skrevet

Ja, vi malte et soverom med den malingen i vinter. Malte tak, vegger, dør og lister med den. Malingen var veldig god å arbeide med, og det var veldig enkelt å rengjøre hender og koster/ruller fordi en bare bruker vann + grønnsåpe.

Pass på at du kjøper riktig type kvistlakk til denne malingen. Jeg gjorde feil. Brukte oljeblandet kvistlakk en gang. Så kjøpte jeg vanntynnet kvistlakk (det anbefalte de på Jotun) og la over. Det som skjedde var at de to kvistlakkene reagerte med hverandre og dannet bobler, så jeg måtte pusse over alle flekkene med sandpapir og slipe ned boblene :-( Kjedelig.

Deretter var det heftgrunn. Den konsistensen var omtrent som rømme :-) Kjempelett å stryke ut. Så tok vi to lag med maling. Jeg brukte rulle - angrer litt, skulle heller brukt pensel.

Jeg likte malingen veldig godt. Det jeg IKKE liker, er at det fremdeles lukter inne på det rommet, etter mange uker. Tror vi var ferdige med å male i slutten av januar.

Vannløselige malinger gasser i ukevis, noen ganger månedsvis. Alkydbasert gasser bare et døgn. Astmatikere anbefales alkyd.

Gjest prust
Skrevet

Vannløselige malinger gasser i ukevis, noen ganger månedsvis. Alkydbasert gasser bare et døgn. Astmatikere anbefales alkyd.

Jeg ble anbefalt vanntynnet oljemaling av Jotun fordi det var et barnerom. Var det logisk da?

Annonse

Skrevet

Jeg ble anbefalt vanntynnet oljemaling av Jotun fordi det var et barnerom. Var det logisk da?

Nei.

Men det er mange typer, både allergier og maling. Alle typer maling har produktark som forteller hva de inneholder, og graden av irriterende stoffer.

Hvis noen har latexallergi kan de ikke bruke latexmaling.

Alle malinger avgir gasser av ulike typer. Vannbasert maling inneholder ikke bare vann, men herdestoffer og eteriske oljer som kan irritere i ukevis. Noen alkydmalinger gasser også opptil et par uker. "Naturmalinger" er ikke nødvendigvis giftfrie heller, og kan være like allergiframkallende som andre. Forlang dokumentasjon.

Om vinteren er det tørkeproblem pga temperaturen ute og du trenger ekstra varme og lufting.

Det er ikke bare maling som gasser. F eks nye møbler, tepper og tapet gasser også.

Kanskje bør rom som som skal huse nyfødte males og innredes månedsvis før ungen skal sove der.

Skrevet

http://www.byggstart.no/nyhet_lesMelding.asp?pid=66

Ellers, vi brukte en annen, rimelig normal maling som ble anbefalt for sin mildhet og lave avgassing, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å huske hva den het.

Den var iallefall en drøm å male med, føltes helt ok selv på lite lukket rom, og ingen av oss har reagert på den (allergi, astma, eksem). Den kunne raskt males over (et par timer) og i det hele tatt, fryd og gammen.

Skal si fra om jeg kommer på åssen maling det var.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...