Gå til innhold

Demokrati i moskeen? Nix - Kvinnfolk forbudt, ingen stemmerett for noen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moskeen styres av 40 menn, en fra hver klan/familie, den eldste patriarken. Ingen av de er demokratisk valgt.

Bare 2 av 50 moskeer har kvinner i forsamlingen, resten er 100% menn.

Jeg vil da påstå at det skal være 40% kvinneandel der også for å få statsstøtte fra vår demoktratiske stat?

Ikke sant?

Hvordan kan det være mulig å unnta et så viktig organ fra det demokratiske samfunnet?

Er det mulig at vi nå står overfor et meget spennede oppgjør med en urimelig og grell praksis?

Islam kommer til å rakne fullstendig, kvinneundertrykking og kvinneforakt er jo en byggesten i denne kulturen, en bærende pilar.

Skrevet

Og selvsagt skal alle medlemmer ha stemmerett?

Og selvsagt skal det finnes vedtekter?

Ingen moskeer har vedtekter, så de som melder seg inn har ikke noe å lese i om betingelser, formål eller rettigheter/plikter.

Skrevet

Og naturligvis:

Alle de andre menighetene i alle andre religioner skal få samme betingelser.

Det vil unektelig føre til litt av hvert rundt om kring. I bibelbeltet her til lands er det ikke vanlig med demokrati, stemmerett og rettigheter for kvinner.

Skrevet

men står det noe om dette i norsk lov? -

Det vet jeg ikke, men det stilles strenge krav til andre foreninger, bl a handikappforeninger som får støtte. Der nytter det ikke å vri seg unna demokratiet, nylig kom strenge krav til kvinneandel, vedtekter, styresammensetninger, årsmøter, medlemsinformasjon og masse greier. Er ikke det i orden, får de ikke støtte. Basta. Jeg sitter midt oppe i det og vet snart "alt" om det. Et grusomt byråkrati med frister og krav i haugevis.

Skrevet

Det vet jeg ikke, men det stilles strenge krav til andre foreninger, bl a handikappforeninger som får støtte. Der nytter det ikke å vri seg unna demokratiet, nylig kom strenge krav til kvinneandel, vedtekter, styresammensetninger, årsmøter, medlemsinformasjon og masse greier. Er ikke det i orden, får de ikke støtte. Basta. Jeg sitter midt oppe i det og vet snart "alt" om det. Et grusomt byråkrati med frister og krav i haugevis.

Jeg tror du tuller litt litt nå. Jeg er med i denne foreningen - hva med den da? hehe

http://www.venstrekvinnelaget.no

Skrevet

Jeg tror du tuller litt litt nå. Jeg er med i denne foreningen - hva med den da? hehe

http://www.venstrekvinnelaget.no

Vel... hvis noen menn forlanger å bli medlem, så tror jeg ikke det kan nektes. Kravet til manns- eller kvinneandel ser ikke jeg kan fravikes på noen måte. Men et spørs om noen klager eller gjør noen med det.

Vi har jakta land og strand rundt etter kvinner som vil sitte i styrer, og det ser dårlig ut. Spørs hvordan det blir tatt opp når departementet får snusen i at vi ikke har kvinner nok. Vi kan ikke true dem heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...