Gå til innhold

Varsel om KRISE for hjemløse dyr!!!

Gjest Norge er blitt et U-land for katter

Anbefalte innlegg

Gjest Norge er blitt et U-land for katter
Skrevet

Antall hjemløse dyr i Norge øker drastisk og nå kan det bli enda verre pga grunnløs frykt for fugleinfluensa. Hvert år blir tusenvis av dyr kastet ut eller forlatt fordi det ikke lenger passer å ha dem. Verst går det ut over kattene. Dyrene blir overlatt til seg selv og går en vond tid i møte, med sult, kulde og sykdom.

Det offentlige har ingen hjelpetiltak og arbeidet er overlatt frivillige organisasjoner og personer. Antall dyr som trenger hjelp overgår langt de frivillige ressursene som finnes.

PRESSEMELDING fra dyrebeskyttelsen:

http://www.dyrebeskyttelsen.no/pressemeldinger/20051212_varsel_om_krise_for%20hjemløse%20dyr_pressemelding.shtml

Gjest storm i vannglass
Skrevet

Krisen er vel størst blant fjollete "dyrevenner".

Det er meget enkelt å avlive katteoverskuddet.

Skrevet

Jeg ser det er tilbud på haglpatroner. Men jeg tror ikke jeg ville like skyting i tettbygd strøk, så en mårfelle er vel bedre.

Gjest elialo
Skrevet

Trist å lese! Håper det blir satt igang skikkelig hjelpeapparat for disse kattene så kjapt som overhode mulig!!!

Skrevet

*Gjesp*

Finn på noe litt originalt å trolle med da, lillegutt. Du er kjedelig.

"..........................................."

Gjest togli
Skrevet

Trist lesning :-(

Hva kan man som enkeltpersoner gjøre, annet enn å oppfordre folk til å kastrere/sterilisere kattene sine?

Dette føles nesten litt håpløst...

Gjest Katten er et ørkendyr
Skrevet

Trist lesning :-(

Hva kan man som enkeltpersoner gjøre, annet enn å oppfordre folk til å kastrere/sterilisere kattene sine?

Dette føles nesten litt håpløst...

Folk trenger OPPLYSNING om hva som skjer med disse kattene. Folk trenger også EN ANNEN HOLDNING til dyrene.

Man kan SKRIVE til politikerne og MASE om å få til en skikkelig løsning for kattene. Her er mange adresser å skrive til:

http://dyrebeskyttelsen.no/portal/presskontakter.shtml#politiske_partier

Skriv også til PRESSEN og få dem til å vinkle sakene på riktig måte. Folk MÅ få vite NÅ:

http://dyrebeskyttelsen.no/portal/presskontakter.shtml#presse

Vi VIL IKKE være vitne til dette lenger:

http://www.hjelpesentralenforkatter.no/fakta.htm

Masse info å finne i denne tråden:

http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F6%2F2119.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D3013338&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D3014954

Et godt råd i disse fugleinfuensatider. Gi katten halsbånd med bjelle på. Halsbåndet MÅ selvsagt være elastisk. Våre 4 katter har nå fått på seg halsbånd med bjelle og klirrer rundt meg her... :-D

For noen HÆÆÆRLIGE dyr!!!

Skrevet

IKKE distanser deg er du snill!!!! Disse dyrene har det FORFERDELIG vondt...

Jeg har 3 av dem her hjemme og de var i samme forfatning som disse:

Prøv å forestille deg at DU var i denne situasjonen:

- INGEN bryr seg om deg

- Det er BITENDE kaldt

- Du FINNER INGEN mat og drikke

- Å finne et sted å slappe av eller ta deg en lur kan du BARE KAN DRØMME OM

- Det er ISKALDT å stå på bakken du må bytte ben å stå på

- DU blir JAGET og PLAGET

- DU blir SPARKET og SLÅTT

- Du FRYSER så FÆLT at det gjør UENDELIG VONDT I KROPPEN

- DU får FROSTSKADER

- DU får LUFTVEISSKADER

- DU har det RETT OG SLETT FULLSTENDIG FORFERDELIG

- DU ante ikke at det var mulig å ha det SÅ UENDELIG GRUSOMT

- DU LIDER langsomt

- DU blir FULLSTENDIG UTMATTET

- DU signer om og DØR

Synes DU VIRKELIG dette er noe å kimse av? Det synes IKKE jeg.

Noe å TENKE over:

http://www.vgb.no/6379/perma/28252/

Skrevet

Jeg ser det er tilbud på haglpatroner. Men jeg tror ikke jeg ville like skyting i tettbygd strøk, så en mårfelle er vel bedre.

Kjære DU! La oss heller være bedre enn søta bror. DE har en helt ANNEN holdning til katter.

SVERIGE er på DYRENES side:

http://www.nrk.no/underholdning/pa_dyrenes_side/2007781.html

Gjest togli
Skrevet

Folk trenger OPPLYSNING om hva som skjer med disse kattene. Folk trenger også EN ANNEN HOLDNING til dyrene.

Man kan SKRIVE til politikerne og MASE om å få til en skikkelig løsning for kattene. Her er mange adresser å skrive til:

http://dyrebeskyttelsen.no/portal/presskontakter.shtml#politiske_partier

Skriv også til PRESSEN og få dem til å vinkle sakene på riktig måte. Folk MÅ få vite NÅ:

http://dyrebeskyttelsen.no/portal/presskontakter.shtml#presse

Vi VIL IKKE være vitne til dette lenger:

Masse info å finne i denne tråden:

http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F6%2F2119.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D3013338&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D3014954

Et godt råd i disse fugleinfuensatider. Gi katten halsbånd med bjelle på. Halsbåndet MÅ selvsagt være elastisk. Våre 4 katter har nå fått på seg halsbånd med bjelle og klirrer rundt meg her... :-D

For noen HÆÆÆRLIGE dyr!!!

Takk for linker. Da skal jeg bidra litt jeg også...

Kattene mine har foreløpig aldri fanget fugl (så vidt jeg vet). Det er nok større sjanse for at de drar med seg en død fugl hjem og da funker jo bjella fint lite :-(

Skrevet

Takk for linker. Da skal jeg bidra litt jeg også...

Kattene mine har foreløpig aldri fanget fugl (så vidt jeg vet). Det er nok større sjanse for at de drar med seg en død fugl hjem og da funker jo bjella fint lite :-(

"Takk for linker. Da skal jeg bidra litt jeg også..."

SUPERT!!! Hva har du tenkt å bidra med? Hadde vært fint å følge deg! :)

"Kattene mine har foreløpig aldri fanget fugl (så vidt jeg vet). Det er nok større sjanse for at de drar med seg en død fugl hjem og da funker jo bjella fint lite :-( "

Foreløpig er det mest hysteri blandt folk, dette er IKKE kommet til Norge enda.

ALT hjelper!!! Løp og kjøp halsbånd med bjelle, da øker sikkerheten DRASTISK!!! Når vi faktisk får varsel om at dette ER i Norge kan man holde katten innendørs.

"- togli"

Lykke til togli! :-)

Skrevet

"Kattene mine har foreløpig aldri fanget fugl (så vidt jeg vet). Det er nok større sjanse for at de drar med seg en død fugl hjem og da funker jo bjella fint lite :-( "

ALT hjelper!!! Løp og kjøp halsbånd med bjelle, da øker sikkerheten DRASTISK!!! Når vi faktisk får varsel om at dette ER i Norge kan man holde katten innendørs.

"- togli"

Lurer virkelig på hvordan man skal få gjennomført dette med å holde utendørskatter inne, om det kommer til at vi må gjøre det.

Altså, med barn i huset som kanskje ikke tenker seg om så veldig når de farer gjennom døra på vei ut for å leke, greier de å passe på at pus, eller i vårt tilfelle; pusene, ikke følger etter dem?

Og hva med når det blir sommer og varmt, da kan man jo ikke ha vinduer og dører oppe!

Kanskje litt pessimistisk, men ja, jeg ser mørkt på dette.

Gjest togli
Skrevet

"- togli"

Jeg tenker å bidra med den oppfordring til myndighetene pr mail! Alle monner drar :-)

Når fugleviruset kommer får jeg ta stilling til hva jeg skal gjøre med kattene. Om det funker med bjelle får jeg kjøpe det. Må vi ha de innendørs får vi prøve dette. Problemet er at mine katter antagelig vil mistrives med bare å være inne. De elsker å leke utendørs :-(

Har du peiling på hvor lenge en slik epidemi vil kunne vare?

Skrevet

Lurer virkelig på hvordan man skal få gjennomført dette med å holde utendørskatter inne, om det kommer til at vi må gjøre det.

Altså, med barn i huset som kanskje ikke tenker seg om så veldig når de farer gjennom døra på vei ut for å leke, greier de å passe på at pus, eller i vårt tilfelle; pusene, ikke følger etter dem?

Og hva med når det blir sommer og varmt, da kan man jo ikke ha vinduer og dører oppe!

"Lurer virkelig på hvordan man skal få gjennomført dette med å

holde utendørskatter inne, om det kommer til at vi må gjøre det."

Våre katter har kattedør og de kan velge om de vil være ute eller inne.

De velger alle 4 faktisk helst å være inne, de går bare ut når de skal på do.

Selv på sommeren er de mest inne. Dette blir ikke noe problem for oss.

Hva mener du med at katten din er en utendørskatt? Hvor ofte er den inne?

Kommer den inn for å spise, drikke og sove eller gjør den alt dette ute?

Prøv å holde katten mer og mer innendørs. Hvis den fikk velge, ville den

nok helst valgt å være inne. Katten er et ørkendyr og trives best i varme,

tørre omgivelser. Nå er det jo snø og kuldegrader!!! Har du en kjeller (med varme)

eller et rom den kan være på å slappe av og få ordentlig ro og fred rundt

seg? LAG EN SPENNENDE ATMOSFÆRE for katten hvor den kan klatre litt, jakte på

dinglende leker, spise, bruke kattetoalett. Den må nok vennes til dette, hvis

den er vant til å være mye ute og blir nok litt forvirret i begynnelsen, men

den vil like det etterhvert hvis miljøet inne er godt for den. La den få

ordentlig ro på seg til å venne seg til dette. Gi den GODBITER og MASSE KOS!!!

"Altså, med barn i huset som kanskje ikke tenker seg om så veldig når de farer

gjennom døra på vei ut for å leke, greier de å passe på at pus, eller i vårt

tilfelle; pusene, ikke følger etter dem?"

Sett deg ned og fortell barna dine ORDENTLIG om at nå er det VIKTIG at dere

hjelper til med å holde katten inne, fortell hvorfor dette er viktig så de

forstår. Dette er en grensesetting akkurat som alle andre grenser

som de må lære. Barna lærer i tillegg å bli ANSVARSFULLE!!! ;-)

Skjer det at katten smetter ut, er det viktig at den har halsbånd med bjelle

for da er sjansen MINIMAL for at den skal få tak i fugler. Om katten faktisk

får tak i en fugl, skal det UENDELIG MYE VIRUS til for at vi mennesker skal bli

smittet. INGEN mennesker er blitt smittet av dette enda. HUSK det!!! MEN er

PUS så uheldig å bli smittet, ta den med til dyrelegen!!!

"Og hva med når det blir sommer og varmt, da kan man jo ikke ha vinduer og

dører oppe!"

Har du et eget rom eller en kjeller som pus kan være i når dere skal ha oppe

vinduer og dører? Det blir EKSTRA JOBB for dere med katt for en periode, men

HUSK DETTE VARER IKKE EVIG. DET GÅR OVER!!!

"Kanskje litt pessimistisk, men ja, jeg ser mørkt på dette."

Dette er altså IKKE SÅ MØRKT som du tror!!! :-) Om pessimisme: Livet er hva

tankene dine gjør det til!

"- Lurveline "

LYKKE TIL! :-)

Skrevet

Jeg tenker å bidra med den oppfordring til myndighetene pr mail! Alle monner drar :-)

Når fugleviruset kommer får jeg ta stilling til hva jeg skal gjøre med kattene. Om det funker med bjelle får jeg kjøpe det. Må vi ha de innendørs får vi prøve dette. Problemet er at mine katter antagelig vil mistrives med bare å være inne. De elsker å leke utendørs :-(

Har du peiling på hvor lenge en slik epidemi vil kunne vare?

"Jeg tenker å bidra med den oppfordring til myndighetene pr mail! Alle monner drar :-)"

Så FANTASTISK!!! Legger du teksten ut her så vi kan lese den? :)

"Når fugleviruset kommer får jeg ta stilling til hva jeg skal gjøre med kattene. Om det funker med bjelle får jeg kjøpe det."

Det er bedre å være føre var enn etter snar... Hva med å springe å kjøpe halsbånd NUH?

"Må vi ha de innendørs får vi prøve dette. Problemet er at mine katter antagelig vil mistrives med bare å være inne. De elsker å leke utendørs :-("

Det er en tilvenningssak som den sikkert setter pris på hvis den får det rette miljøet den kan trives i inne. GODBITER og MASSE KOS hjelper...

"Har du peiling på hvor lenge en slik epidemi vil kunne vare?

Det varierer, men det varer ikke evig heldigvis.

- togli"

Skrevet

"- togli"

"Foreløpig er det mest hysteri blandt folk, dette er IKKE kommet til Norge enda."

Nå var et jo faktisk også tre katter som hadde fått fugleinfluensaen, men som hadde blitt helt friske igjen. Er ikke sikker på hvor i verden det var.

".............................................."

Gjest togli
Skrevet

Ditto...

Skrevet

"Foreløpig er det mest hysteri blandt folk, dette er IKKE kommet til Norge enda."

Nå var et jo faktisk også tre katter som hadde fått fugleinfluensaen, men som hadde blitt helt friske igjen. Er ikke sikker på hvor i verden det var.

".............................................."

Ja, var det ikke et par katter i Tyskland og en i Øst Europa en eller annen plass. FLOTT at de ble friske!!! :-)

Med SÅ FÅ katter (3 stk) som er blitt smittet til nå i hele Europa, frykter jeg IKKE noen katastofe her i landet. Kattene er mer motstandsdyktige for dette viruset enn fugler er og at mennesker får det er minimal risiko.

Nyttig INFO her:

http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=223&oid=0&e=0&trg=ContentArea_4322&ContentArea_4322=4336:56646::0:5258:1:4320;4321;4322;::10:0:0>Folkehelseinstituttet,%20

Skrevet

Ja, var det ikke et par katter i Tyskland og en i Øst Europa en eller annen plass. FLOTT at de ble friske!!! :-)

Med SÅ FÅ katter (3 stk) som er blitt smittet til nå i hele Europa, frykter jeg IKKE noen katastofe her i landet. Kattene er mer motstandsdyktige for dette viruset enn fugler er og at mennesker får det er minimal risiko.

Nyttig INFO her:

http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=223&oid=0&e=0&trg=ContentArea_4322&ContentArea_4322=4336:56646::0:5258:1:4320;4321;4322;::10:0:0>Folkehelseinstituttet,%20

Det var vel en som døde av det, før det sto om disse tre som ble friske, hvis jeg ikke husker feil.

"..............................................."

Skrevet

"Lurer virkelig på hvordan man skal få gjennomført dette med å

holde utendørskatter inne, om det kommer til at vi må gjøre det."

Våre katter har kattedør og de kan velge om de vil være ute eller inne.

De velger alle 4 faktisk helst å være inne, de går bare ut når de skal på do.

Selv på sommeren er de mest inne. Dette blir ikke noe problem for oss.

Hva mener du med at katten din er en utendørskatt? Hvor ofte er den inne?

Kommer den inn for å spise, drikke og sove eller gjør den alt dette ute?

Prøv å holde katten mer og mer innendørs. Hvis den fikk velge, ville den

nok helst valgt å være inne. Katten er et ørkendyr og trives best i varme,

tørre omgivelser. Nå er det jo snø og kuldegrader!!! Har du en kjeller (med varme)

eller et rom den kan være på å slappe av og få ordentlig ro og fred rundt

seg? LAG EN SPENNENDE ATMOSFÆRE for katten hvor den kan klatre litt, jakte på

dinglende leker, spise, bruke kattetoalett. Den må nok vennes til dette, hvis

den er vant til å være mye ute og blir nok litt forvirret i begynnelsen, men

den vil like det etterhvert hvis miljøet inne er godt for den. La den få

ordentlig ro på seg til å venne seg til dette. Gi den GODBITER og MASSE KOS!!!

"Altså, med barn i huset som kanskje ikke tenker seg om så veldig når de farer

gjennom døra på vei ut for å leke, greier de å passe på at pus, eller i vårt

tilfelle; pusene, ikke følger etter dem?"

Sett deg ned og fortell barna dine ORDENTLIG om at nå er det VIKTIG at dere

hjelper til med å holde katten inne, fortell hvorfor dette er viktig så de

forstår. Dette er en grensesetting akkurat som alle andre grenser

som de må lære. Barna lærer i tillegg å bli ANSVARSFULLE!!! ;-)

Skjer det at katten smetter ut, er det viktig at den har halsbånd med bjelle

for da er sjansen MINIMAL for at den skal få tak i fugler. Om katten faktisk

får tak i en fugl, skal det UENDELIG MYE VIRUS til for at vi mennesker skal bli

smittet. INGEN mennesker er blitt smittet av dette enda. HUSK det!!! MEN er

PUS så uheldig å bli smittet, ta den med til dyrelegen!!!

"Og hva med når det blir sommer og varmt, da kan man jo ikke ha vinduer og

dører oppe!"

Har du et eget rom eller en kjeller som pus kan være i når dere skal ha oppe

vinduer og dører? Det blir EKSTRA JOBB for dere med katt for en periode, men

HUSK DETTE VARER IKKE EVIG. DET GÅR OVER!!!

"Kanskje litt pessimistisk, men ja, jeg ser mørkt på dette."

Dette er altså IKKE SÅ MØRKT som du tror!!! :-) Om pessimisme: Livet er hva

tankene dine gjør det til!

"- Lurveline "

LYKKE TIL! :-)

"Hva mener du med at katten din er en utendørskatt? Hvor ofte er den inne? Kommer den inn for å spise, drikke og sove eller gjør den alt dette ute? Prøv å holde katten mer og mer innendørs."

De er ute når de gjør ifra seg og ofte er de ute i flere timer (selvvalgt). De sover, spiser og drikker inne og er også inne om natten.

"Hvis den fikk velge, ville den nok helst valgt å være inne. Katten er et ørkendyr og trives best i varme, tørre omgivelser. Nå er det jo snø og kuldegrader!!!"

Jahh..., nå er det Norsk! skogkatt i disse to og de kommer nok absolutt ikke til å trives inne når det blir sommer og varmt, full av pels som de er!

"Har du en kjeller (med varme) eller et rom den kan være på å slappe av og få ordentlig ro og fred rundt seg?"

Nei, det har jeg ikke.

"LAG EN SPENNENDE ATMOSFÆRE for katten hvor den kan klatre litt, jakte på dinglende leker, spise, bruke kattetoalett. Den må nok vennes til dette, hvis den er vant til å være mye ute og blir nok litt forvirret i begynnelsen, men den vil like det etterhvert hvis miljøet inne er godt for den. La den få ordentlig ro på seg til å venne seg til dette. Gi den GODBITER og MASSE KOS!!!""

De har det spennende nok her inne, med klorestativ, leker, mat og kattedo, men som jeg skrev ovenfor, dette er ikke en katt som trives best i varmen, tvert imot!

Godbiter og kos får de i massevis nå også.

"Sett deg ned og fortell barna dine ORDENTLIG om at nå er det VIKTIG at dere hjelper til med å holde katten inne, fortell hvorfor dette er viktig så de forstår. Dette er en grensesetting akkurat som alle andre grenser som de må lære. Barna lærer i tillegg å bli ANSVARSFULLE!!! ;-)"

Jeg lurer virkelig på én ting, har du barn selv?

Jo da, man kan fortelle barna hvor viktig dette er, men barn er jo barn og ofte "glemmer" de seg bort.

"Skjer det at katten smetter ut, er det viktig at den har halsbånd med bjelle for da er sjansen MINIMAL for at den skal få tak i fugler. Om katten faktisk får tak i en fugl, skal det UENDELIG MYE VIRUS til for at vi mennesker skal bli smittet. INGEN mennesker er blitt smittet av dette enda. HUSK det!!! MEN er PUS så uheldig å bli smittet, ta den med til dyrelegen!!!"

I utgangspunktet er jeg helt i mot å bruke bjelle på katt, da dette ødelegger for jaktingen deres, men om det blir nødvendig, så skal jeg selvsagt ta dette opp til vurdering igjen;o)

"Har du et eget rom eller en kjeller som pus kan være i når dere skal ha oppe vinduer og dører? Det blir EKSTRA JOBB for dere med katt for en periode, men HUSK DETTE VARER IKKE EVIG. DET GÅR OVER!!!"

Nei, jeg har ikke noe rom som jeg kan ha de på.

"Dette er altså IKKE SÅ MØRKT som du tror!!! :-) Om pessimisme: Livet er hva tankene dine gjør det til!"

Mulig det...

Fortsatt litt pessimist;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...