Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, enig. Syting hjelper ikke om ikke det gjøres noe aktivt.

Det er alt for mye snakk, og lite handling. Karita (gift og skilt) Bekkemellem Ohrheim, snakker mye om likestilling, og har gjort det til sin markedsføringssak. Uten at (iallfall) jeg har sett for mye til resultatene.

Likestillingskonferanser med 90% oppmøtte kvinner og 10% menn, holder liksom ikke.

Full likestilling har vi ikke, og er nok ikke oppnålig, mm vi definerer klart og tydlig, hva vi mener, og vil med det.

"Full likestilling har vi ikke, og er nok ikke oppnålig, mm vi definerer klart og tydlig, hva vi mener, og vil med det."

Som sagt før - full likestilling mellom to forskjellige kjønn er en tullete idé. Som flisa sier, så er likeverd det eneste realistiske - og det innebærer nok det aller meste av det de aller fleste måtte ønske.

Hva er det som er så forferdelig kvinnediskriminerende i dag, da? Her til lands, mener jeg?

"........................................."

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

27

• flisa

13

• Goliath

3

• mil1365380270

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest printa
Skrevet

"Full likestilling har vi ikke, og er nok ikke oppnålig, mm vi definerer klart og tydlig, hva vi mener, og vil med det."

Som sagt før - full likestilling mellom to forskjellige kjønn er en tullete idé. Som flisa sier, så er likeverd det eneste realistiske - og det innebærer nok det aller meste av det de aller fleste måtte ønske.

Hva er det som er så forferdelig kvinnediskriminerende i dag, da? Her til lands, mener jeg?

"........................................."

Kvinnene har riktignok vunnet mange kamper i nyere tid. Men statistikken viser at det ennå er et stykke igjen til mann og kvinne står på like fot.

Menn tjener eksempelvis bedre enn kvinner. Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) så tjener heltidsansatte menn ca. 4.000 kroner mer per måned enn kvinner. Kvinners lønn utgjør bare 86 prosent av menns lønn. Men utviklingen har gått i riktig retning. I 1960 hadde kvinner bare 60 prosent av lønna til menn.

Nå er det mange årsaker til lønnsforskjellene. Det viser seg at menn jobber mer enn kvinner. Menn har mer overtid, men de får også utbetalt mer og større bonuser. Dessuten er det flere kvinner enn menn som jobber deltid.

Statistikken fra SSB sier ikke noe om hvorvidt kvinners overvekt av deltidsjobbing er en ønsket situasjon, eller om det er en praktisk ordning i familier der det vanligvis er mannen som har den fyldigste lønningsposen.

Norske kvinner er blant verdens mest yrkesaktive. Men så mye som 43 prosent av kvinnene jobbet deltid i 2004. Bare 13 prosent menn jobbet deltid. Deltidsprosenten for kvinner har riktignok gått ned fem prosentpoeng de siste 15 åra. Men fortsatt er altså forskjellen stor når det gjelder deltidsarbeid mellom menn og kvinner.

Og hvis vi trodde at kvinner også var likestilte i hjemmet, så må vi tro om igjen. Kvinner bruker riktignok mindre tid på husholdsarbeid enn før. De tretti siste åra har tida gått ned fra 6 timer til knapt 4 timer per dag. Men mannen bruker bare 2 timer og 40 minutter per dag på husholdsarbeid.

Nei, vi snakker ikke om "full likestilling mellom kjønnene, hvilket er en umulighet. Men ja, vi snakker om at de kvinner som vil, må få tilgang til lederjobber/viktige verv, på tross av at de er kvinner. Og ikke bli kalt "brautende", fordi de ikke er menn.

Der har vi et stykke å gå.

Er vi ikke enig?

Skrevet

Kvinnene har riktignok vunnet mange kamper i nyere tid. Men statistikken viser at det ennå er et stykke igjen til mann og kvinne står på like fot.

Menn tjener eksempelvis bedre enn kvinner. Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) så tjener heltidsansatte menn ca. 4.000 kroner mer per måned enn kvinner. Kvinners lønn utgjør bare 86 prosent av menns lønn. Men utviklingen har gått i riktig retning. I 1960 hadde kvinner bare 60 prosent av lønna til menn.

Nå er det mange årsaker til lønnsforskjellene. Det viser seg at menn jobber mer enn kvinner. Menn har mer overtid, men de får også utbetalt mer og større bonuser. Dessuten er det flere kvinner enn menn som jobber deltid.

Statistikken fra SSB sier ikke noe om hvorvidt kvinners overvekt av deltidsjobbing er en ønsket situasjon, eller om det er en praktisk ordning i familier der det vanligvis er mannen som har den fyldigste lønningsposen.

Norske kvinner er blant verdens mest yrkesaktive. Men så mye som 43 prosent av kvinnene jobbet deltid i 2004. Bare 13 prosent menn jobbet deltid. Deltidsprosenten for kvinner har riktignok gått ned fem prosentpoeng de siste 15 åra. Men fortsatt er altså forskjellen stor når det gjelder deltidsarbeid mellom menn og kvinner.

Og hvis vi trodde at kvinner også var likestilte i hjemmet, så må vi tro om igjen. Kvinner bruker riktignok mindre tid på husholdsarbeid enn før. De tretti siste åra har tida gått ned fra 6 timer til knapt 4 timer per dag. Men mannen bruker bare 2 timer og 40 minutter per dag på husholdsarbeid.

Nei, vi snakker ikke om "full likestilling mellom kjønnene, hvilket er en umulighet. Men ja, vi snakker om at de kvinner som vil, må få tilgang til lederjobber/viktige verv, på tross av at de er kvinner. Og ikke bli kalt "brautende", fordi de ikke er menn.

Der har vi et stykke å gå.

Er vi ikke enig?

Hvor langt vi har igjen, vet jeg ikke. Men jeg er neppe uenig i at det er litt igjen på enkelte områder.

Dette med lønnsforskjellene blir vanskelig å ta helt seriøst, så lenge man ikke ser på annet enn tall og timer. Hvis f.eks flere menn enn kvinner er direktører, så sier det seg selv at gjennomsnittslønnen for menn vil bli høyere. Det er så lett å se seg blind på statistikk, og altfor mange lager kjepphester og kampsaker ut av tall de egentlig ikke har god nok oversikt over. Sånt er dumt.

"......................................"

Gjest printa
Skrevet

Hvor langt vi har igjen, vet jeg ikke. Men jeg er neppe uenig i at det er litt igjen på enkelte områder.

Dette med lønnsforskjellene blir vanskelig å ta helt seriøst, så lenge man ikke ser på annet enn tall og timer. Hvis f.eks flere menn enn kvinner er direktører, så sier det seg selv at gjennomsnittslønnen for menn vil bli høyere. Det er så lett å se seg blind på statistikk, og altfor mange lager kjepphester og kampsaker ut av tall de egentlig ikke har god nok oversikt over. Sånt er dumt.

"......................................"

Jeg er kvinne, og syns sånt er viktig og nyttig informasjon. Du er mann, og syns det er dumt.;-)

God natt kompiz. (Godt ment) Ble bare så trett.

Skrevet

Jeg er kvinne, og syns sånt er viktig og nyttig informasjon. Du er mann, og syns det er dumt.;-)

kvinner sover sikkert mer også - LOL

Skrevet

Neida, jeg synes ikke det er dum informasjon. Det er bare feil informasjon, og den blir brukt feil. Det blir litt som å sammenlikne 200 samer i oslo med 100 i mo i rana, og så si at "sametettheten" er større på sistnevnte sted.

Hvis kvinner og menn hadde hatt nøyaktig de samme jobbene, så måtte gjennomsnittslønnen selvfølgelig vært lik. Men slik er det neppe. Det er f.eks sannsynligvis flere menn som vil ønske seg høy direktørstillinger enn kvinner, og flere kvinner som vil ønske å bli sykepleiere.

".............................................."

Gjest printa
Skrevet

Neida, jeg synes ikke det er dum informasjon. Det er bare feil informasjon, og den blir brukt feil. Det blir litt som å sammenlikne 200 samer i oslo med 100 i mo i rana, og så si at "sametettheten" er større på sistnevnte sted.

Hvis kvinner og menn hadde hatt nøyaktig de samme jobbene, så måtte gjennomsnittslønnen selvfølgelig vært lik. Men slik er det neppe. Det er f.eks sannsynligvis flere menn som vil ønske seg høy direktørstillinger enn kvinner, og flere kvinner som vil ønske å bli sykepleiere.

".............................................."

"Hvis kvinner og menn hadde hatt nøyaktig de samme jobbene, så måtte gjennomsnittslønnen selvfølgelig vært lik"

Feil svar!

Det er ikke en selvfølge. Menn og kvinner har ikke lik lønn i dag, selv om de har de samme jobbene. En kvinne og en mann i fylkeskommunen, eksempelvis i utdanningssektoren, kan tjene forskjellig, selv om de er ansatt etter de samme premissene.

Skillet er markert der mannen jobber som konsulent for "tømrerfag" og kvinnen som konsulent for "helsefag".

;-)

Skrevet

"Hvis kvinner og menn hadde hatt nøyaktig de samme jobbene, så måtte gjennomsnittslønnen selvfølgelig vært lik"

Feil svar!

Det er ikke en selvfølge. Menn og kvinner har ikke lik lønn i dag, selv om de har de samme jobbene. En kvinne og en mann i fylkeskommunen, eksempelvis i utdanningssektoren, kan tjene forskjellig, selv om de er ansatt etter de samme premissene.

Skillet er markert der mannen jobber som konsulent for "tømrerfag" og kvinnen som konsulent for "helsefag".

;-)

Jeg sa "de måtte" være, som i at det er et selvfølge at de skal være det.

Forøvrig er det vel ingen lønnsforskjeller mellom en mannlig og en kvinnelig sykepleier, f.eks. Og du kan ikke sammenlikne tømrerdag og sykepleieryrket - det er ingenting som tilsier at de to yrkene må ha samme lønnsnivå (sistnevnte varierer med markedet, bl.a).

"........................................"

Gjest abrahamsen
Skrevet

Sammenligner han Siv Jensen med Gro Harlem Brundtland??? Kan ikke tenke meg to som er mer ulik enn de. Heldigvis for Gro...

Skrevet

Sammenligner han Siv Jensen med Gro Harlem Brundtland??? Kan ikke tenke meg to som er mer ulik enn de. Heldigvis for Gro...

Heh-heh...spør du meg, går heller fornærmelsen andre veien. Jeg hadde tatt ti av siv jensen fremfor en halv gro.

"..............................................."

Skrevet

Og maggie tacher - alle spiller på det maskuline sa han. teite fyrn

Gjest slæng
Skrevet

Jeg syns vi skal hoppe og drite i hva menn syns om kvinners "stilling" i samfunnet - hvem sier at DE bestemmer standarden? Det er bedre å være 100% kvinne og gjøre ting på kvinners vis (om DET er en måte) enn å prøve å etterligne menn.

Menn skal være 100% menn og kvinner 100% kvinner -vi behøver ikke ligne hverandre i det hele tatt - bare være frie nok til å være oss selv fullt ut!

Veldig forenkling av virkeligheten det der da flisa.

Det er da mer komplekst enn at man skal tørre og være 100% kvinne eller mann.

Dummeste jeg har hørt på lenge...

Skrevet

Heh-heh...spør du meg, går heller fornærmelsen andre veien. Jeg hadde tatt ti av siv jensen fremfor en halv gro.

Enig med du - og de brukte en filmsnutt av Siv som dro av seg hjelmen og bustet til håret sitt - hun hadde skinnjakke og hadde sittet på en MC - det var da vel for fanken sexy - ikke maskulint

Skrevet

Veldig forenkling av virkeligheten det der da flisa.

Det er da mer komplekst enn at man skal tørre og være 100% kvinne eller mann.

Dummeste jeg har hørt på lenge...

som hva da ?dummere å si at det er dumt - enn å si hva du tenker om saken. :)

Gjest abrahamsen
Skrevet

He he, ja om du tenker på utseende kanskje, og hvis det er snakk om å "ta" noen. (Jeg ville ikke tatt noen av de, kanskje først og fremst fordi jeg er dame selv, men ...)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det kommer helt an på hva man mener ER målet - jeg mener at målet er nådd -vi HAR likestilling - bare vi tør å ta den! :)

Nei, målet er ikke nådd før vi får lik lønn for likt arbeid.

Målet er ikke nådd før man slutter å spørre kvinner på intevju om de har tenkt å få barn.

Når det gjelder på hjemmebane har jeg gitt opp for lenge siden:)

Den kampen er for stri og jeg orker ikke å kjempe.

Skrevet

Nei, målet er ikke nådd før vi får lik lønn for likt arbeid.

Målet er ikke nådd før man slutter å spørre kvinner på intevju om de har tenkt å få barn.

Når det gjelder på hjemmebane har jeg gitt opp for lenge siden:)

Den kampen er for stri og jeg orker ikke å kjempe.

Jeg vil ikke fortelle engang hvordan jeg har det hjemme -du ville blitt så grønn! :)

Du har helt rett - lønnskampen gjenstår - men den er mest opp til oss selv å få rettet opp på.

amerikafareren
Skrevet

Det er vel kvinnedagen i dag. Og en slik uttalelse er bare en kvittering på hvor seriøst kvinner i dette landet blir oppfattet, om de oppfører seg litt utenfor "normalen" av hva en enkel mann forventer. Hah!

Og vi er fornøyd med likestillingen her til lands?

Dagens kvinner lurer seg sjøl hvis de tror at et samfunn med like muligheter for kvinner og menn automatisk har ført til (eller vil føre til) likestilling mellom kjønnene. Det er fortsatt både mange, og til dels store, forskjeller mellom kjønnene.

Fortsatt er abortnemda i overvekt av menn. Mannlige biskoper uttrykker at de ikke vil ha kvinnelige. Menn tjener bedre enn kvinner i arbeidslivet. Kvinner jobber mer i deltidsstillinger enn menn.

Er vi stolt?

Det positive er at kvinner topper statistikken når det gjelder høyere utdanning. Men, hvorfor studerer så mange kvinner? Er det fordi de har mistet en tidligere jobb, eller fordi de er arbeidsledige, og heller tar utdanning for å ha noe meningsfyllt å gjøre?

Vi kan håpe at disse kvinnene i fremtiden vil fylle lederstillinger, men jeg tror det er og forblir en drøm, om vi ser oss fornøyd med dagens situasjon.

Mye viktig arbeid er gjort for kvinnen siden 70 tallet, men JENTER, vi har enda en lang vei å gå.

Jeg stemmer ikke FRP, men jeg stemmer gjerne på jenter som snakker og ter seg som menn i Regjeringslokalene.

Gratulerer med dagen!

Bra skrevet;)

Det skremmer meg når unge jenter i dag tror at vi er i mål, vi har langt igjen. Stå på jenter.

Gjest liede
Skrevet

Siv svarte faktisk selv på spørsmål om likheten med Gro i et intervju denne uken en gang. Hun svarte rødmende at hun hadde sett klipp av seg selv i debattprogram hvor hun forsto hvorfor folk dro sammenligningen.

Men han gubben du snakker om er helt på bærtur!

Skrevet

Jeg må vel si meg omvendt enig med deg her:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...