Gå til innhold

Klær i begravelse

Anbefalte innlegg

Gjest modific
Skrevet

Skal desverre i begravelse til min bestefar på fredag. Og har nesten ikke vært i begravelser før, ikke til noen nærme iallefall. Så hva skal en ha på seg? Er det vanlig å være "pyntet"?

Pen svart bukse og en slags topp/bluse? Eller skal jeg ha skjørt? Kan vel ikke ha genser med høy hals liksom.

Og går det greit med en (lys)blå kåpe? Har ikke svart kåpe, men kan sikkert få låne en..

Det er selve begravelsen og slikt etterpålag etterpå.

Skrevet

Gå med det du har, ville nok holdt meg til "mørke" farger, men lyseblå kåpe holder lenge det...

verre om du stilte i knallgult eller rødt:-)

ingen lett dag du har foran deg, jeg griner alltid i bøtter og spann i begravelser, huffameg...

*støtteklem*

Skrevet

I dag går folk i hva som helst ser det ut som.

Jeg så noen som bar kiste, og følget så ut som et tivoli. Alle hadde ulike klær, bare en i mørk dress.

Skrevet

Gå med det du har, ville nok holdt meg til "mørke" farger, men lyseblå kåpe holder lenge det...

verre om du stilte i knallgult eller rødt:-)

ingen lett dag du har foran deg, jeg griner alltid i bøtter og spann i begravelser, huffameg...

*støtteklem*

ja og i bryllup

Skrevet

Ta på deg hva du føler for. Jeg tror ingen reagerer på hva noen har på seg.

Men som sheba sier, hold deg unna de mest fargerike klærne siden du er en fra nær familie.

Gjest abrahamsen
Skrevet

I dag går folk i hva som helst ser det ut som.

Jeg så noen som bar kiste, og følget så ut som et tivoli. Alle hadde ulike klær, bare en i mørk dress.

JEG syns det passer seg best med mørkle klær og ville nok lånt meg en mørk kåpe istedenfor den lyse blå.

Barn og ung ungdom kan godt ha litt farger.

Gjest abrahamsen
Skrevet

JEG syns det passer seg best med mørkle klær og ville nok lånt meg en mørk kåpe istedenfor den lyse blå.

Barn og ung ungdom kan godt ha litt farger.

:o)

Skrevet

ja og i bryllup

hva med fiolillahimmelblå??

hahahaha:-)

i bryllup mener jeg, ikke begravelse, eller rosaminttypeting?

Skrevet

Trenger ikke være for pyntet. Finbukse passer bra, skjørt også.

Skrevet

Ta på deg hva du føler for. Jeg tror ingen reagerer på hva noen har på seg.

Men som sheba sier, hold deg unna de mest fargerike klærne siden du er en fra nær familie.

Døh.

Jeg har alltid lurt på det der med åpen kiste, og hvorfor noen skulle ønske det.

For meg virker det som en bizarr forestilling. Hvem vil se et lik?

Gjest c-lin
Skrevet

Jeg ville tatt på meg noe pent, men ikke for lyse klær. Den eldre generasjonen reagerer ofte på lyse og farverike klær i begravelser, og jeg ville ikke kle meg "respektløst" på en slik dag.

Skrevet

Døh.

Jeg har alltid lurt på det der med åpen kiste, og hvorfor noen skulle ønske det.

Det er vel ingen som har åpen begravelse her men jeg vet at amerikanerne ofte gjør det.

Jeg fikk veldig rare tanker da faren min døde, jeg synes han var så fin i kista at jeg ønsket nesten at alle i begravelsen skulle ha sett ham og fått tatt et skikkelig farvel.

Men jeg synes absolutt at det skal være fritt valg å se liket. Så jeg er ikke for åpen kiste i begravelsen :o)

Skrevet

hva med fiolillahimmelblå??

hahahaha:-)

i bryllup mener jeg, ikke begravelse, eller rosaminttypeting?

jeg mente grininga - jeg griner i begge.

Skrevet

Og jeg griner ikke i begravelser. Jeg holder det tilbake for jeg er så redd at hvis jeg starter så tar det helt av.

Men jeg griner av nesten alt annet da. "Ja vi elsker" på 17.mai f.eks.

Skrevet

Og jeg griner ikke i begravelser. Jeg holder det tilbake for jeg er så redd at hvis jeg starter så tar det helt av.

Men jeg griner av nesten alt annet da. "Ja vi elsker" på 17.mai f.eks.

Jeg holdt på å revne i begravelsen til tanta mi. I Sverige går alle frem med en rose, legger på kisten og tar sitt eget lille personlige farvel. Det var så vakkert - og så grusomt!

Skrevet

Døh.

Det blir jo opp til de nærmeste pårørende syns jeg.

Jeg ville ikke reagert negativt på åpen kiste, men man kan jo advare på forhånd, og sette et klokkeslett fra - til når kista vil være åpen. Så kan de som ikke vil se, styre unna. Det er ikke vanlig her i norge, men jeg kjenner til begravelser der det var åpen kiste her i landet også. Men man må være forberedt på endel negativ respons..

Mrs. Wallace
Skrevet

Kle deg pent, men dempet og enkelt.

Med andre ord: Du trenger ikke bruke svart, men fargene bør være rolige. Om du har bukse eller skjørt er opp til deg, men unngå olabukser og miniskjørt, og altfor elleville mønstre.

Skrevet

Jeg og:-)

men det er vel ikke noe problem:-)

griner selv når jeg er glad samt trist...

Gjest abrahamsen
Skrevet

Det er vel ingen som har åpen begravelse her men jeg vet at amerikanerne ofte gjør det.

Jeg fikk veldig rare tanker da faren min døde, jeg synes han var så fin i kista at jeg ønsket nesten at alle i begravelsen skulle ha sett ham og fått tatt et skikkelig farvel.

Men jeg synes absolutt at det skal være fritt valg å se liket. Så jeg er ikke for åpen kiste i begravelsen :o)

Nei man bør iallefall vite at det er åpen kiste slik at man kan evt sette seg langt bak eller la være å gå inn dersom man ønsker det.

Skrevet

Jeg holdt på å revne i begravelsen til tanta mi. I Sverige går alle frem med en rose, legger på kisten og tar sitt eget lille personlige farvel. Det var så vakkert - og så grusomt!

Nå skjønner hvorfor assistenten min løp ut og kjøpte tre champagnefargede roser så jeg kunne legge i kista.

Jeg hadde aldri fikset at alle skulle gått fram til kista og gjort det. Jeg flippet nesten ut da et par stykker gikk fram og tok på kista. Altså, ikke fordi jeg ikke likte det men fordi jeg synes det var så respektfullt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...