Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Cecilie (34) har cystisk fibrose. Hun har fått transplantasjon av lunger èn gang - noe som viste seg å ikke være vellykket - og trenger ny transplantasjon nå om hun skal overleve. Sykehuset mener at hun har fått sin sjanse, og har så å si sendt henne hjem for å dø. Hun sier hun har ett år, kanskje to, igjen å leve.

Les mer om Cecilie her http://www.chihuahuaprat.com/index.php?option=com_content&task=view&id=65&Itemid=91

Gjest helse-Norge !
Skrevet

Huff ja det er mange tragedier i rike Norge .....

Det er så mange innsamlingssaker til forskjellige formål rundt omkring ....... , men hjelper det ?

Skrevet

Huff ja det er mange tragedier i rike Norge .....

Det er så mange innsamlingssaker til forskjellige formål rundt omkring ....... , men hjelper det ?

Vet ikke, men i og med at dette var noen jeg kjente, syntes jeg at jeg måtte bidra til å fortelle Norge om saken. :)

Gjest helse-Norge !
Skrevet

Vet ikke, men i og med at dette var noen jeg kjente, syntes jeg at jeg måtte bidra til å fortelle Norge om saken. :)

Det var det jeg regnet med :).

For en annen kan ikke la alle sjebner gå innover seg, alt for mange av det slaget her i dette landet.

Gjest vioola
Skrevet

har ikke det her noe med mangel på donorer og sånt. ?

og hvis noen er for syke til å greie en transplantasjon blir de tatt av lista

Skrevet

har ikke det her noe med mangel på donorer og sånt. ?

og hvis noen er for syke til å greie en transplantasjon blir de tatt av lista

Ja, jeg antar at det ikke er trynefaktoren som avgjør... Det handler også om økonomi. Disse transplantasjonene koster dyrt.

Men for den som blir avvist og strøket av lista, er det sikkert helt utenkelig å bare godta at sånn er det, og så legge seg ned å dø. Faktum er at om hun får en ny sjanse, kan hun i teorien bli bra.

petter smart
Skrevet

Det er verken ubegrensede antall donorer eller penger i helsevesenet.

Hun har fått en sjanse. Hvorfor skal ikke andre også få en sjanse?

Det er jo mer sannsynlig at en ny transplantasjon ikke blir vellykket enn at det blir mislykket for en annen person (når hun allerede en gang har avvist organene).

Det er mange helsevesenet ikke kan hjelpe. Det er selvfølgelig trist for de det gjelder og deres pårørende, men slik er det bare.

Skrevet

Det er verken ubegrensede antall donorer eller penger i helsevesenet.

Hun har fått en sjanse. Hvorfor skal ikke andre også få en sjanse?

Det er jo mer sannsynlig at en ny transplantasjon ikke blir vellykket enn at det blir mislykket for en annen person (når hun allerede en gang har avvist organene).

Det er mange helsevesenet ikke kan hjelpe. Det er selvfølgelig trist for de det gjelder og deres pårørende, men slik er det bare.

Jada. Men vi snakker om virkelige mennesker. Det er klart hun skal kjempe for livet sitt!

petter smart
Skrevet

Jada. Men vi snakker om virkelige mennesker. Det er klart hun skal kjempe for livet sitt!

Det er både greit og helt naturlig at hun kjemper for livet sitt.

Men enkelte personer har et immunforsvar som umuliggjør organdonasjon. Da blir det dårlig bruk av ressursene å gi henne mange sjanser. Da er det bedre å gi noen andre en sjanse.

For som sagt så har vi ikke ubgrensede mengder organer, eller penger.

Skrevet

Det er både greit og helt naturlig at hun kjemper for livet sitt.

Men enkelte personer har et immunforsvar som umuliggjør organdonasjon. Da blir det dårlig bruk av ressursene å gi henne mange sjanser. Da er det bedre å gi noen andre en sjanse.

For som sagt så har vi ikke ubgrensede mengder organer, eller penger.

Derfor burde vi alle skaffe oss donorkort.

:)

Gjest blomsterløk
Skrevet

Ja, den er jeg enig i!

:-)

petter smart
Skrevet

Vi burde nok det. Men mange ønsker ikke å tenke på sin egen død.

Men hvordan fungerer det med donorkort. Er det noen krav til når de kan ta mine organer? Jeg tenker da først og fremst på tilfeller der folk faller i koma, blir erklært hjernedøde osv. Risikerer en at når en faktisk er i live og kunne blitt frisk så tar de organene?

Jeg vet det har vært en del debatt om dette i USA, der slike ting faktisk har skjedd (om enn svært sjelden).

Skrevet

Ja, den er jeg enig i!

:-)

Det var jo det overskriften skulle vært! *klask*

Skrevet

Vi burde nok det. Men mange ønsker ikke å tenke på sin egen død.

Men hvordan fungerer det med donorkort. Er det noen krav til når de kan ta mine organer? Jeg tenker da først og fremst på tilfeller der folk faller i koma, blir erklært hjernedøde osv. Risikerer en at når en faktisk er i live og kunne blitt frisk så tar de organene?

Jeg vet det har vært en del debatt om dette i USA, der slike ting faktisk har skjedd (om enn svært sjelden).

Hm. Det vet jeg sannelig ikke. Men du får gi beskjed til dine nærmeste om at de skal nekte donasjon dersom du ikke er klinisk død - da er du sikret.

"Fast praksis er som følger;

Når donasjon er aktuelt skal helsepersonell alltid spørre de pårørende om de kjenner den avdødes holdning til donasjon. Dersom avdøde hadde tatt en positiv beslutning, enten muntlig eller skiftlig i form av for eksempel et donorkort, er det denne som skal legges til grunn for gjennomføring av donasjon. Dersom pårørende likevel sterkt motsetter seg donasjon har donoransvarlig lege under visse omstendigheter anledning til å avvike fra avdødes ønske."

Her kan du visst laste ned donorkort - og i tillegg finne masse info om organdonasjon:

http://www.organdonasjon.no/default.asp?page=index

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...