Gå til innhold

Airbag, og små barn

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

Har en diskusjon på gang her. Bare så det er sagt, jeg er ikke med, men bare tilskuer.

En mener at man ikke kan ha barn i 4-5 års alderen fremme pga airbag, man skal vente til de er over 12 år.

En annen mener at airbagene på nye biler er laget slik at det ikke når frem til barnet.

Det er snakk om en bil med bare 2 seter i dette, så enten må jo barnet sitte fremme, ellers kan de ikke bruke den bilen.

Noen som vet hva som er rett eller ikke? Linker kanskje?

Takk takk om noen har peiling :o)

Skrevet

Man kan slå av airbag'ene på passasjer siden.

Gjest aldersgrense ja
Skrevet

Helt riktig med ca 12 år eller over 140 cm.

På mange av de nye bilene idag kan du fint slå av airbagen på en enkel og grei måte.

Gjest Shira12
Skrevet

Helt riktig med ca 12 år eller over 140 cm.

På mange av de nye bilene idag kan du fint slå av airbagen på en enkel og grei måte.

OK, da skal jeg si det til de.

Gjest Shira12
Skrevet

Man kan slå av airbag'ene på passasjer siden.

OK, takk for svar :o)

Gjest Svar fra Trygg Trafikk
Skrevet

Sendte mail til Trygg Trafikk og spurte om en spedbygget 9-åring på 140 cm kunne sitte foran i bil med airbag, og fikk følgende svar:

- - -

Den generelle anbefalingen er 140 cm, men i den grad vi bruker alder sier vi ca 10 år, så kanskje kan det være greit å vente en stund til, når han som du sier er spedbygd, men lang. Hvis han sitter foran med airbag er det også fornuftig å passe på å skyve setet godt bakover, så han ikke sitter for nær airbagen. Som du sier er baksetet å foretrekke.

Skrevet

Som de andre sier: Det er bare å koble ut airbaggen..

Skrevet

Som de andre sier: Det er bare å koble ut airbaggen..

Ikke alltid det er like enkelt som det høres ut som. Mannen min har en helt ny Toyota firmabil, 2 manns. Han undersøkte hvordan det virket med å koble den ut hvis han skulle hente minstemann i den av og til. Må på bilforretningen for å gjøre det og det kostet kr. 800,-

Og masse forsikringstull som trer inn hvis noe skulle skje.

Gjest prust
Skrevet

Ikke alltid det er like enkelt som det høres ut som. Mannen min har en helt ny Toyota firmabil, 2 manns. Han undersøkte hvordan det virket med å koble den ut hvis han skulle hente minstemann i den av og til. Må på bilforretningen for å gjøre det og det kostet kr. 800,-

Vi gjorde det på den gamle bilen. leverte den inn på verksted der de koblet den ut. Betalte veld 1000 -1200 kr. Det må da stå i vognkortet at airbagen er koblet ut.

Ikke noe problem i forhold til forsikringsselskapet.

På den nye bilen er det en grei bryter en slår airbagen av med.

Gjest airbagen
Skrevet

Nei det er ikke alle bilene som har like enkel måte å skru den av på.

Noen av de nye bilene har en nøkkel / en knapp de bare bruker for å få den av. Mens andre igjen må du nok fortsatt på verkstedet for å få dem til å demontere den, og det blir noe helt annet.

Skrevet

Vi gjorde det på den gamle bilen. leverte den inn på verksted der de koblet den ut. Betalte veld 1000 -1200 kr. Det må da stå i vognkortet at airbagen er koblet ut.

Ikke noe problem i forhold til forsikringsselskapet.

På den nye bilen er det en grei bryter en slår airbagen av med.

Ja, veldig greit hvis den kan være av. Men mannen min har ofte en voksen passasjer med seg på dagtid og de kjører mye i trafikken. Så bør jo være på til vanlig. Det blir veldig dyrt og tungvindt hvis den skal koble til og fra hele tiden. Det skulle være en sikrere løsning at man ikke bare kan koble den av og på i tide og utide......

Gjest prust
Skrevet

Ja, veldig greit hvis den kan være av. Men mannen min har ofte en voksen passasjer med seg på dagtid og de kjører mye i trafikken. Så bør jo være på til vanlig. Det blir veldig dyrt og tungvindt hvis den skal koble til og fra hele tiden. Det skulle være en sikrere løsning at man ikke bare kan koble den av og på i tide og utide......

Ja, er jo delvis enig i det. Vi valgte å koble den ut permanent da tredjemann ble født. Som regel satt da ett av barna foran. Når det en sjelden gang satt en voksen der, satset jeg på at det ikke ble noen kollisjon - og det gikk bra.

Veldig fornøyd med den løsningen vi har nå. Kan skur av og på for hver enkel tur.

Skrevet

Ja, er jo delvis enig i det. Vi valgte å koble den ut permanent da tredjemann ble født. Som regel satt da ett av barna foran. Når det en sjelden gang satt en voksen der, satset jeg på at det ikke ble noen kollisjon - og det gikk bra.

Veldig fornøyd med den løsningen vi har nå. Kan skur av og på for hver enkel tur.

Jeg er helt enig i det. For oss hadde det også vært mye bedre dersom vi kunne gjort det på den måten. Skrev gjerne litt krøkkete, men det var bilforhandleren som argumenterte med at denne løsningen var "sikrere"

Gjest Shira12
Skrevet

Sendte mail til Trygg Trafikk og spurte om en spedbygget 9-åring på 140 cm kunne sitte foran i bil med airbag, og fikk følgende svar:

- - -

Den generelle anbefalingen er 140 cm, men i den grad vi bruker alder sier vi ca 10 år, så kanskje kan det være greit å vente en stund til, når han som du sier er spedbygd, men lang. Hvis han sitter foran med airbag er det også fornuftig å passe på å skyve setet godt bakover, så han ikke sitter for nær airbagen. Som du sier er baksetet å foretrekke.

Takker!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...