Gå til innhold

Fødselsangst, behov, samtale Ahus

Anbefalte innlegg

Gjest angst for en del ting

Jeg er henvist til samtale før fødsel fordi jeg har mange tanker og angst rundt fødsel.

Hvor greie er de der med å ta hensyn til hva jeg føler og tenker, er redd for osv?

En fødsel som starter av seg selv i hodeleie er ok.

Men hvis det er seteleie, hvis jeg går lenge over terminen, blir igangsatt så vil jeg heller ha et planlagt keisersnitt.

Jeg orker ikke greie ut her om hvrofor, men det knytter seg til psykiske ting og angst.

Noen som vet hva som kan vente meg på en slik samtale?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221920-f%C3%B8dselsangst-behov-samtale-ahus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest printa

Det kan jeg fortelle deg alt om. Jeg hadde det slik selv da jeg skulle ha datteren min.

Jeg hadde samtale på sykehus, med en jordmor. Omvisning ol. Det blir bare en samtale om hva du er mest redd for, det er ikke noe kryssforhør.

Men det er velig fint at du har tatt intitiativ til en slik samtale. Jeg opplevde at angsten min ble bare verre og verre etter som svangerskapet skred frem. At jeg da hadde hatt denne samtalen, gjorde at jeg fikk gjennom mitt planlagte keisersnitt.

Hvis ikke jeg hadde tatt intitiativ tidlig, hadde det aldri skjedd.

Det kan jeg fortelle deg alt om. Jeg hadde det slik selv da jeg skulle ha datteren min.

Jeg hadde samtale på sykehus, med en jordmor. Omvisning ol. Det blir bare en samtale om hva du er mest redd for, det er ikke noe kryssforhør.

Men det er velig fint at du har tatt intitiativ til en slik samtale. Jeg opplevde at angsten min ble bare verre og verre etter som svangerskapet skred frem. At jeg da hadde hatt denne samtalen, gjorde at jeg fikk gjennom mitt planlagte keisersnitt.

Hvis ikke jeg hadde tatt intitiativ tidlig, hadde det aldri skjedd.

Dette var på ahus?

Angsten min blir verre og verre for dag nå, selv om det er 3 mnd igjen.

Jeg ønsker keisersnitt ved seteleie og keisersnitt 14 dager etter termin.

Hodeleie og spontan fødsel før 14 dager etter termin er ok.

Jeg får helt angst av tanken på seteleie og evt igangsetting. Blir helt utafor, klarer ikke tanken.

Hvor lett er det å få gjennomslag for det jeg vil?

Gjest printa

Dette var på ahus?

Angsten min blir verre og verre for dag nå, selv om det er 3 mnd igjen.

Jeg ønsker keisersnitt ved seteleie og keisersnitt 14 dager etter termin.

Jeg får helt angst av tanken på seteleie og evt igangsetting. Blir helt utafor, klarer ikke tanken.

Hvor lett er det å få gjennomslag for det jeg vil?

Nei, dette var ikke på ahus.

Slik jeg tolker deg nå, er du usikker på hva du vil. Og at det blir det ene eller det andre, det har du ingen garantier for.

Du bør kanskje bestemme deg for hva du vil, og gå for det, enten det blir det ene eller det andre.

Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Tanken slo også meg ut, ble til tider helt fjern, tenkte mye, svarte i hytt og pine. Hadde fysisk vondt i magen, bare ved tanken. Tenkte på å gjøre meg selv noe, slik at jeg slapp å gå gjennom det.

Det sistnevnte var nok det som var avgjørende for meg. At jeg var kommet så langt i min angst at jeg faktisk, seriøst tenkte på å skade meg selv.

Mitt keisersnitt ble planlagt 14 dgr. før termin. Og jeg tror det er det som er vanligst.

Bestem deg for hva du vil du, og argumenter for det. Du bør heller legge til, enn å trekke fra. Ikke vær redd for å vise at du mener det du bestemmer deg for. Det er din kropp, dine tanker - og ditt barn. Det skulle da bare mangle at du da ikke skal kunne bestemme hva som er best for dere!

Nei, dette var ikke på ahus.

Slik jeg tolker deg nå, er du usikker på hva du vil. Og at det blir det ene eller det andre, det har du ingen garantier for.

Du bør kanskje bestemme deg for hva du vil, og gå for det, enten det blir det ene eller det andre.

Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Tanken slo også meg ut, ble til tider helt fjern, tenkte mye, svarte i hytt og pine. Hadde fysisk vondt i magen, bare ved tanken. Tenkte på å gjøre meg selv noe, slik at jeg slapp å gå gjennom det.

Det sistnevnte var nok det som var avgjørende for meg. At jeg var kommet så langt i min angst at jeg faktisk, seriøst tenkte på å skade meg selv.

Mitt keisersnitt ble planlagt 14 dgr. før termin. Og jeg tror det er det som er vanligst.

Bestem deg for hva du vil du, og argumenter for det. Du bør heller legge til, enn å trekke fra. Ikke vær redd for å vise at du mener det du bestemmer deg for. Det er din kropp, dine tanker - og ditt barn. Det skulle da bare mangle at du da ikke skal kunne bestemme hva som er best for dere!

Jeg ønsker keisersnitt ved seteleie og keisersnitt 14 dager etter termin uansett leie.

Er ikke det klart nok? Bør det enten være keisersnitt eller ikke mener du?

Annonse

Gjest printa

Jeg ønsker keisersnitt ved seteleie og keisersnitt 14 dager etter termin uansett leie.

Er ikke det klart nok? Bør det enten være keisersnitt eller ikke mener du?

Mine refleksjoner er kun basert på egen erfaring. Forsøker bare å hjelpe deg, og jeg kan selvfølelig ikke gi deg råd om hva som er best for dere.

Men jeg er litt usikker på om fødeavdelingene har kapasitet og vilje til å planlegge to ting samtidig. Hvis de har det, så er det jo glimrende.

Men, du burde snakke med "mariaflyfly" - virker som hun kan fortelle deg litt mer.

Mine refleksjoner er kun basert på egen erfaring. Forsøker bare å hjelpe deg, og jeg kan selvfølelig ikke gi deg råd om hva som er best for dere.

Men jeg er litt usikker på om fødeavdelingene har kapasitet og vilje til å planlegge to ting samtidig. Hvis de har det, så er det jo glimrende.

Men, du burde snakke med "mariaflyfly" - virker som hun kan fortelle deg litt mer.

Ja, da skjønner jeg hva du mener. Det kan jeg jo snakke med fødeavd. om. Tenkte de ble mer fornøyd med at det er noen type fødseler jeg er villig til å ta.

Gjest printa

Ja, da skjønner jeg hva du mener. Det kan jeg jo snakke med fødeavd. om. Tenkte de ble mer fornøyd med at det er noen type fødseler jeg er villig til å ta.

Bare sånn - det er ikke din oppgave å gjøre de fornøyd. De skal også forsøke å gjøre deg trygg og fornøyd.

Lykke til på samtalen da. Håper det går fint, og jeg hører gjerne hvordan det er gått ;-)

Bare sånn - det er ikke din oppgave å gjøre de fornøyd. De skal også forsøke å gjøre deg trygg og fornøyd.

Lykke til på samtalen da. Håper det går fint, og jeg hører gjerne hvordan det er gått ;-)

Nei, jeg mente ikke det. Men hvis jeg er litt villig, så kanskje de er litt villig og, tenkte jeg. At vi begge parter møtes på halvveien. Får tenke på det. Være ærlig.

Stakkars deg. Det ødelegger så mye for svangerskapet å gå rundt med sånn angst.

Forsto jeg deg rett at du ikke ønsker keisersnitt dersom fødsel skulle skje normalt innen termin, men at du er redd for seteleie og evnt fødsel etter termin?

Jeg slet veldig med fødselsangst og også sykehusangst pga en tidligere opplevelse. Det var så ille at jeg gruet meg allerede da vi satte igang med ivf behandling.

Vel på et veldig tidlig stadie skrev jeg et brev til gynekologen min og fortalte om hva jeg hadde opplevd. Vi snakket mye frem og tilbake, og ble enige om å søke planlagt keisersnitt allerede da jeg var i 4.mnd. Deretter ble videre kontroller tatt på Rikshospitalet der jeg skulle føde. Dette hjalp meg også til å bli mer fortrolig med sykehus.

Keisersnitt ble satt til 14 dager før termin.

jeg falt hvertfall veldig til ro da jeg følte meg trygg på hva som skulle skje.

Brevet mitt ble oversendt lege, jordmor m.m på Rikshospitalet så alle involverte kjente til min angst og historie.

Nå var det jo jeg som styrte disse samtalene, men det er nok lurt å sette ned noen punkter. Det varierer jo veldig fra lege til lege mht keisersnitt, men tenk igjennom hva du vil si på forhånd. Skriv gjerne ned også.

Ellers har jeg ingen råd å gi deg. Lykke til!

Stakkars deg. Det ødelegger så mye for svangerskapet å gå rundt med sånn angst.

Forsto jeg deg rett at du ikke ønsker keisersnitt dersom fødsel skulle skje normalt innen termin, men at du er redd for seteleie og evnt fødsel etter termin?

Jeg slet veldig med fødselsangst og også sykehusangst pga en tidligere opplevelse. Det var så ille at jeg gruet meg allerede da vi satte igang med ivf behandling.

Vel på et veldig tidlig stadie skrev jeg et brev til gynekologen min og fortalte om hva jeg hadde opplevd. Vi snakket mye frem og tilbake, og ble enige om å søke planlagt keisersnitt allerede da jeg var i 4.mnd. Deretter ble videre kontroller tatt på Rikshospitalet der jeg skulle føde. Dette hjalp meg også til å bli mer fortrolig med sykehus.

Keisersnitt ble satt til 14 dager før termin.

jeg falt hvertfall veldig til ro da jeg følte meg trygg på hva som skulle skje.

Brevet mitt ble oversendt lege, jordmor m.m på Rikshospitalet så alle involverte kjente til min angst og historie.

Nå var det jo jeg som styrte disse samtalene, men det er nok lurt å sette ned noen punkter. Det varierer jo veldig fra lege til lege mht keisersnitt, men tenk igjennom hva du vil si på forhånd. Skriv gjerne ned også.

Ellers har jeg ingen råd å gi deg. Lykke til!

Spontan fødsel i hodeleie inntil 14 dager etter termin er ok.

Men jeg ønsker ikke seteleie og heller ikke igangsatt fødsel. Da er keisersnitt det riktige for meg.

Men jeg ønsker ikke seteleie og heller ikke igangsatt fødsel. Da er keisersnitt det riktige for meg.

Nå er det jo 3 mnd til du har termin så du har jo god tid.

Foreslår du sier akkurat det du sier til oss her inne jeg. Ikke vær redd for å snakke! Tenk alle de vordrende mødre som har kommet til samtale. De har nok god erfaring og mange fine råd skal du se.

Ønsker deg lykke til! Du får fortelle hvordan det gikk! Det går helt sikkert kjempefint!

Annonse

Nå er det jo 3 mnd til du har termin så du har jo god tid.

Foreslår du sier akkurat det du sier til oss her inne jeg. Ikke vær redd for å snakke! Tenk alle de vordrende mødre som har kommet til samtale. De har nok god erfaring og mange fine råd skal du se.

Ønsker deg lykke til! Du får fortelle hvordan det gikk! Det går helt sikkert kjempefint!

Takk. Jeg er flink til å snakke og vise følelser. Er bare så redd for å bli møtt med type fødsel er helt naturlig, det er normalt å engste seg osv. Det er ikke der jeg er. Men de fleste i dette yrket skjønner vel at det er mer enn sånn med meg. Håper det ordner seg. Siste dagene har det toppet seg og det er utrolig slitsomt.

Takk. Jeg er flink til å snakke og vise følelser. Er bare så redd for å bli møtt med type fødsel er helt naturlig, det er normalt å engste seg osv. Det er ikke der jeg er. Men de fleste i dette yrket skjønner vel at det er mer enn sånn med meg. Håper det ordner seg. Siste dagene har det toppet seg og det er utrolig slitsomt.

Skjønner veldig godt hva du mener! Vær deg selv, du. Ikke vær redd for hva de vil tro om deg og at du skal være flink pike. Du skal ikke gå de siste månedene og ha en slik angst.

Antar det er første barnet ditt og at de vil ta deg på alvor! Lykke til igjen!

Gjest togli

Jeg håper du får samtale med sykehuset! Jeg vil også anta at du vil bli hørt i forhold til hvordan du vil ha fødselen din.

Min første fødsel var en såkalt normal fødsel. Andre gang fødte jeg baby i seteleie og tredje gang ble jeg igangsatt. For meg var det ingen forskjell på de ulike måtene å føde på. Det er umulig for meg å vurdere hvilken av fødslene som var "verst" mht. smerte. Det er ikke sikkert dette hjelper deg, da jeg vil tro din fødselsangst bunner i andre ting.

Jeg håper og tror du vil få den støtten du trenger :-)

Skjønner veldig godt hva du mener! Vær deg selv, du. Ikke vær redd for hva de vil tro om deg og at du skal være flink pike. Du skal ikke gå de siste månedene og ha en slik angst.

Antar det er første barnet ditt og at de vil ta deg på alvor! Lykke til igjen!

Det er nr. 2. Det er pga forrige fødsel jeg har angst.

Det er nr. 2. Det er pga forrige fødsel jeg har angst.

Da forstår jeg. Sånn var det med meg også. Er det samme sykehus du skal føde på nå?

Det finnes kanskje journal på deg?

Uansett vet du jo veldig godt hva du snakker om!

Føler så veldig med deg!!

Håper det ordner seg og at du får en fin tid de siste månedene.

Du har min fulle respekt for angsten og jeg har ikke tenkt å formane deg om noe annet.

Selv hadde jeg en kjempefin første fødsel og av den grunn har jeg ikke angst for den kommende fødselen heller. Kommer til å føde vaginalt om barnet så ligger i sete, så sant bekkenet er stort nok.

MEN, nok om det. Tenker du noe på at det faktisk kan oppstå MER komplikasjoner med keisersnitt?

Jeg har motsatt angst av deg nemlig. Jeg orker ikke tanken på keisersnitt og vil føde vaginalt så sant jeg kan selvsagt.

Du har min fulle respekt for angsten og jeg har ikke tenkt å formane deg om noe annet.

Selv hadde jeg en kjempefin første fødsel og av den grunn har jeg ikke angst for den kommende fødselen heller. Kommer til å føde vaginalt om barnet så ligger i sete, så sant bekkenet er stort nok.

MEN, nok om det. Tenker du noe på at det faktisk kan oppstå MER komplikasjoner med keisersnitt?

Jeg har motsatt angst av deg nemlig. Jeg orker ikke tanken på keisersnitt og vil føde vaginalt så sant jeg kan selvsagt.

Ja, selvsagt tenker jeg på komplikajsonene. Ellers ville det vært veldig enkelt. Et planlagt keisersnitt medfører 16% problemer. Hvorav de fleste er infeksjoner i såret, som ikke er alvorlig. Blodpropp + annet forekommer svært sjeldent. Jeg har lett for å gro etter operasjoner, tåler bedøvelsen, er ikke overvektig, røyker ikke. For meg ser det ut som et keisersnitt medfører mindre risiko enn psykiske problemer både før, under og etter en fødsel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...