Gå til innhold

Mmmmmmmm......fersk gjær!

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

I går bakte jeg boller med ungene. Vanligvis bruker jeg tørrgjær, men denne gangen hadde jeg kjøpt inn fersk gjær.

Smuldret det i bakebollen, og smakte litt. Mmmmmmmmmmm! Å, så deilig det er, både smaken og konsistensen! Har likt det hele livet, husker jeg smugsmakte hjemme når mamma bakte, og kunne gjerne smugspise litt fra kjøleskapet av de blå pakkene.

Spiste kanskje en kvart gjærpakke tilsammen + litt deig. Ble flotte og gode boller.

MEN.......: Fy sånn spreng i magen jeg fikk på kvelden! Det buldret og brakte og gjorde VONDT!

Heldigvis gikk det fort over. Men jeg smaker nok litt neste gang også, men ikke så mye som i går.

Andre med spesielle smaker? Hadde en periode der jeg spiste små biter av avispapir også :-) Huff, jeg høres jo helt sprø ut!!!!!

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

4

• Glimtipper

4

• mariaflyfly

3

• Dorthe

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Gjest trultemor25
Skrevet

Fersk gjær er jo noe av det ekleste jeg vet! Jeg kan nesten ikke ta i en pakke engang uten å føle at jeg må vaske henda mine for det lukter så vondt!

Men jeg liker å spise buljong-terninger.

Gjest prust
Skrevet

Fersk gjær er jo noe av det ekleste jeg vet! Jeg kan nesten ikke ta i en pakke engang uten å føle at jeg må vaske henda mine for det lukter så vondt!

Puke! Buljongterninger????!!!! Det synes jeg er helt pyton :-(

Mmmmmmmm....gjær derimot...... :-)

Gjest trultemor25
Skrevet

*lol*

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Hverken buljongterninger eller gjær frister meg. Men tidligere har jeg spist gelepulver i stedet for å lage gele av det.

Skrevet

Jeg spiser også buljongterninger :-)

Annonse

Gjest prust
Skrevet

Hverken buljongterninger eller gjær frister meg. Men tidligere har jeg spist gelepulver i stedet for å lage gele av det.

Ja, det husker jeg vi gjorde på barneskolen, eller kanskje det var ungdomsskolen! Vi bruikte det til og med som adventskalenderpresang. Vill jubel fra den som fikk den gaven!

Og så husker jeg noen hadde vært på kafé og rappet med seg sånne bittesmå poser med salt og med pepper. Og de satt vi og spiste på i timene. Det var definitivt på barneskolen!

Gjest bare et tips
Skrevet

Gelepulver og buljongterninger, frøbrød, mmmmmmmmmm.

Prust, har du prøvd å bake søt gjærbakst med rød gjær ? Tidligere var bolledeigene mine alltid misslykket, men etter at jeg har begynt å bruke den røde gjæren får t.o.m. jeg til boller :).

Gjest trultemor25
Skrevet

Jeg spiser også buljongterninger :-)

:) Godt er det! Salt og godt!

Gjest prust
Skrevet

Gelepulver og buljongterninger, frøbrød, mmmmmmmmmm.

Prust, har du prøvd å bake søt gjærbakst med rød gjær ? Tidligere var bolledeigene mine alltid misslykket, men etter at jeg har begynt å bruke den røde gjæren får t.o.m. jeg til boller :).

Ja, det var faktisk rød gjær jeg bruke i går. Har ikke sett den typen før. Fungerte bra den, deigen hevet over kanten på bollen og var i ferd med å velte seg utover hele benken!

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Ja, det husker jeg vi gjorde på barneskolen, eller kanskje det var ungdomsskolen! Vi bruikte det til og med som adventskalenderpresang. Vill jubel fra den som fikk den gaven!

Og så husker jeg noen hadde vært på kafé og rappet med seg sånne bittesmå poser med salt og med pepper. Og de satt vi og spiste på i timene. Det var definitivt på barneskolen!

Jeg husker at jeg knabbet en pakke gele som barn. Men jeg har testet det som voksen også.

Det er lenge siden jeg har hatt gele i huset, kanskje på tide å kjøpe det igjen så barna mine kan få prøve?

Men da skal de få det som lørdagsgodt, så de slipper å snike seg inn i skuffer og skap.

Skrevet

Jeg liker også gjær og så liker jeg råe poteter

Gjest Yljali
Skrevet

Enig - gode greier!

Sånn reint nysgjerrig: Du er vel ikke en "kjernespiser" også - en som spiser sjokoladetrekket på isen før innmaten, Troikalagene hver for seg, det ytterste på gulrota før kjernen osv...

Annonse

Gjest blomsterløk
Skrevet

Jeg liker også gjær og så liker jeg råe poteter

Råe poteter liker jeg også, det er godt det. :)

Skrevet

*pføy*

- gjær?

Jeg kan spise rått bacon under visse omstendigheter :)

Skrevet

Enig - gode greier!

Sånn reint nysgjerrig: Du er vel ikke en "kjernespiser" også - en som spiser sjokoladetrekket på isen før innmaten, Troikalagene hver for seg, det ytterste på gulrota før kjernen osv...

DAJM og gulrot! *skyldig*

Skrevet

*pføy*

- gjær?

Jeg kan spise rått bacon under visse omstendigheter :)

Rått kjøtt er godt, både bacon, karbonadedeig og rå biff.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg liker å spise en spiseskje med Idun ketchup rett fra flasken.

Men gjær!!? Nei det høres ekkelt ut. Jeg smaker gjerne på deig men ikke kun gjær. Au så vond magen må bli! :-(

Gjest Yljali
Skrevet

DAJM og gulrot! *skyldig*

Skjønte nok at det var noen kjernespisere her inne.

Visste ikke at jeg var det før Ingrid Bjørnov oppsummerte mitt spisemønster på det området. Det verste er at det ofte faller sammen med hvem som er "brunostspisere" og hvem som er "hvitostspisere". For det er nemlig også aktuelle kategorier å sortere spisemønster i ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...