Gå til innhold

anbefaler alle å gå jevnlig inn på www.rights.no

Anbefalte innlegg

Gjest vioola
Skrevet

les åpent brev fra Hege storhaug om mulig kjønnslemlestelse av jenter i bergen. :http://www.rights.no/kjoennsl_gen/hrs_30.00_060309_113.htm

hvorfor reagerer ikke myndighetene mer. Helseundersøkelse av jentebarn kunne straks avdekke evt kjønnslemlestelse eller misbruk. Hvorfor er det mer tramatisk for jentebarn å få undersøkt underlivet sitt enn det er for guttebarn?

I frankrike har de forøvrig ikke registrert tilfeller etter at lovpålagt helseundersøkelse ble innført.

foreldre vet de straffeforfølges hvis det avdekkes lemlestelse ergo det er prevantivt.

Og det her er ikke rasistisk , det gjelder ALLe jentebarn i norge

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

19

• flisa

10

• Gemini

4

• frosken

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille
Skrevet

Jeg blir kvalm av å lese dette.

Jeg kjenner at jeg blir kvalm, får fysisk vondt og blir rasende...

Gjest Morsk
Skrevet

Man blir jo kvalm av dette her..

Hvis en norsk, hvit mann hadde skjært kjønnsorganet av dattra si, og vansitert henen for livet,ville vedkommene i tillegg til flere års fengsel blitt fradømt foreldre og besøksrett for evig og alltid.

Er det derimot en av disse negreen som står bak trorturen er det jo kultur må vite...og det blir knapt nok satt i gang etterforskning.

I Sør-afrika var det tidligere en lov for hvite og en for svarte. Tydelig at mynigheteen her til lands synes det var en så strålende ide at den nå er adoptert hit.

Skrevet

Man blir jo kvalm av dette her..

Hvis en norsk, hvit mann hadde skjært kjønnsorganet av dattra si, og vansitert henen for livet,ville vedkommene i tillegg til flere års fengsel blitt fradømt foreldre og besøksrett for evig og alltid.

Er det derimot en av disse negreen som står bak trorturen er det jo kultur må vite...og det blir knapt nok satt i gang etterforskning.

I Sør-afrika var det tidligere en lov for hvite og en for svarte. Tydelig at mynigheteen her til lands synes det var en så strålende ide at den nå er adoptert hit.

Hvis en av "disse" gjør det, så _er_ det faktisk kultur. Hvis en "hvit nordmann" gjør det, så kan ingen argumentere for at det er kultur (med mindre han/hun har konvertert til islam). Så det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i at aksepten for en slik handling ikke burde være noe annerledes selv om det er kulturellt motivert - handlingen er den samme uansett, og burde straffes som overlagt lemlestelse av forsvarsløst individ.

"............................................"

Gjest Morsk
Skrevet

Hvis en av "disse" gjør det, så _er_ det faktisk kultur. Hvis en "hvit nordmann" gjør det, så kan ingen argumentere for at det er kultur (med mindre han/hun har konvertert til islam). Så det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i at aksepten for en slik handling ikke burde være noe annerledes selv om det er kulturellt motivert - handlingen er den samme uansett, og burde straffes som overlagt lemlestelse av forsvarsløst individ.

"............................................"

Nettopp, aksepten burde være like liten i alle fall. De ubotelieg skadene på offeret er like uavhengig av om mishandlingen er kulturelt betinget, eller utørt i ren pervesritet.

Skrevet

Nettopp, aksepten burde være like liten i alle fall. De ubotelieg skadene på offeret er like uavhengig av om mishandlingen er kulturelt betinget, eller utørt i ren pervesritet.

Jepp. Men iom. at det er (u)kultur, så sier det seg selv at det er vanskelig, om ikke umulig, å agripe problemet på samme måte som med vanlige kulturuavhengige perversiteter. Problemet nå er vel uansett at ingen gjør noe som helst for å ta rotta på dette.

"............................................."

Gjest vioola
Skrevet

er dere for i solidaritet lovpålegge helseundersøkelse av alle norske barn?

eller å sette aldersgrensen for familegjenforening med 24 år og få de samme reglene som de har i dannmark. I solidaritet med de unge med innvandrerbakgrunn som blir brukt som levende visum.

hvis jeg feks studerer i usa og treffer en jeg blir hodestups forelsket i og vil gifte meg med vil det altså medføre problemer for meg. Men litt må også vi ofre i solidaritet.

Gjest vioola
Skrevet

Jepp. Men iom. at det er (u)kultur, så sier det seg selv at det er vanskelig, om ikke umulig, å agripe problemet på samme måte som med vanlige kulturuavhengige perversiteter. Problemet nå er vel uansett at ingen gjør noe som helst for å ta rotta på dette.

det går ann å gjøre noe med det

Helsemyndighetenes kjønnsdiskriminering er slående. I Veileder for helsestasjons- og skolehelsetjenesten heter det endog at testiklene til nyinnflyttede innvandrergutter skal regelmessig undersøkes frem til puberteten. Man må med rette kunne hevde at denne forskjellsbehandlingen har røtter i fortidens kyskhet hva gjelder kvinner og seksualitet, og at forskjellsbehandlingen også er i fullstendig disharmoni med samtidens flerkulturelle Norge. Så lenge jenters underliv ikke inkluderes i helseomsorgen, kan seksuell lemlestelse vanskelig avdekkes.

Dette forstod den franske legen Emanuelle Piet. Hun har ansvaret for helsestasjonene i fylket Seine-Saint-Dénis. På bakgrunn av mistanke om at særlig vestafrikanske jentebarn ble lemlestet, foretok hun i 1987 en kartlegging av 500 vestafrikanske jentebarn i alderen 0-6 år. Samtlige var lemlestet. Noen av overgrepene ble brakt inn for domstolen med fellende dommer. Piet initierte systematiske helseundersøkelser av alle barns kjønnsorgan ved de allerede eksisterende helsekontrollene, og informerte foreldre om hvorfor; de betydelige helseskadene ved kjønnslemlestelse, og at praksisen faktisk er forbudt ved lov. Beskjeden var klar; avdekkes lemlestelse, vil forholdet bli straffeforfulgt. 10 år senere kartla hun på nytt 500 vestafrikanske jenter i alderen 0-6 år. Kun syv var lemlestet. Nye rettssaker fulgte, det forebyggende arbeidet fortsatte. I år 2000 foretok Piet en ny kartlegging; av 500 barn var ingen lemlestet. Og fremmøtet ved de frivillige helseundersøkelsene var like god som før.

Det må nevnes at kontrollene også åpner for at incest kan avdekkes.

Gjest Morsk
Skrevet

Vel, jeg vet ikke om det er mulig å angripe det med lange fengselsstraffer. Det er i hverfall verd et forsøk.

Og uansett er denne foreskjellsbehandlingen på rasemessig grunnlag uakseptabel både av prinsipielle og andre grunner.

Gjest vioola
Skrevet

Vel, jeg vet ikke om det er mulig å angripe det med lange fengselsstraffer. Det er i hverfall verd et forsøk.

Og uansett er denne foreskjellsbehandlingen på rasemessig grunnlag uakseptabel både av prinsipielle og andre grunner.

med obligatoriske regelmessige helseundersøkelser ville kjønnslemstelse bli avslørt. Dvs at foreldre vet de blir straffeforfulgt å risikerer strenge straffer og å miste omsorgsretten . problem solved.

Vi kan kanskje ikke forandre resten av verden , men beskytte norske barn kan vi. Og hvis barna har årlig helseundersøkelse fram til de er 16 eller 18 kan foreldrene ikke snike seg unna dette.

Skrevet

med obligatoriske regelmessige helseundersøkelser ville kjønnslemstelse bli avslørt. Dvs at foreldre vet de blir straffeforfulgt å risikerer strenge straffer og å miste omsorgsretten . problem solved.

Vi kan kanskje ikke forandre resten av verden , men beskytte norske barn kan vi. Og hvis barna har årlig helseundersøkelse fram til de er 16 eller 18 kan foreldrene ikke snike seg unna dette.

Det løses "elegant" ved å sende jentene til slekt eller andre i hjemlandet i noen år... :-(

Gjest Morsk
Skrevet

eller å sette aldersgrensen for familegjenforening med 24 år og få de samme reglene som de har i dannmark. I solidaritet med de unge med innvandrerbakgrunn som blir brukt som levende visum.

hvis jeg feks studerer i usa og treffer en jeg blir hodestups forelsket i og vil gifte meg med vil det altså medføre problemer for meg. Men litt må også vi ofre i solidaritet.

Jeg syns ikek vi trenger drive noe spill for galleriet ved å late som om vi ikke vet hvilke grupper av jenter som er i risikosonen for dette, og det er bare et sløseri av tid, penger og verdifulle ressurser i helsevesenet å pålegge ALLE jenter en slik undersøkelse.

Gjest vioola
Skrevet

Det løses "elegant" ved å sende jentene til slekt eller andre i hjemlandet i noen år... :-(

for det første ikke hvis barna må undersøkes når de kommer hjem igjen.

Og det kan vi også ordne med å skjerpe tilknytningskravet. Om at hvis man skal få familegjenforening med ektefelle må parets samlede tilknytning være større til norge enn til feks somalia for å få gjenforening.

Og siden innvandrerjenter er verdifulle visum som kan hente andre familiemedlemmer til norge vil neppe foreldrene la barnet bo utenlands i og med at da kan parets tilknytning til somalia feks bli større enn til norge fordi barnet har gått på skole der.

Må helhetlig politikk til for å ordne det her

Skrevet

for det første ikke hvis barna må undersøkes når de kommer hjem igjen.

Og det kan vi også ordne med å skjerpe tilknytningskravet. Om at hvis man skal få familegjenforening med ektefelle må parets samlede tilknytning være større til norge enn til feks somalia for å få gjenforening.

Og siden innvandrerjenter er verdifulle visum som kan hente andre familiemedlemmer til norge vil neppe foreldrene la barnet bo utenlands i og med at da kan parets tilknytning til somalia feks bli større enn til norge fordi barnet har gått på skole der.

Må helhetlig politikk til for å ordne det her

Joda, men har Norge noensinne hatt vett på å stille krav og innføre noen helhetlig politikk?

Dessuten, hvis familien har 4 barn, hvorav 2 jenter som blir sendt til Somalia for noen år, så er vel familiens totale tilknytning til Norge ganske sterkt.

Dessverre altfor få løsninger på dette, i alle fall som jeg har tro på at vil innføres her i landet...

Gjest vioola
Skrevet

Jeg syns ikek vi trenger drive noe spill for galleriet ved å late som om vi ikke vet hvilke grupper av jenter som er i risikosonen for dette, og det er bare et sløseri av tid, penger og verdifulle ressurser i helsevesenet å pålegge ALLE jenter en slik undersøkelse.

har noe med solidaritet å gjøre , å at forskjellsbehandling ikke er riktig. dessuten kan man jo se verdien i og evt avdekke incest. så har det vel også med å ikke få fn og menneskerettighetsdomstoler og sånt på nakken. Men er enig i at det ikke burde være nødvendig

Gjest Morsk
Skrevet

Jege r så avgjort tilhenger av å følge Danmark på dette området. Ett av de få land som faktisk har prøvd å gjøre noe med de enorme probleme landet har fått.

Gjest vioola
Skrevet

Joda, men har Norge noensinne hatt vett på å stille krav og innføre noen helhetlig politikk?

Dessuten, hvis familien har 4 barn, hvorav 2 jenter som blir sendt til Somalia for noen år, så er vel familiens totale tilknytning til Norge ganske sterkt.

Dessverre altfor få løsninger på dette, i alle fall som jeg har tro på at vil innføres her i landet...

tror man vurderer det individuelt fra person til person. at det gjelder de to som skal gifte seg og få familegjenforening. Men er ikke helt drillet på hvordan det funker med det tilknytningskravet. Bjarne håkon hansen sa i høst at han skulle vurdere det. Frp har det i partiprogrammene sine

Skrevet

tror man vurderer det individuelt fra person til person. at det gjelder de to som skal gifte seg og få familegjenforening. Men er ikke helt drillet på hvordan det funker med det tilknytningskravet. Bjarne håkon hansen sa i høst at han skulle vurdere det. Frp har det i partiprogrammene sine

Løsningen på Norges utfordringer totalt sett er ikke å finne i FRPs partiprogram... :-)

Gjest Morsk
Skrevet

har noe med solidaritet å gjøre , å at forskjellsbehandling ikke er riktig. dessuten kan man jo se verdien i og evt avdekke incest. så har det vel også med å ikke få fn og menneskerettighetsdomstoler og sånt på nakken. Men er enig i at det ikke burde være nødvendig

Medisinske undersøkelser regnes ikke som noen straff, tvert i mot, og det kommer neppe i konflikt med menneskerettighetene å foreta selektiv utvelgelse basert på risiko.

Kost\nytteverdien av å kunne avdekke incest på denne måten tror jeg er svært liten, også sett på den bakgrunn at enkelte KAN se på en underlivskontroll som en traumatisk opplevelse i seg selv, med tilnærmet samme psykiske reaksjoner som etter et overgrep.

Gjest vioola
Skrevet

Løsningen på Norges utfordringer totalt sett er ikke å finne i FRPs partiprogram... :-)

nei , men jeg synes innvandring og integreringspolitikk er viktig for hvordan vi vil norge skal bli framover. Og eneste som vil ha samme politikk som det dannmark fører er frp. Men folk er jo så livredde for å være enig med frp at folk neppe tror dette forslaget har noe for seg før arbeiderpartiet setter det i partiprogrammet sitt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...